Temat interpretacji
Decyzja
Na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu zażalenia Pana ... na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kartuzach z dnia 9 czerwca 2005r. Nr DF/415-18/05/MS zawierające pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania dochodów pracowników oddelegowanych do pracy w Niemczech
- postanawia się zmienić postanowienie organu pierwszej instancji.
U z a s a d n i e n i e
Pismem z dnia 11 marca 2005r. uzupełnionym w dniu 23 marca 2005r. płatnik zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania dochodów jego pracowników oddelegowanych do pracy w Niemczech.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że płatnik zatrudnia pracowników, których oddelegowuje do pracy w Niemczech. Przychód z tytułu ich pracy podlega opodatkowaniu w Niemczech. Pracownicy ci mają stałe miejsca zamieszkania w Polsce. W złożonym wniosku podatnik miał wątpliwości odnośnie obowiązku wystawiania informacji PIT-11 dla oddelegowanych pracowników. Jego zdaniem ciążył na nim obowiązek wystawiania PIT-u - 11 dla pracowników wykonujących pracę w Niemczech.
Postanowieniem z dnia 9 czerwca 2005r. Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdził, że stanowisko przedstawione w przedmiotowym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego w nim stanu faktycznego. W uzasadnieniu postanowienia stwierdził jednak, że: część dochodów osiągniętych za granicą, obecnie w wysokości ograniczonej (tj. trzydziestokrotności diet za każdy dzień pracy), zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 20 ustawy korzysta ze zwolnienia i nie stanowi podstawy wyliczenia stopy procentowej.
Podatnik, korzystając z przysługującego mu prawa, wniósł zażalenie twierdząc, że odliczenie 30 diet w roku dotyczy tylko przedsiębiorstw państwowych i samorządowych jednostek sfery budżetowej, a nie dotyczy firm prywatnych. Ponadto wniósł o powtórne przeanalizowanie pytań zawartych we wniosku z marca 2005r
Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku po rozpatrzeniu zażalenia stwierdza, co następuje:
Stosownie do treści art. 3 ust.1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r., nr 14, poz. 176 z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swych dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy ).
W myśl postanowień art. 4a ustawy z dnia 26 lipca 1991r. powołany przepis stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Zgodnie z art.15 ust. 1 umowy z dnia 14 maja 2003r. zawartej między Rzeczpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 2005r., nr 12, poz. 90) (...) uposażenia, płace i podobne wynagrodzenia, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje z pracy najemnej, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że praca najemna wykonywana jest w drugim Umawiającym się Państwie. Jeżeli praca jest tak wykonywana, to otrzymywane za nią wynagrodzenie może być opodatkowane w tym drugim Państwie.
Zaś ust.2 tego przepisu stanowi: bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu wynagrodzenie, jakie osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje z pracy najemnej, wykonywanej w drugim Umawiającym się Państwie, podlega opodatkowaniu tylko w pierwszym Państwie, jeżeli:
- odbiorca przebywa w drugim Państwie przez okres lub okresy nieprzekraczające łącznie 183 dni podczas dwunastomiesięcznego okresu, rozpoczynającego się lub kończącego w danym roku podatkowym, i
- wynagrodzenie jest wypłacane przez pracodawcę lub w imieniu pracodawcy, który nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby w drugim Państwie, i
- wynagrodzenie nie jest ponoszone przez zakład lub stałą placówkę, którą pracodawca posiada w drugim Państwie.
Natomiast kwestię eliminacji podwójnego opodatkowania reguluje art. 24 ust.2 lit a powyższej umowy, który stanowi, iż w przypadku osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Rzeczypospolitej Polskiej, podwójnego opodatkowania unikać się będzie w następujący sposób:
Jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Rzeczypospolitej Polskiej osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej umowy może być opodatkowany w Republice Federalnej Niemiec, wówczas Rzeczpospolita Polska zwolni (...) taki dochód lub majątek od opodatkowania. Rzeczpospolita Polska może przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby zastosować stawkę podatkową, która byłaby zastosowana, gdyby dochód lub majątek zwolniony od opodatkowania nie podlegał takiemu zwolnieniu.
