POSTANOWIENIE - Interpretacja - DM/P/415-0019/05/EC

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 04.07.2005, sygn. DM/P/415-0019/05/EC, Pomorski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku, działając na podstawie art. 14 § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki A o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr14, poz. 176 z późn. zm.) sprawie: zwolnienie od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy a dochody osób fizycznych uzyskane z tytułu pracy wykonywanej na podstawie umów o pracę i umów zlecenia oraz umów o dzieło w ramach realizacji projektu pomocowego ?Rozwój Zasobów Ludzkich ? Promocja Zatrudnienia i Rozwój Zasobów Ludzkich Województwa Warmińsko-Mazurskie

s t w i e r d z a, że

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do stanu faktycznego wynikającego z załączonych do wniosku dokumentów.

UZASADNIENIE

W dniu 26.11.2004r. Rząd Rzeczypospolitej Polskiej, reprezentowany przez Ministerstwo Finansów i Ministerstwo Pracy i Polityki Socjalnej, ze swej strony reprezentowane przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości w Warszawie zawarł kontrakt z Konsorcjum na realizację projektu ?Rozwój Zasobów Ludzkich w regionie Warmińsko-Mazurskim, promocja zatrudnienia i RZL?. Z treści kontraktu wynika, że jest on współfinansowany z Phare i funduszy polskich w proporcjach 75:25. Ogólnym celem kontraktu jest świadczenie usług szkoleniowych, doradczych i innych różnym grupom beneficjentów w regionie Warmińsko-Mazurskim. W § 2 kontraktu zapisano, że Doradca wykona usługę w terminach i na warunkach ustanowionych w kontrakcie. Kontrakt został zarejestrowany w Urzędzie Komitetu Integracji Europejskiej w Warszawie w dniu 09.03.2005r.

Wraz z kontraktem Spółka przedłożyła ?Informacje wyjaśniające?, z którego wynika, że zleceniobiorcą dla projektu jest X w konsorcjum z Y.

Dnia 30.11.2004r. pomiędzy członkiem Konsorcjum, tj.? działającym jako lider Konsorcjum X z Hamburga a Spółką A została zawarta umowa, w której zapisano, że Spółka A została wskazana i zaakceptowana przez zamawiającego jako podwykonawca. W myśl § 1 pkt 2 umowy kontrakt z dnia 26.11.2004r. oraz dokumenty wymienione w § 1 pkt 1 umowy (tj. oferta złożona przez konsorcjum, specyfikacja istotnych warunków zamówienia stanowiąca podstawę złożenia oferty oraz raporty składane Zamawiającemu w ramach realizacji projektu) stanowią ?warunki kontraktu?. Zgodnie z § 2 (przedmiot umowy) Spółka A zobowiązała się do realizacji podprojektu nr 1, w tym do:

  • przygotowania warunków jego realizacji (rekrutacja i selekcja uczestników, nawiązanie kontaktów z partnerami społecznymi, modyfikacja planów wdrażania podprojektu),
  • wdrożenia podprojektu (organizacja działań, monitoring, efektywność i ewaluacja).

Z treści niniejszej umowy wynika również, iż usługi objęte umową przewidziane do wykonania przez Spółkę A będą realizowane wyłącznie dla i na rzecz lidera Konsorcjum. W przypadku opóźnień w wykonaniu przez Spółkę A obowiązków wynikających z umowy Konsorcjum może dochodzić kary umownej, wypowiedzieć umowę, w tym w trybie natychmiastowym, dochodzić odszkodowania uzupełniającego (§ 6 umowy). Umowa zawiera również zapisy dotyczące warunków finansowych związanych z realizacją zadań w niej wymienionych (§ 8).

Czynności w ramach wykonania umowy będą wykonywały pracownicy Spółki A lub osoby świadczące pracę w ramach umów cywilnoprawnych (zlecenia i o dzieło a także umów gospodarczych). Wynagrodzenia osób realizujących ww. umowę wypłacane będą ze środki gromadzonych na specjalnym (wyodrębnionym) koncie bankowym, przeznaczonym wyłącznie do obsługi ww. umowy.

Zdaniem Spółki A dochody osób bezpośrednio wykonujących czynności będące przedmiotem ww. umowy są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21. ust. 1 pkt 46b) ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przesłanką zwolnienia od opodatkowania jest - w ocenie Spółki A ? fakt, iż osoby te bezpośrednio realizują cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy (ze środków pochodzących z PHARE).

Na tle stanu faktycznego wynikającego z wniosku Spółki A oraz załączonych dokumentów Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku stwierdza, co następuje:

Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 wymienionej ustawy opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52 i 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - w brzmieniu obowiązującym od dnia 01.01.2004r., wprowadzonym ustawą z dnia 12 listopada 2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 202, poz. 1956 z późn. zm.) ? wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Przy czym analiza przytoczonego przepisu ustawy o podatku dochodowym osób fizycznych pozostaje w ścisłym powiązaniu z art.17 ust.1 pkt 23 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), zgodnie z którym wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

Z przywołanych regulacji zawartych w wym. art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika wprost, kto jest uprawnionym do zwolnienia dochodu ze ?środków bezzwrotnej pomocy?. Są to:

  • w przypadku podatników podatku dochodowego od osób prawnych tylko te podmioty ?(...) którym służyć ma ta pomoc?, tj. którym przyznana została pomoc ze środków pomocowych (tzw. beneficjenci przyznanej pomocy),
  • w przypadku podatników podatku dochodowego od osób fizycznych jedynie ci podatnicy, którzy bezpośrednio realizują cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Z otrzymanych środków pomocowych beneficjent albo sam zrealizuje cel, na który pomoc została przyznana albo zleci ? bez względu na rodzaj umowy ? wykonanie w ramach programu pomocowego określonych prac drugiej osobie prawnej lub fizycznej, opłacając ich wykonanie z tych środków.

W świetle przywołanych przepisów art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ze zwolnienia dochodu od podatku w pierwszej z wymienionych sytuacji skorzysta tylko beneficjent, w drugiej beneficjent oraz podmiot bezpośrednio realizujący cel programu, w ramach zawartej z beneficjentem umowy. Ze zwolnienia tego nie korzystają natomiast dochody bezpośrednich lub pośrednich wykonawców celu, jakiemu służyć ma ta pomoc, tj. osób prawnych, którym beneficjenci zlecili wykonanie określonych prac.

W przedmiotowej sprawie ? jak wynika z analizy załączonej umowy z dnia 30.11.2004r. Spółka A występuje jako podwykonawca w ramach programu. Z treści umowy wynika, iż lider Konsorcjum X zlecił wykonanie określonych prac Spółce A (osobie prawnej), która to z kolei w celu wykonania usług zawarła umowy o pracę i umowy cywilnoprawne z osobami fizycznymi. W związku z powyższym, skoro Spółka A nie jest podmiotem, któremu została przyznana pomoc ze środków pomocowych (beneficjentem), a jedynie jednym z wykonawców celu, jakiemu ta pomoc ma służyć, to zwolnienie przedmiotowe (dochodu) określone w art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie ma do niej zastosowania. Z tych samych powodów nie mogą skorzystać ze zwolnienia wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dochody osób fizycznych z tytułu realizacji określonych prac związanych z Kontraktem. Osoby te nie wykonywały prac na rzecz podmiotu będącego beneficjentem pomocy, toteż otrzymane za wykonanie tych prac wynagrodzenie ? jako nie zrealizowane ze środków pomocowych beneficjenta - nie korzysta ze zwolnienia od opodatkowania.

W świetle powyższego stanowisko Spółki A zawarte we wniosku jest nieprawidłowe.

Pomorski Urząd Skarbowy