Obowiązki płatnika związanych z organizowaniem konkursów. - Interpretacja - IPPB1/415-800/11-2/ES

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 03.11.2011, sygn. IPPB1/415-800/11-2/ES, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Obowiązki płatnika związanych z organizowaniem konkursów.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 24.08.2011 r. (data wpływu 29.08.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z organizowaniem konkursów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29.08.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z organizowaniem konkursów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność ubezpieczeniową na podstawie ustawy 22 maja 2003 r. o działalności ubezpieczeniowej (Dz. U. z 2010 r., Nr 11, poz. 66 ze zm.). W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca organizuje konkursy skierowane do sieci sprzedaży produktów ubezpieczeniowych (w szczególności pracowników oraz współpracowników Banków) dające możliwość wyboru najlepszych osób zajmujących się sprzedażą (dystrybucją) polis ubezpieczeniowych. Osobami uprawnionymi do udziału w konkursach są pracownicy oraz współpracownicy Banków oraz innych instytucji finansowych, itp. (Partnerów biznesowych) zaangażowani w sprzedaż produktów ubezpieczeniowych oferowanych przez Spółkę.

Uczestnicy konkursów są osobami fizycznymi nie prowadzącymi działalności gospodarczej. Celem konkursów jest nagradzanie najlepszych sprzedawców, którzy sprzedadzą największą ilość polis ubezpieczeniowych, największy wolumen składki ubezpieczeniowej, itp. w danym okresie czasu.

Dodatkowo należy wskazać, iż konkursy są organizowane każdorazowo na podstawie pisemnych regulaminów określających warunki udziału w konkursie, rodzaj i tryb odbioru nagród, postępowania reklamacyjne, ramy czasowe, itp. Nagrodami są w szczególności nagrody rzeczowe, nagrody pieniężne, wycieczki, itp. Nagrody przysługują jedynie najlepszym osobom zajmującym się sprzedażą (dystrybucją) polis ubezpieczeniowych (w konkursach warunkiem umożliwiającym przyznanie nagród jest sprzedaż określonej liczby polis, zawarcie umów ubezpieczeniowej o określonej kwocie składki ubezpieczeniowej, itp.).

Uczestnicy konkursów nie pozostają ze Spółką w stosunku pracy ani umowy o dzieło, umowy zlecenia lub innej umowy o podobnym charakterze. Spółka posiada jedynie umowy agencyjne oraz inne umowy w zakresie dystrybucji produktów ubezpieczeniowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy nagrody otrzymywane przez sprzedawców (osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej) w ramach konkursów organizowanych przez Spółkę podlegają opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT...

Zdaniem Wnioskodawcy nagrody otrzymywane przez sprzedawców (osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej) w ramach konkursów organizowanych przez Spółkę podlegają opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.

Na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT od dochodów pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 w wysokości 10% wygranej tub nagrody.

Przepisy ustawy o PIT oraz inne przepisy prawa powszechnie obowiązującego nie zawierają definicji pojęcia konkurs. W związku z tym, konieczne jest odwołanie się do wykładni słownikowej tego terminu:

  • impreza, przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnionych nagrodami (Słownik Języka Polskiego - pod red. M. Szymczaka, PWN, Warszawa 2002 r.);
  • przedsięwzięcie najczęściej o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych pracy, itp. zwykle wyróżnianych nagrodami (Uniwersalny Słownik Języka Polskiego - pod red. S. Dubisza, PWN, Warszawa 2003 r.);
  • impreza, która ma celu wyłonienie przez specjalistyczne jury osoby lub grupy najlepszej w danej dziedzinie, np. artystycznej, naukowej, przebiegająca często wieloetapowo; najczęściej wygrana lub zajęcie jednego z wyższych miejsc w konkursie jest związane z określoną w warunkach wstępnych nagrodą pieniężną, rzeczową lub przyznaniem prawa do realizacji czegoś (Słownik Wyrazów Obcych - wyd. Europa);
  • zorganizowana impreza o określonym regulaminie, której celem jest wylenienie w drodze eliminacji kogoś lub czegoś najlepszego w danej dziedzinie, zwykle połączona z przyznaniem nagród (Domowy Popularny Słownik Języka Polskiego pod red. B. Dunaja, wyd. Cykada) - por. interpretacja indywidualna Ministra Finansów z dnia 30 czerwca 2011 r. (znak: IPPB2/415-274/11-4/MG).

W opisanym powyżej stanie faktycznym Spółka jest organizatorem przedsięwzięcia (konkursów) dających możliwość wyboru najlepszych osób zajmujących się sprzedażą produktów ubezpieczeniowych. Konkursy przeprowadzane przez Spółkę posiadają każdorazowo pisemny regulamin określający w szczególności warunki uczestnictwa, sposób wyłaniania laureatów, procedury reklamacyjne, wskazanie nagród przeznaczonych dla laureatów, itp. Tym samym wystąpią elementy niezbędne do uznania przedsięwzięcia za konkurs i opodatkowania nagród na zasadach określonych w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT. Uwzględniając fakt, iż przepisy podatkowe PIT nie stawiają w tym zakresie żadnych dodatkowych wymogów należy uznać za konkurs każde przedsięwzięcie mające na celu wybranie osoby/osób najlepiej wykonującej określone zadania, osiągające najlepsze wyniki w danej dziedzinie, najlepiej spełniające wskazana kryteria.

Zdaniem Wnioskodawcy, mając na uwadze powyżej określone warunki, działania skierowane do pracowników lub współpracowników Partnerów biznesowych, polegające na nagradzaniu osób, które osiągną najlepsze rezultaty w sprzedaży (dystrybucji) produktów ubezpieczeniowych Spółki spełniają przesłanki konkursu (w szczególności regulamin, rywalizacja, nagroda, wyłonienie najlepszych poprzez eliminację).

Zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa powyżej pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania. Przychody określone w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT nie łączą się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 ustawy o PIT.

Spółka jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych jest obowiązana do poboru 10% zryczałtowanego podatku dochodowego od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych, w tym określonych w art. 30 ust. 1 pkt 2.

Jeżeli przedmiotem nagród w konkursach nie są pieniądze, podatnik (nagrodzony sprzedawca polis ubezpieczeniowych) jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem nagrody (wygranej).

Spółka jako płatnik przekazuje kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek od podatnika - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika.

Dodatkowo, na mocy art. 42 ust. 1a ustawy o PIT, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa powyżej są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby Spółki (płatnika) roczne deklaracje podatkowe według wzoru określonego w rozporządzeniu wykonawczym Ministra Finansów.

Prezentowane przez Spółkę stanowisko w zakresie opodatkowania nagród 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym PIT znajduje również uzasadnienie w interpretacjach organów podatkowych:

  • (...) Przychody uzyskane przez uczestników konkursu grupy 2, tj.
    1. sprzedawcy - osoby fizyczne, które są zatrudniane w ramach stosunku pracy u kontrahentów Wnioskodawcy z tytułu nagród rzeczowych i wygranych pieniężnych będą podlegały opodatkowaniu na zasadach właściwych dla art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w formie zryczałtowanego 10% podatku dochodowego od osób fizycznych. Osoby te nie uzyskają przychodów z tytułu stosunku pracy;
    2. osoby, które we własnym imieniu podejmują i wykonują działalność gospodarczą, z tytułu nagród rzeczowych i wygranych pieniężnych uzyskają przychody z działalności gospodarczej. Na Wnioskodawcy, będzie ciążył obowiązek płatnika w zakresie pobrania i odprowadzenia zryczałtowanego 10% podatku dochodowego od osób fizycznych, z wyłączeniem osób, które wygrane rozliczą w ramach prowadzonej działalności gospodarczej - interpretacja indywidualna Ministra Finansów z dnia 15 czerwca 2010 r. (znak: IPPB2/415-206/10-2/AS).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie