W odpowiedzi na pismo z dnia 22.09.2004r., znak DRP-2-216-2453-04/UL Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego działając na podstawie art. 14... - Interpretacja - US72/RPŁ/423-90/MM/04

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 06.10.2004, sygn. US72/RPŁ/423-90/MM/04, Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W odpowiedzi na pismo z dnia 22.09.2004r., znak DRP-2-216-2453-04/UL Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego działając na podstawie art. 14a ustawy z dn. 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137 poz. 926 ze zm.) udziela pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego będącej uzupełnieniem stanowiska zajętego

w piśmie Nr US72/RPŁ/423-90/MM/04 z dnia 02/08/2004.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż po dokonaniu zmian organizacyjnych z dniem 1 kwietnia 2004r. Bank XXX zwany dalej Bankiem scentralizował rozliczanie zaliczek na podatek dochodowy od osób, które uzyskują przychody z emerytur i rent z zagranicy wypłacanych za pośrednictwem Banku.

Od dnia 1 kwietnia 2004 Bank centrala z siedzibą w Warszawie składa jedną deklarację na zaliczkę miesięczną na podatek dochodowy PIT-4 rozliczając centralnie zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują :

- przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy

- zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakład pracy oraz

przychody z emerytur i rent z zagranicy wypłacane za pośrednictwem Banku.

Powołując się na zapis art. 35 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14 poz. 176 ze zm.) - zwaną dalej updf, Bank zwraca się z prośbą o potwierdzenie, iż przyjęty system rozliczania jest prawidłowy i nie koliduje z obowiązującymi przepisami prawa.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego informuje, iż zgodnie z obowiązującym stanem prawnym pobór należności publicznoprawnych, do których zobowiązane są podmioty wymienione przez ustawodawcę w art. 5 ust. 9b ustawy z dn. 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych ( Dz.U Nr 106, poz. 489 ze zm. ) tj. min. banki - należy do kompetencji wyspecjalizowanych urzędów skarbowych.

Oddział rozumiany jako wyodrębniona i samodzielna organizacyjnie jednostka podmiotu głównego (struktura wewnętrzna osoby prawnej ) nie może podlegać odrębnym regułom niż sama osoba prawna również w zakresie przepisów o szczególnym zasięgu terytorialnym organów podatkowych (art. 5 ust. 9a, w związku z art. 5 ust. 6 ustawy j.w.).

Nie można zatem uznać, iż oddział osoby prawnej pełniący funkcję płatnika zaliczek na podatek dochodowy podlega w tym zakresie innym zasadom opodatkowania niż centrala ( jednostka macierzysta ) osoby prawnej.

W sytuacji gdy oddział wykonuje funkcje płatnika we własnym imieniu i na własny rachunek zaliczki na podatek dochodowy od wypłacanych przez ten oddział wynagrodzeń powinny być odprowadzane do wyspecjalizowanego urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę oddziału.

W przypadku gdy oddział nie pełni samodzielnie funkcji płatnika;

zaliczki na podatek dochodowy powinny być odprowadzane do wyspecjalizowanego urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę osoby prawnej (centrali).

Oddział z racji posiadanego statusu płatnika zaliczek na podatek dochodowy powinien posługiwać się własnym numerem identyfikacji, natomiast jeśli nie wykonuje funkcji płatnika dla celów rozliczeń powinien być podawany NIP osoby prawnej.

Zgodnie z art. 8 Ordynacji podatkowej płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nie mająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczania i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

W związku z powyższym, uwzględniając również przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiujące pojęcie płatnika oraz określające zakres jego obowiązków uznać należy, iż zarówno osoby prawne jak i ich jednostki organizacyjne mogą pełnić funkcje płatnika.

Zasadnicze znaczenie ma więc wskazanie jednostki wykonującej zadania wynikające z zakresu obowiązków płatnika.

Jeżeli Bank centrala z dniem 1 kwietnia 2004 w wyniku przeprowadzonej centralizacji systemu rozliczeń przejął funkcję i obowiązki płatnika od swoich oddziałów - właściwym jest składanie jednej zbiorczej deklaracji PIT-4 do wyspecjalizowanego urzędu skarbowego zgodnie z właściwością miejscową dla centrali tj. do Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego.

Ani przepisy Ordynacji podatkowej, ani przepisy prawa materialnego nie zabraniają takiej organizacji rozliczeń jaką przyjął Bank od 1 kwietnia 2004r.

Ponadto Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego informuje, iż w dniu 13.08.2004r. do tutejszego urzędu wpłynęła interpretacja Ministerstwa Finansów Nr OS6-065-23-BR/2004 z dnia 13.08.2004r., która rozstrzygnęła w sposób jednoznaczny zgodnie z podanymi wyżej zasadami właściwość urzędów skarbowych dla oddziałów spółek spełniających kryteria o których mowa w art. 5 ust. 9b ustawy o urzędach i izbach skarbowych j.w.

Sprawa właściwości miejscowej oddziałów była również przedmiotem postanowień Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie rozstrzygających spory kompetencyjne między organami podatkowymi.

W związku z powyższym w trosce o sprawny przepływ poprawnych informacji Naczelnik Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w porozumieniu z Izbą Skarbową uznał za zasadne sprecyzowanie stanowiska zajętego w piśmie Nr US72/RPŁ/423-90/MM/04 z dnia 02.08.2004r.

Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie