Temat interpretacji
Środki pochodzące z Europejskiego Funduszu Społecznego wypłacane przez Bank Gospodarstwa Krajowego stanowią przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej zwolniony od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast środki, które Wnioskodawca otrzymał w formie dotacji z budżetu państwa, stanowią przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej podlegających zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 powoływanej ustawy. Przychód ten nie podlega więc obowiązkowi ujęcia w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 20 maja 2011 r. (data wpływu 23 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymanego dofinansowania:
- w części dotyczącej podstawy prawnej zwolnienia z opodatkowania jest nieprawidłowe,
- w pozostałej części jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 23 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymanego dofinansowania.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Podatnik prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą m.in. w zakresie szkoleń i usług związanych z edukacją. Jest podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT). Prowadzi dokumentacje księgową w postaci Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów (PKPiR). W konkursach ogłoszonych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki finansowanych ze środków Unii Europejskiej i budżetu państwa - wnioski podatnika o dofinansowanie projektów szkoleniowych zostały ocenione pozytywnie i w marcu 2011 roku podpisane zostały umowy o realizację projektów edukacyjnych w ramach działania 9.5 POKL - Oddolne inicjatywy edukacyjne na obszarach wiejskich. Projekty dotyczą szkoleń/warsztatów dla rodziców i dzieci oraz organizacji obozów edukacyjnych dla dzieci - uczestników projektu.
Zgodnie z podpisanymi umowami, podatnik - beneficjent otrzymał dofinansowanie na realizację projektów w postaci płatności ze środków europejskich i dotacji celowej z budżetu krajowego. Kwota dofinansowania stanowi nie więcej niż 100% całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu. W związku z zawarciem umów, na wyodrębnione rachunki bankowe wpłynęły środki, które wykorzystane będą wyłącznie na sfinansowanie ściśle określonych w umowie wydatków związanych z realizacją projektów.
Na potrzeby realizacji projektów prowadzone są wyodrębnione ewidencje kosztów realizacji projektów. Beneficjent - podatnik bezpośrednio realizuje projekty (cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy). Wydatki w ramach projektów POKL realizowanych przez beneficjenta są finansowane w kwocie brutto. Podatek VAT zgodnie z umowami o dofinansowanie projektów jest wydatkiem kwalifikowanym tj. finansowanym z dofinansowania POKL. Jednocześnie podatnik zobowiązał się do zwrotu zrefundowanej części podatku VAT, jeżeli zaistnieją przesłanki umożliwiające odzyskanie tego podatku przez beneficjenta. Kwoty dofinansowania są przeznaczone na: wynagrodzenia osób zatrudnionych do realizacji zadań przewidzianych w projektach w ramach umów cywilno - prawnych oraz zakupy usług i towarów niezbędnych do realizacji projektu, pokrycie kosztów pracy bezpośrednio wykonywanej przez beneficjenta (np. prowadzenie szkoleń, zarządzanie projektem) oraz kosztów pośrednich określonych ryczałtowo. Otrzymane dofinansowanie nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych przez podatnika usług. W ramach działań objętych dotacją podatnik nie generuje przychodów, nie świadczy żadnych innych usług. Rezultaty realizacji projektów nie mogą być odpłatnie sprzedawane. Zakupione w ramach projektu towary i usługi nie służą innym czynnościom - nie związanym z realizacją projektu.
Pismem z dnia 1 sierpnia 2011 r. (data wpływu 2 sierpnia 2011 r.) Wnioskodawca uzupełnił przedstawiony stan faktyczny informując, iż:
- umowy o dofinansowanie projektów zostały podpisane z Jednostką Wdrażania Programów Unijnych (JWPU) ,
- otrzymane
środki zgodnie z umową pochodzą:
- w 85 % ze środków europejskich (Europejskiego Funduszu Społecznego) i zostały wypłacone przez Bank Gospodarstwa Krajowego,
- w 15 % z dotacji celowej z budżetu krajowego i zostały wypłacone przez JWPU.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Czy otrzymane dofinansowanie stanowi dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a koszty związane z jego realizacją kosztami uzyskania przychodu...
Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie oznaczone nr 1 w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Natomiast odpowiedź na pytanie oznaczone nr 2 w zakresie podatku od towarów i usług zostanie udzielona w odrębnej interpretacją indywidualnej.
Ad. 1
Zadaniem Wnioskodawcy otrzymane dofinansowanie nie stanowi dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a koszty związane z jego realizacją nie stanowią kosztów uzyskania przychodu.
Przychody i koszty związane z realizacją projektów nie muszą być ewidencjonowane w Podatkowej Księdze Przychodów i Rozchodów lub mogą być ewidencjonowane w kolumnie 15 i/lub 16 PKPiR.
