P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - PDI/2-406/15/2005/INT

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 12.07.2005, sygn. PDI/2-406/15/2005/INT, Urząd Skarbowy w Chrzanowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 2 czerwca 2005 r., w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Chrzanowie stwierdza że przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 2 czerwca 2005 r. do tut. organu wpłynął wniosek Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej w C. z zapytaniem, na kogo winna być wystawiona faktura VAT za zakup okularów dla pracownika, aby kwota dofinansowania wypłacona przez zakład pracy była zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Zdaniem wnioskodawcy nabywcą rachunku za okulary winien być zakład pracy, natomiast z treści rachunku winno wynikać imię i nazwisko pracownika, dla którego okulary są przeznaczone.

Dokonując analizy przedstawionych w piśmie okoliczności tut. organ zauważył, co następuje:
W myśl art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity z 2000 r. Dz. U. Nr 14, poz. 176) wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe i ekwiwalenty za te świadczenia, przysługujące na podstawie przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, jeżeli zasady ich przyznawania wynikają z odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw.
Z kolei art. 21 ust. 1 pkt 11a) w/w ustawy mówi, że wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe i ekwiwalenty za te świadczenia, wynikające z zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym ze względu na szczególne warunki i charakter pełnionej służby, przysługujące osobom pozostającym w stosunku służbowym, przyznane na podstawie odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw.

W grupie zwolnień, o których mowa wyżej znajduje się również wartość otrzymanych przez pracownika od pracodawcy bonów, talonów, kuponów lub innych dowodów uprawniających do uzyskania na ich podstawie posiłków, artykułów spożywczych lub napojów bezalkoholowych, w przypadku gdy pracodawca, mimo ciążącego na nim obowiązku wynikającego z przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, nie ma możliwości wydania pracownikom posiłków, artykułów spożywczych lub napojów bezalkoholowych- co wynika z art. 21 ust. 1 pkt 11 b) powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 237 § 1 i 3 ustawy z dnia 26.06.1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. 1998 r. Nr 21, poz. 94 ze zm.) pracodawca jest obowiązany dostarczyć m. in. nieodpłatnie środki ochrony indywidualnej zabezpieczające przed działaniem niebezpiecznych i szkodliwych dla zdrowia czynników występujących w środowisku pracy oraz informować go o sposobach posługiwania się tymi środkami. Ponadto pracodawca jest obowiązany dostarczyć pracownikowi środki ochrony indywidualnej, które spełniają wymagania dotyczące oceny zgodności określone w odrębnych przepisach. Artykuł 237 § 1 i 2 Kodeksu pracy wskazuje natomiast, iż Minister Pracy i Polityki Socjalnej w porozumieniu z Ministrem Zdrowia i Opieki Społecznej określi, w drodze rozporządzenia, ogólnie obowiązujące przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy dotyczące prac wykonywanych w różnych gałęziach oraz że ministrowie właściwi dla określonych gałęzi pracy lub rodzajów prac w porozumieniu z Ministrem Pracy i Polityki Socjalnej oraz Ministrem Zdrowia i Opieki Społecznej określą, w drodze rozporządzenia, przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy dotyczące tych gałęzi lub prac. Paragraf 8 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1.12.1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz. U. Nr 148, poz. 973), stanowi, iż zgodnie z:
- ust. 1 pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom zatrudnionym na stanowiskach z monitorami ekranowymi profilaktyczną opiekę zdrowotną w zakresie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach,
- ust. 2 pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom okulary korygujące wzrok zgodnie z zaleceniem lekarza, jeżeli wyniki badań okulistycznych przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej, o której mowa w ust. 1 wykażą potrzebę ich stosowania podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego.

Z przedstawionych powyżej uregulowań Kodeksu pracy oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1.12.1998 r. jednoznacznie wynika, że pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom okulary korygujące wzrok, zgodnie z zaleceniami lekarza, jeżeli wyniki badań okulistycznych przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej, wykażą potrzebę ich stosowania podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego. Obowiązek ten ma zastosowanie łącznie z przepisem 2 ust. 4 w/w rozporządzenia, a zatem dotyczy pracowników użytkujących w czasie pracy monitorów ekranowych co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy (czas faktycznie przepracowany przy monitorze). Jeżeli zatem pracownik, który został skierowany przez pracodawcę na profilaktyczne badania lekarskie, otrzymał zaświadczenie od lekarza medycyny pracy wskazujące potrzebę zaopatrzenia pracownika w okulary, pracodawca zobligowany jest do zwrotu kosztów zakupu okularów korygujących wzrok podczas pracy przy monitorze ekranowym.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego i prawnego Zakład Pracy będzie zobligowany do zastosowania przedmiotowego zwolnienia od podatku jedynie wtedy,gdy wyniki badań okulistycznych przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej, wykażą potrzebę ich stosowania podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego oraz gdy wydatek związany z zakupem okularów będzie odpowiednio udokumentowany. W przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma regulacji określającej, czy faktura za okulary powinna być wystawiona na zakład pracy, czyteż na nazwisko pracownika, aby kwota dofinansowania była zwolniona z podatku.

Niemniej odnosząc się do kwestii zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kwoty zwrotu poniesionego przez pracownika wydatku związanego z zakupem okularów, należy zwrócić uwagę na zapis art. 9 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity z 2000 r. Dz. U. Nr 54 poz. 654 ze zm.) nakazujący prowadzenie przez osoby prawne ewidencji rachunkowej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. Nr 121, poz. 591 ze zm.).
W myśl powołanego art. 20 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podstawą zarachowania w księgach, w przypadku zakupów opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, są zewnętrzne obce dowody źródłowe, takie jak faktury VAT. Faktury takie jako nabywcę powinny wskazywać zakład pracy.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących,
- nie jest wiążąca dla podmiotu, podatnika, płatnika, inkasenta, następcy prawnego podatnika, osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Postanowienie na mocy art. 143 ustawy Ordynacja podatkowa wydane zostało z upoważnienia Naczelnika Urzędu Skarbowego.

P o u c z e n i e:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Chrzanowie w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.

Urząd Skarbowy w Chrzanowie