Temat interpretacji
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 14 ust. 2, art. 21 ust. 1 pkt 47a, art. 23 ust. 1 pkt 45 i pkt 56 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 24.05.2005 r. w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie rozliczenia wydatków na zakup środków trwałych i remont hali pokrytych w części dotacją ze środków SAPARD, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Tarnobrzegu postanawia uznać, że stanowisko przedstawione przez pana w powyższym wniosku jest nieprawidłowe.
W dniu 24.05.2005 r. do tut. organu podatkowego wpłynął pana wniosek o udzielenie interpretacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, dotyczących wydatków poniesionych na remont hali i zakup środków trwałych, pokrytych następnie w połowie dotacją ze środków SAPARD. W sprawie tej nie jest prowadzone postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym. Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym w 2004 r. zakupił pan środki trwałe oraz przeprowadził remont hali produkcyjnej w ramach zawartej umowy z SAPARD. Wydatki z tytułu remontu zaliczył pan bezpośrednio w koszty, natomiast zakupione środki trwałe oddał pan do użytkowania w miesiącu grudniu 2004 r. i od stycznia 2005 r. dokonuje pan odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej wynikającej z ceny nabycia. W miesiącu kwietniu 2005 r. otrzymał pan refundację ze środków SAPARD w wysokości 50 % kosztów kwalifikowanych. Pytanie brzmi, czy należy korygować koszty 2004 r., czy też otrzymaną refundację zaksięgować jako pozostałe przychody. Według pana kwotę zwrotu należy zaksięgować w księdze przychodów i rozchodów pod datą otrzymania w "pozostałe przychody", natomiast w zakresie środków trwałych - zmniejszyć ich wartość o kwotę refundacji i amortyzować od mniejszej wartości.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Tarnobrzegu stwierdza, że stanowisko pana w powyższej sprawie jest nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków z wyjątkiem, gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem lub wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych albo wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a - 22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych. Jednocześnie według art. 21 ust. 1 pkt 47a ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dotacje z budżetu państwa otrzymane na dofinansowanie przedsięwzięć realizowanych w ramach Specjalnego Przedakcesyjnego Programu na Rzecz Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich (SAPARD).
Z powyższych przepisów wynika, że otrzymana przez pana dotacja na pokrycie w połowie wydatków na remont hali będzie przychodem z działalności gospodarczej, ale wolnym od podatku dochodowego, zatem nie należy ujmować jej w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Natomiast dotacji związanej z zakupem środków trwałych w ogóle nie zalicza się do przychodów z działalności gospodarczej. Konsekwencją zwolnienia z podatku jest to, że wszelkie wydatki lub koszty sfinansowane otrzymaną dotacją nie będą kosztem uzyskania przychodu, co wynika z niżej wymienionego przepisu, tj.:
- art. 23 ust. 1 pkt 45 - nie uważa się za koszty uzyskania przychodu odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych według zasad określonych w art. 22a - 22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie,
- art. 23 ust. 1pkt 56 - nie uważa się za koszty uzyskania przychodu wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d i 116.
Mając na względzie przytoczone powyżej przepisy stwierdzić należy, że w momencie otrzymania dotacji należy skorygować koszty uzyskania przychodu odpowiadające wydatkom na remont hali o kwotę zwrotu, czyli 50 % poniesionych wydatków. Natomiast jeśli chodzi o odpisy amortyzacyjne, to od chwili wpływu środków z dotacji należy wyłączyć z kosztów uzyskania przychodów tę część odpisów amortyzacyjnych, która odpowiada wartości otrzymanego dofinansowania z programu SAPARD na zakup środków trwałych. Nie trzeba zatem, jak pan sugeruje we wniosku, zmieniać wartości początkowej środka trwałego, ani też wysokości stawek amortyzacyjnych, nie należy jedynie zaliczać do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od tej części wartości początkowej środków, która odpowiada kwocie otrzymanej dotacji.