Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa Śródmieście działając na podstawie art. 14a § 1- 5 oraz art.216 ustawy z dnia 29.08.1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 1997 roku Nr 137, poz. 926 z późn.zm.),
w związku z wnioskiem z dnia 25.07.2005 roku (data wpływu 04.08.2005 rok) ,uzupełnionym w dniu 16.08.2005 roku o własne stanowisko w sprawie oraz opłatę skarbową, o pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego,
po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz stanowiska strony w sprawie,
postanawia
nie potwierdzić stanowiska zawartego w piśmie podatnika z dnia 16.08.2005 roku stanowiącym uzupełnienie do wniosku z dnia 25.07.2005 roku (wpływ 04.08.2005 rok) w sprawie opodatkowania przychodu uzyskanego na podstawie umowy zlecenia.
UZASADNIENIE
W piśmie z dnia 25.07.2005 roku podatnik przedstawia następujący stan faktyczny:
podatnik jest emerytem
dodatkowo pracuje na podstawie umowy zlecenia
z załączonego przez podatnika do wniosku zaświadczenia wystawionego przez zleceniodawcę wynika, iż od wypłacanego wynagrodzenia pobiera on m.in. składki na ubezpieczenie emerytalne, rentowe,chorobowe i zdrowotne.
We wniosku podatnik zawarł prośbę o wskazanie procentowych składników obciążeń uzyskiwanego z umowy zlecenia wynagrodzenia, bowiem płatnik - jego zdaniem - pomniejsza wynagrodzenie o podatek w wysokości 32% , co wynika z faktu pobierania przez niego m.in. podatku emerytalnego i rentowego.
Zdaniem podatnika, obciążenia wynagrodzenia z umowy zlecenia nie powinny być aż tak duże a przede wszystkim nie powinien być pobierany podatek emerytalny i rentowy, z uwagi na fakt , iż podatnik jest już na emeryturze.
W powyższej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa lub postępowanie przed sądem administracyjnym.
Organ podatkowy nie podziela stanowiska podatnika.
W przedstawionym stanie faktycznym zastosowanie mają następujące przepisy prawa:
art.22 ust.9 pkt 4, art.26 ust.1 pkt 2 lit.b, art.29 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 26.07.1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity-Dz.U. z 2000 roku Nr 14, poz.176 z późn.zm.) ;
art.6 ust.1 pkt 4, art.9 ust.4a, art.12 ust.3, art.19 ust.1 i 2, art.22 ust.1 pkt 1,2,3 ustawy z dnia 13.10.1998 roku o systemie ubezpieczeń społecznych ( Dz.U. Z 1998 roku Nr 137 , poz.887 z późn.zm.).
Za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się m.in. przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9, o czym stanowi art.13 pkt 8 lit.a w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Od tego rodzaju przychodów przysługują koszty w wysokości 20% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art.26 ust.1 pkt 2 lit.b. Wynika to z obowiązku zawartego w art.6 ust.1pkt 4 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, który stanowi, że obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowemu podlegają osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są osobami wykonującymi pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, zwanymi dalej "zleceniobiorcami", oraz osobami z nimi współpracującymi. W Pani przypadku dodatkowo zastosowanie ma przepis zawarty w art.9 ust.4a, który stanowi , iż osoby o których mowa powyżej , mające ustalone prawo do emerytury lub renty podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowemu, jeżeli równocześnie nie pozostają w stosunku pracy. Roczna podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe osób, o których mowa m.in. w art.6 , w danym roku kalendarzowym nie może być wyższa od kwoty odpowiadającej trzydziestokrotności prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej na dany rok kalendarzowy, określonego w ustawie budżetowej , ustawie o prowizorium budżetowym lub ich projektach, jeżeli odpowiednie ustawy nie zostały uchwalone (jeżeli brak tych podstaw , dla ustalenia przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia z trzeciego kwartału roku poprzedniego) o czym mowa w art.19 ust.1 i 2 w/w ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Obowiązkowa jest również dla zleceniobiorcy składka na ubezpieczenie chorobowe od dnia oznaczonego w umowie jako dzień rozpoczęcia wykonywania pracy do dnia rozwiązania lub wygaśnięcia umowy, o czym mowa w art.13 pkt 2 tej ustawy. Natomiast ubezpieczeniu wypadkowemu nie podlegają zleceniobiorcy, jeżeli wykonują pracę poza siedzibą lub miejscem prowadzenia działalności zleceniodawcy, jak to ma miejsce w przypadku strony (art.12 ust.3 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych).
W myśl art.22 ust.1 tej ustawy stopy procentowe składek wynoszą:
1)19,52% podstawy wymiaru-na ubezpieczenie emerytalne
2)13,00%podstawy wymiaru-na ubezpieczenie rentowe,
3)2,45%podstawy wymiaru-na ubezpieczenie chorobowe.
Dochód z tytułu umowy zlecenia ,powstały w wyniku pomniejszenia przychodu o należne składki na ubezpieczenie emerytalne, rentowe i chorobowe oraz koszty uzyskania przychodu podlega pomniejszeniu o kwotę należnego podatku , wynoszącego 20% przychodu (art.29 ust.1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).
Reasumując , przychód z umowy zlecenia, który uzyskuje podatnik od zleceniodawcy nie jest obciążony 32% podatkiem , lecz w skład tych obciążeń , oprócz 20% podatku dochodowego, wchodzą również obowiązkowe składki na ubezpieczenie, wynikające z ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, co rzeczywiście powoduje dodatkowe jego obciążenie o kolejne punkty procentowe.
Biorąc pod uwagę powyższe postanowiono jak w sentencji.
Pouczenie
Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji przez organ odwoławczy.
Na niniejsze postanowienie, służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tutejszego organu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia, o czym stanowi art.236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej.