POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1438/DF1/415-107/224/05/AS

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 04.08.2005, sygn. 1438/DF1/415-107/224/05/AS, Urząd Skarbowy Warszawa-Ursynów

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216 i art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U z 2005r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 02.06.2005r. (data wpływu do tut. organu podatkowego 06.06.2005r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania art. 30 ust.1 pkt. 4a ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w indywidualnej sprawie - Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Ursynów postanawia uznać stanowisko Pana wyrażone we wniosku za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 06.06.2005r. wpłynął do tut. organu podatkowego wniosek w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie.

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, iż w związku ze zwolnieniem Pana ze stałej służby , płatnik - Komenda Policji dokonał wypłaty należnych Panu świadczeń pieniężnych, w tym odprawy i ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop wypoczynkowy i dodatkowy. Od powyższych świadczeń, na równi z innymi przychodami ze stosunku służbowego została naliczona i pobrana przez płatnika zaliczka na podatek dochodowy na zasadach ogólnych w wysokości 19%. W otrzymanej przez Pana informacji o uzyskanych dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11/8B płatnik wykazał łączną kwotę przychodów obejmującą również ww. świadczenia pieniężne.

W Pana ocenie otrzymane w związku ze zwolnieniem ze służby w Policji należności tj. odprawa i ekwiwalent za niewykorzystane urlopy wypoczynkowe i dodatkowe, należy zaliczyć do świadczeń pieniężnych , o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowanych 20% zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Ursynów dokonując oceny stanu faktycznego i stanowiska wnioskodawcy przedstawionego we wniosku w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego, stwierdza co następuje:

Stosownie do postanowień art. 30 ust. 1 pkt. 4a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w 2004r. , od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu świadczeń pieniężnych otrzymanych na podstawie odrębnych ustaw, przez funkcjonariuszy służb mundurowych oraz żołnierzy, w związku ze zwolnieniem tych osób ze stałej służby - w wysokości 20% należności.

Na podstawie ww. przepisu, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają świadczenia pieniężne, jakie otrzymują funkcjonariusze służb mundurowych oraz żołnierze po zwolnieniu ze służby stałej, niejako w zamian świadczenia emerytalnego, przez okres jednego roku po zwolnieniu z tej służby, co miesiąc w wysokości uposażenia zasadniczego wraz z dodatkami o charakterze stałym, należnego w ostatnim dniu pełnienia służby.

Wypłaty tego rodzaju świadczenia wynikają z odrębnych ustaw, w przypadku policjantów, ustawy o Policji z dnia 06.04.1990r. Co prawda przepisy tej ustawy przewidują także wypłatę innych świadczeń pieniężnych na rzecz zwalnianych ze służby stałej funkcjonariuszy tj. np. odprawy, ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, gratyfikacji urlopowej, czy dodatkowego uposażenia za rok, w którym nastąpiło zwolnienie ze służby, jednakże świadczenia te są ściśle związane ze świadczeniem przez pracownika pracy, czyli ze stosunkiem służbowym.

W konsekwencji świadczenia te stanowią przychód funkcjonariusza ze stosunku służbowego, o którym mowa w art. 12 ust. 1 powołanej ustawy, podlegający opodatkowaniu.

Płatnik wypłacając odprawę i ekwiwalent obowiązany jest zgodnie z dyspozycją zawartą w normie art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do obliczenia i poboru zaliczki na podatek dochodowy na zasadach określonych w art. 32 powołanej ustawy.

A zatem stanowisko Pana wyrażone we wniosku jest nieprawidłowe.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Urząd Skarbowy Warszawa-Ursynów