POSTANOWIENIE - Interpretacja - PDF/415-0050/05

Shutterstock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 12.07.2005, sygn. PDF/415-0050/05, Drugi Urząd Skarbowy w Bielsku-Białej

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacji a podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. Nr 8 z 20O5 r., poz. 60 ze zm.), Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej stwierdza, że stanowisko Pana ............- przedstawione we wniosku z dnia 28.05.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych w indywidualnej sprawie dotyczącej sposobu księgowania wydatków na remont nieruchomości zakupionej w celu dalszej późniejszej odsprzedaży jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 30.05.2005 r. do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Z opisu stanu faktycznego sprawy przedstawionego we wniosku z dnia 28.05.2005r. wynika, że prowadzi Pan m. in. działalność gospodarczą w zakresie pośrednictwa w udzielaniu kredytów na zakup nieruchomości i dla potrzeb działalności gospodarczej prowadzi Pan podatkową księgę przychodów i rozchodów. W ramach działalności gospodarczej dokonuje Pan także zakupu nieruchomości na podstawie aktu notarialnego, remontuje je, a następnie sprzedaje (głównie osobom fizycznym nie prowadzącym działalności gospodarczej).

Pana wątpliwości w przedmiotowej sprawie sprowadzają się do wyjaśnienia, w której kolumnie księgi podatkowej należy ujmować wydatki na remont nieruchomości zakupionej w celu dalszej odsprzedaży.We wniosku z dnia 28.05.2005 r. wyraził Pan pogląd, że wydatki na remont nieruchomości dokonanej w celu późniejszej odsprzedaży należy zaksięgować w księdze podatkowej w kolumnie "pozostałe wydatki".

Zgodnie z art. 22 ust. 1 zdanie pierwsze ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Z przedstawionego we wniosku z dnia 28.05.2005 r. stanu faktycznego sprawy wynika, że prowadzi Pan m. in. działalność gospodarczą, której przedmiotem jest nabywanie i remont nieruchomości celem ich dalszej odsprzedaży.

W takich okolicznościach nabyta nieruchomość traktowana jest jako towar, zgodnie z przepisem § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 ze zm.).

Zatem, gdy w ramach działalności gospodarczej dokonuje Pan remontu nieruchomości (przeznaczonej do dalszej odsprzedaży), która stanowi towar w rozumieniu ww. przepisu § 3 rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, koszty zakupu materiałów przeznaczonych do wykonania remontu tej nieruchomości należy wykazać w kolumnie 10 księgi "zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu".

Zatem stanowisko podatnika w sprawie jest nieprawidłowe.

Drugi Urząd Skarbowy w Bielsku-Białej