POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1408/PD/415-18/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 13.01.2006, sygn. 1408/PD/415-18/05, Urząd Skarbowy w Kozienicach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art.216 i art.14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. z 2005r. Dz.U. Nr 8 ,poz.60 z późn. zm.) w związku ze złożonym wnioskiem ED-8128/1566/05 z dnia 12.12.2005r. uzupełnionym w dniu 16.12.2005r. przez Urząd Miejski o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego rozstrzygając kwestię , czy jako płatnik świadczeń pomocy materialnej dla uczniów , objętych zwolnieniem od podatku dochodowego ww. Urząd Miejski jest zobowiązany do przekazania informacji o wypłaconych świadczeniach pomocy materialnej dla uczniów ujętych w ustawie o systemie oświaty jako stypendia szkolne oraz zasiłki szkolne - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kozienicach postanawia uznać , iż stanowisko wnioskodawcy przedstawione w przedmiotowej sprawie jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika , że od 1 stycznia 2005r. Urząd Miejski realizuje jako zadanie własne Gminy , nowy model pomocy materialnej na podstawie ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004r. Nr 256 , poz.2572 ze zm.). Rozdział 8a tej ustawy w sposób szczegółowy określa zasady udzielania pomocy materialnej dla uczniów.

Zgodnie z przepisami zawartymi ww. rozdziale , świadczenia pomocy materialnej o charakterze socjalnym mogą otrzymać uczniowie znajdujący się w trudnej sytuacji materialnej wynikającej z niskich dochodów. Kryteria dochodowe określone zostały w ustawie o pomocy społecznej (art.8 ust.1 pkt 2 ustawy z dnia 12 marca 2004r. Dz.U. z 2004r. Nr 64 , poz.593 z późn. zm.) oraz na podstawie ustawy o świadczeniach rodzinnych (Dz.U. Nr 228 , poz.2255 z późn. zm.).

Pomoc materialna realizowana przez wnioskodawcę dla uczniów w ramach ustawy o systemie oświaty ma charakter przedmiotowy, nie zaś pieniężny. Urząd Miejski przyjął rozwiązanie dotyczące udzielenia pomocy materialnej w formie rzeczowej, polegającej na refundowaniu udokumentowanych (rachunki , faktury) kosztów edukacyjnych poniesionych przez rodziców. Pomoc rzeczowa jest realizowana poprzez zwrot pieniędzy po przedłożeniu dokumentu stwierdzającego nabycie towaru lub usługi .

Na realizację tego zadania Gmina otrzymuje środki z budżetu państwa.

Zdaniem strony , świadczenia pomocy materialnej dla uczniów pochodzące z budżetu państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego przyznawane na podstawie przepisów o systemie oświaty są zwolnione od podatku dochodowego (art.21 ust.1 pkt 40 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. z 2004r. Nr 14 , poz.176 ze zm. ) i podlegają zwolnieniu od przekazania informacji PIT-8S.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kozienicach mając na uwadze przedstawiony przez wnioskodawcę stan faktyczny i stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia zdarzenia wyjaśnia , że zgodnie z art. 21 ust.1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni - przyznawane na podstawie odrębnych przepisów o systemie oświaty, o szkolnictwie wyższym, o wyższych szkołach zawodowych oraz o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytułach w zakresie sztuki.

Z powyższych uregulowań prawnych wynika , że świadczenia pomocy materialnej wypłacane przez Urząd Miejski dla uczniów w 2005r. z ww. środków korzystają ze zwolnienia zapisanego w art.21 ust.1 pkt 40.

Urząd jako płatnik stypendiów szkolnych i zasiłków szkolnych nie ma obowiązku sporządzania informacji PIT-8S.

Informuje się , że zgodnie z art.35 ust.10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych , informację PIT-8S o wysokości wypłaconego stypendium składa płatnik stypendiów o których mowa w art.21 ust.1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej ? do czasu jej zmiany lub uchylenia (art.14b§ 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Na postanowienie niniejsze służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kozienicach w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art.14a § 4 i art.236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa).

Zażalenie , zgodnie z art.222 w związku z art.239 ustawy Ordynacja podatkowa , powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Urząd Skarbowy w Kozienicach