W przypadku realizowanych projektów zastosowanie ma art. 21 ust. 1 pkt 46 a) i b) oraz pkt 47c) Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z 26 lipca 1997 r. z późniejszymi zmianami. Środki na realizację projektów pochodzą ze środków europejskich i dotacji celowej z budżetu krajowego co zostało zapisane w umowach o dofinansowanie projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki podpisanych przez Wnioskodawcę z Jednostką Wdrażania Programów Unijnych -Instytucją Wdrażającą (Instytucją Pośrednicząca II stopnia). Podatnik jest beneficjentem bezpośrednio realizującym program finansowany z bezzwrotnej pomocy.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - wolne od podatku dochodowego są:
pkt 46) dochody otrzymane przez podatnika jeżeli:
- pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
- podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy,pkt 47) kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.
Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 56) nie uważa się za koszty uzyskania przychodów - wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47c.
Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam co następuje.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, (z pozarolniczej działalności gospodarczej) uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont (). Natomiast zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również m.in. dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.
Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji, dopłat i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały przeznaczone, tj.:
- dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,
- ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.
W świetle powyższego otrzymana dotacja na realizację projektu stanowi co do zasady przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.
Z opisanego stanu faktycznego wywieść należy, iż podatnik jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą korzysta ze wsparcia współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007 2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007r. Program ten jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t.j. Dz. U. z 2009r. Nr 84, poz. 712 ze zm.), sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.
Ustawą z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), z dniem 1 stycznia 2010r., wprowadzono szereg zmian w zakresie przepływu środków przeznaczonych na finansowanie programów operacyjnych.
Zgodnie z art. 2 pkt 5 ww. ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r., ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA). W myśl art. 5 ust. 3 ww. ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b, tj:
- programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31.07.2006, str. 1),
- programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 09.11.2006, str. 1).
Zgodnie z art. 117 cyt. ustawy, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.
W budżecie środków europejskich ujmuje się:
- dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
- wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.
Przy czym w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 cyt. ustawy o finansach publicznych, mogą być przeznaczone na:
- realizację projektów przez jednostki budżetowe,
- płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
- dotacje celowe dla beneficjentów,
- realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe,
- realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.
Zgodnie z art. 187 ww. ustawy, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej "płatnościami", odpowiada Minister Finansów. Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi natomiast, iż obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów.
Na podstawie art. 202 ust. 1 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych.
Podkreślić należy, iż w świetle znowelizowanych przepisów ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, nie zostały włączone do środków budżetu państwa, lecz stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak zgodnie z cyt. wyżej przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, wydatki z budżetu środków europejskich są wydatkami, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.
Przepisem art. 12 pkt 1 lit. a) tiret pięć ww. ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych, do art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dodane zostały m.in. pkt 136, obowiązujące od 1 stycznia 2010 r.
Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 136 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.
Z opisanego stanu faktycznego wynika, iż podatnik - beneficjent otrzymał dofinansowanie na realizację projektów w postaci płatności ze środków europejskich oraz z dotacji celowej z budżetu krajowego. Otrzymane środki pochodzą w 85% ze środków europejskich (Europejskiego Funduszu Społecznego) i zostały wypłacone przez Bank Gospodarstwa Krajowego oraz w 15% z dotacji celowej z budżetu krajowego i zostały wypłacone przez Jednostkę Wdrażania Programów Unijnych.
Zatem środki finansowe przekazywane w formie płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich w przypadku ich otrzymania z Banku Gospodarstwa Krajowego są wolne od podatku na podstawie wyżej wskazanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast środki, które Wnioskodawca otrzymał w formie dotacji z budżetu państwa, podlegają zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 cyt. ustawy, w myśl którego wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Zgodnie bowiem z art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych. Ponadto w myśl art. 127 ust. 2 pkt 5 tej ustawy, dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.
W świetle powyższego otrzymane środki korzystają ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie powołanych wcześniej przepisów art. 129 oraz art. 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych a nie jak wskazał Wnioskodawca na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 i art. 21 ust. 1 pkt 47 powoływanej ustawy.
W rezultacie stanowisko Wnioskodawcy w zakresie podstawy prawnej zwolnienia z opodatkowania otrzymanego dofinansowania należało uznać za nieprawidłowe.
Pamiętać jednakże należy, iż konsekwencją zwolnienia z opodatkowania otrzymanych przez Wnioskodawcę środków, jest brak możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu prowadzonej działalności gospodarczej, wydatków sfinansowanych z tych środków. Zgodnie bowiem z art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137. Jednocześnie wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane z przedmiotowej dotacji nie podlegają obowiązkowi zaewidencjonowania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.
Reasumując, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż środki pochodzące z Europejskiego Funduszu Społecznego wypłacane przez Bank Gospodarstwa Krajowego stanowią przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej zwolniony od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast środki, które Wnioskodawca otrzymał w formie dotacji z budżetu państwa, stanowią przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej podlegających zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 powoływanej ustawy. Przychód ten nie podlega więc obowiązkowi ujęcia w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.
Jednocześnie wydatki bezpośrednio sfinansowane ww. przychodami zwolnionymi od podatku, nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów, co wynika z treści przepisu art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie podlegają obowiązkowi zaewidencjonowania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art.54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie