Temat interpretacji
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j. t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz.
176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52 i 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Dochodem ze źródła przychodów, stosownie do ust. 2 tegoż artykułu, jeżeli przepis art. 24 - 25 nie stanowi inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. W świetle przepisów art. 11 ust. 1 cytowanej ustawy przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
W katalogu dochodów (przychodów) korzystających ze zwolnienia od podatku dochodowego (art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) nie została wymieniona wartość świadczeń w postaci dofinansowania przez gminę, jej mieszkankom, badań (niezależnie od ich rodzaju, w tym
mammograficznych), jak również zwrotu kosztów podróży członkom uczniowskiego klubu sportowego. Skoro dochody osiągane przez beneficjentów świadczeń z tytułów wymienionych w treści zapytania nie mieszczą się w kategorii dochodów zwolnionych od podatku, to podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Przychody osiągane z ww. tytułów wyczerpują dyspozycję przepisu art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którą za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, z wyjątkiem alimentów na rzecz dzieci, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do
przychodów określonych w art. 12 - 14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Z osobami, do których adresowane są wymienione w treści zapytania świadczenia, nie łączy Gminy żaden stosunek służbowy, stosunek pracy, pracy nakładczej, ani spółdzielczy stosunek pracy, zatem w przedmiotowej sprawie nie występuje obowiązek poboru zaliczki przez płatnika. W świetle art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 (...), od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik
urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych (PIT - 8C).
Odnośnie kwestii opodatkowania zwrotu przez Gminę kosztów biletów miesięcznych na dojazd uczniów do szkoły, organ podatkowy wyjaśnia:
Z regulacji prawnej zawartej w art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 1996 Nr 67, poz. 329 ze zm.) wynika, iż sieć publicznych szkół powinna być zorganizowana w sposób umożliwiający wszystkim dzieciom spełnianie obowiązku szkolnego, z uwzględnieniem ust. 2. W myśl ustępu 2 droga dziecka z domu do szkoły nie może przekraczać:
1) 3 km - w przypadku uczniów klas I - IV szkół podstawowych,
2) 4 km - w przypadku uczniów klas V i VI szkół podstawowych oraz uczniów gimnazjów.
Jeżeli droga dziecka z domu do szkoły, w której obwodzie
dziecko mieszka, przekracza odległości wymienione w ust. 2, to stosownie do ustępu 3 tegoż artykułu, obowiązkiem gminy jest zapewnienie bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu lub zwrot kosztów przejazdu środkami komunikacji publicznej.
Jeżeli więc opiekun (rodzic) poniesie za gminę wydatki związane z dojazdami dziecka do szkoły, które to wydatki zostaną mu następnie zwrócone przez gminę, to tego rodzaju przychody pieniężne nie mogą być uznane za przychody podlegające opodatkowaniu. Nie stanowią one bowiem przysporzenia majątkowego po stronie opiekuna (rodzica).
W tym stanie rzeczy dokonany przez Gminę zwrot kosztów biletów miesięcznych na dojazd uczniów do szkoły na podstawie art. 17 ust. 3 cytowanej ustawy o systemie oświaty nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.