Mając powyższe na uwadze w przedstawionym stanie faktycznym, jeżeli pracownicy płatnika przebywają w delegacji powyżej 183 dni podczas dwunastomiesięcznego okresu, rozpoczynającego się lub kończącego w danym roku podatkowym dochody osiągnięte przez nich w 2005r. z tytułu wynagrodzenia za pracę wykonywaną na terenie Republiki Federalnej Niemiec, podlegają opodatkowaniu w Republice Federalnej Niemiec i na podstawie art. 24 ust. 2 lit. a umowy z dnia 14 maja 2003r. są zwolnione w Polsce od opodatkowania.
W stanie prawnym obowiązującym w 2004r. zgodnie z art. 14 ust. 2 lit a umowy z dnia 18 grudnia 1972 r. między Polską Rzeczpospolitą Ludową a Republiką Federalną Niemiec (Dz. U. z 1975r. Nr 31, poz. 163) w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i majątku, okres przebywania podatnika w drugim państwie - łącznie nie dłużej niż 183 dni - dotyczył wyłącznie danego roku kalendarzowego.
W myśl art. 27 ust. 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, oprócz dochodów podlegających opodatkowaniu, zgodnie z ust. 1, osiągał również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych - podatek określa się w następujący sposób:
- do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali określonej w ust. 1,
- ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów,
- ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.
Zasada opodatkowania przedstawiona w wyżej powołanym art. 27 ust. 8 miałaby zastosowanie w przypadku, osiągnięcia przez pracowników podatnika oprócz dochodów zwolnionych z opodatkowania na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania innych dochodów podlegających opodatkowaniu w Polsce na ogólnych zasadach. Natomiast, jeżeli pracownicy oprócz dochodów z tytułu wynagrodzenia za pracę wykonywaną na terenie Niemiec nie osiągną w 2005r. innych dochodów - nie będą podlegać obowiązkowi podatkowemu w Polsce, a co za tym idzie nie będą również zobowiązani do złożenia rocznej deklaracji podatkowej za 2005r.
Odnośnie natomiast do powoływanego przez Naczelnika Urzędu Skarbowego art. 21 ust. 1 pkt 20 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. zgodnie z którym: część dochodów osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, przebywających czasowo za granicą i uzyskujących dochody ze stosunku pracy,(...), w wysokości stanowiącej równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju, za każdy dzień, w którym była wykonywana praca; zwolnienie dotyczy dochodów nieprzekraczających rocznie równowartości trzydziestu diet, z zastrzeżeniem ust. 15 - zauważa się, iż zwolnienie to dotyczy dochodów podlegających w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym na zasadach ogólnych. Zaś w przedmiotowej sytuacji dochody ze stosunku pracy uzyskiwane przez pracowników na mocy umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania są zwolnione od opodatkowania a jedynie w przypadku uzyskania w roku podatkowym innych dochodów podlegających opodatkowaniu posłużą do ustalenia stopy procentowej, wg której zostanie obliczony podatek. Dochody zwolnione z opodatkowania na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania służące ewentualnie do ustalenia stopy procentowej nie podlegają pomniejszeniu o jakiekolwiek diety czy składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Ponadto zauważa się, że jeżeli nawet pracownicy osiągną inne dochody podlegające opodatkowaniu to składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, których podstawę wymiaru stanowi dochód wolny od podatku nie podlegają odliczeniu od dochodu i odpowiednio podatku dochodowego.
Mając powyższe na uwadze w przedstawionym stanie faktycznym płatnik nie ma obowiązku wystawiania dla oddelegowanych pracowników PITów - 11, z tytułu pracy wykonywanej na terytorium Niemiec, bowiem w deklaracjach tych wykazuje się wyłącznie dochody podlegające opodatkowaniu, składki na ubezpieczenie społeczne obliczone od przychodu podlegającego opodatkowaniu oraz składki zdrowotne podlegające odliczeniu od podatku dochodowego (odliczeniu podlegają wyłącznie składki, których podstawę wymiaru stanowi dochód podlegający opodatkowaniu). Zatem dochody pracowników z tytułu pracy wykonywanej na terenie Republiki Federalnej Niemiec, podlegające opodatkowaniu w Niemczech są w Polsce zwolnione z opodatkowania i art. 21 ust. 1 pkt 16 oraz pkt 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie będzie miał do nich zastosowania.