Temat interpretacji
DECYZJA
Na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r Ordynacjapodatkowa (Dz.U. z 2005r Nr 8, póz. 60) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie:
- zmienia z urzędu postanowienie Naczelnika Drugiego Urzędu SkarbowegoWarszawa Śródmieście z dnia 14 kwietnia 2005r Nr US-36/1CF/413/IP-8/05/UO,w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobuzastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie uznając stanowiskosamodzielnego Zespołu Publicznych Zakładów Lecznictwa Otwartegoprzedstawione we wniosku złożonym w Drugim Urzędzie Skarbowym WarszawaŚródmieście w dniu 28 stycznia 2005r za prawidłowe.
Uzasadnienie
Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Samodzielny ZespółPublicznych
Zakładów Lecznictwa Otwartego przyznał w m-cu grudniu 2004r dlazatrudnionych pracowników bony, które zostały sfinansowane z zakładowegofunduszu świadczeń socjalnych. Bony towarowe wręczono pracownikom w m-custyczniu 2005r.Z częścią tych pracowników rozwiązano umowę o pracę w m-cu grudniu2004r. Ponadto część pracowników, w miesiącu w którym otrzymała bonyprzebywała na długotrwałym zwolnieniu lekarskim (płatnym z ZUS) nie uzyskałażadnych przychodów ze stosunku pracy (z wyjątkiem bonu).
Zdaniem wnioskodawcy, przy poborze zaliczki na podatek dochodowy zarówno wpierwszym jak i w drugim przypadku należy zastosować zryczałtowane kosztyuzyskania przychodu, gdyż wartość bonów stanowi przychód ze stosunku pracy.
Powołanym w sentencji postanowieniem Naczelnik Drugiego UrzęduSkarbowego Warszawa Śródmieście uznał stanowisko Samodzielnego ZespołuPublicznych Zakładów Lecznictwa Otwartego za nieprawidłowe. Na przedmiotowepostanowienie zażalenie nie zostało
wniesione.
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, po zapoznaniu się z przedstawionymstanem faktycznym, stwierdza co następuje.Zgodnie z art. 12 ustawy z 26 lipca 1991 r o podatku dochodowym od osób fizycznych(Dz.U. z 2000r Nr 14, póz. 176 z późn.zm.) za przychody ze stosunku służbowego,stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa sięwszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturzebądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, aw szczególności wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godzinynadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystanyurlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góryustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak równieżwartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.W świetle powołanego przepisu, przychodem ze stosunku pracy i
stosunkówpokrewnych są wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia powodujące przyspieszeniemajątkowe u podatnika, a mające swoje źródło w łączącym podatnika z pracodawcąstosunkiem pracy.Użyty w przepisie zapis "w szczególności" oznacza, że wymienione kategorieprzychodów są wymienione jedynie przykładowo, dla lepszego zobrazowania pojęciaprzychodów z tego źródła.O tym czy dane świadczenie jest przychodem ze stosunku pracy - decydujeokoliczność, że świadczenie to może otrzymać wyłącznie pracownik, a nie każdainna osoba nie związane (aktualnie lub w przeszłości) z pracodawcą.
Wyliczenie zawarte w katalogu rodzaju należności zaliczanych do przychodu,o którym mowa w art. 12 u.p.d.f. ma charakter otwarty, a to z uwagi na użytesformułowanie "wszelkie wypłaty" oraz "wartości innych (...) świadczeń".Oznacza to, że do kwalifikacji danego przychodu ze stosunku pracy i stosunkówpokrewnych, decydującego znaczenia nie ma nazwa świadczenia czy też tytułwypłaty, ale przede
wszystkim fakt, w ramach jakiego stosunku jest onootrzymywane, od kogo pochodzi i na czyją rzecz jest dokonywane.Przy czym nie jest istotne, czy pracodawca pokrywa wypłatę tych świadczeńbezpośrednio ze środków własnych, czy też pośrednio poprzez zapewnienie wypłatyświadczeń ze źródeł bezpośrednio z pracodawcą nie związanych. Jeżeliświadczeniodawcą (dokonującym) wypłaty jest pracodawca, a beneficjentem jestpracownik (ewentualnie były pracownik) to uzyskane przez pracownika (byłegopracownika) świadczenia, w tym świadczenia rzeczowe z zakładowego funduszuświadczeń socjalnych stanowią przychód ze stosunku pracy.W myśl art. 22 ust. 2 u.p.d.f. koszty uzyskania przychodów ze stosunku pracy,stosunku służbowego, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej zostałyokreślone w 2005r, w przypadku, gdy podatnik uzyskuje przychody od jednegozakładu pracy - w wysokości 102 zł 25 gr. lub 127 zł 82 gr. miesięcznie.Zgodnie zaś z art. 32 ust. 1 i ust. 2 powołanej ustawy płatnicy "zakłady pracy"
przyobliczaniu i pobieraniu zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują odtych zakładów pracy przychody ze stosunku pracy są obowiązani przy ustalaniudochodu będącego podstawą do naliczania zaliczki, pomniejszyć uzyskane w ciągumiesiąca przychody w rozumieniu art. 12 o koszty uzyskania w wysokości wskazanejw art. 22 ust. 2 pkt 1 lub 3 tej ustawy.
W świetle powyższego wartość świadczenia rzeczowego (bonufinansowanego z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych) otrzymanego przezpracowników (byłych pracowników), którym świadczenie to zostało przyznane wzwiązku z łączącym te osoby stosunkiem pracy stanowi przychód ze stosunku pracy.Do poboru miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych w trybieokreślonym w art. 32 u.p.d.f., w przypadkach wskazanych w wystąpieniu obowiązanyjest Samodzielny Zespół Publicznych Zakładów Lecznictwa Otwartego, który pełnifunkcję płatnika.Na jednostce będzie również ciążył obowiązek wykazania tych należności
winformacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowyPIT-11/8B, o których mowa w art. 39 u.p.d.f.
Wobec tego, że postanowienie Naczelnika Drugiego Urzędu SkarbowegoWarszawa Śródmieście z dnia 14 kwietnia 2005r Nr US-36/1CF/413/IP-8/05/UOrażąco narusza prawo w ten sposób, że jego treść pozostaje w wyraźnejsprzeczności z treścią wyżej powołanych przepisów ustawy o podatku dochodowymod osób fizycznych, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie zmienia przedmiotowepostanowienie.