Temat interpretacji
1. Czy wartość świadczenia jakie otrzyma mieszkaniec Gminy na zadanie z dotacji celowej w ramach Programu oczyszczania kraju z Azbestu na lata 2009-2032 jest zwolniona z podatku?
2. Jeżeli tak, to czy należy wystawiać zaświadczenie o pomocy publicznej oraz PIT - 8C?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16.06.2011 r. (data wpływu 24.06.2011 r.) oraz piśmie z dnia 29.08.2011 r. (data wpływu 30.08.2011 r., data nadania 29.08.2011 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 18.08.2011 r. Nr IPPB4/415-493/11-2/MP (data nadania 18.08.2011 r., data odbioru 22.08.2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wykonania usługi związanej z usunięciem azbestu - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 24.06.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wykonania usługi związanej z usunięciem azbestu oraz obowiązku wystawienia zaświadczenia o pomocy publicznej.
Z uwagi na braki formalne, pismem Nr IPPB4/415-493/11-2/MP z dnia 18.08.2011 r. (data nadania 18.08.2011 r., data doręczenia 22.08.2011 r.) tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez doprecyzowanie zdarzenia przyszłego, przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego w odniesieniu do pytania drugiego, dostarczenie ciągu aktualnych dokumentów (oryginał lub urzędowo poświadczona kopia za zgodność z oryginałem), prowadzących do mocodawcy, z których wynika prawo do występowania w imieniu Gminy, z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego przez Pana K. R.
Pismem z dnia 29.08.2011 r. (data nadania 29.08.2011 r., data wpływu 30.08.2011 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca jest jednostką samorządu terytorialnego. Wnioskodawca złożył wniosek o dotację na realizację zadania pn. Usunięcie wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy - III etap z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Ww. zadanie jest dotacją celową w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, ponieważ jest realizowane w ramach Programu oczyszczania kraju z Azbestu na lata 2009- 2032. Dotacja zostanie przekazana firmie zajmującej się demontażem i utylizacją płyt azbestowo - cementowych stosowanych w budownictwie jako pokrycia dachowe. Będą one odbierane od rolników i osób fizycznych, którzy zgłosili stosowne podanie w Urzędzie Gminy. WFOŚiGW sfinansuje 82,58% kosztów zadania. W zakres zadania wchodzi demontaż wraz z transportem i utylizacją materiałów zawierających azbest: 1.340 m2 w kwocie 4.850 zł oraz utylizacja wraz z transportem materiałów zawierających azbest: 4.859 m2 w kwocie 23.857,69 zł. Ww. wydatki objęte są podatkiem w wysokości 8%. Otrzymana dotacja z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej stanie się środkami budżetu gminy, jako jej dochody własne.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Czy wartość świadczenia jakie otrzyma mieszkaniec Gminy na zadanie z dotacji celowej w ramach Programu oczyszczania kraju z Azbestu na lata 2009-2032 jest zwolniona z podatku...
Przedmiot niniejszej interpretacji dotyczy rozpatrzenia wniosku w zakresie skutków podatkowych wykonania usługi związanej z usunięciem azbestu. Natomiast w zakresie obowiązku wystawienia zaświadczenia o pomocy publicznej zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Zdaniem Wnioskodawcy, podatnicy zamieszkujący gminę, którzy uczestniczą w zadaniu Usunięcie wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy - III etap, współfinansowanego przez WFOŚiGW są zwolnieni z płacenia podatku, ponieważ od 21 grudnia 2010 r. z budżetu gminy mogą być udzielane dotacje celowe na finansowanie lub dofinansowanie ochrony środowiska, w tym przedsięwzięć związanych z gospodarką odpadami od osób fizycznych w rozumieniu ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Mieszkańcy składają wnioski o usunięcie z posesji materiałów zawierających azbest. Po otrzymaniu z WFOŚiGW dotacji Gmina ogłasza przetarg/zapytanie cenowe i podpisuje umowę z wykonawcą na demontaż, transport i utylizację przedmiotowych materiałów. W opinii Wnioskodawcy w opisanej sytuacji mieszkańcy otrzymują nieodpłatne świadczenie finansowane ze środków budżetu w ramach rządowego Programu Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032, przyjętego przez RM, dlatego te na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o PIT będą zwolnieni z podatku. Wnioskodawca uważa, że nie należy wystawiać zaświadczenia o udzielonej pomocy publicznej de minimis oraz wystawiać PIT-8C.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do przepisu art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów zwolnionych na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c wymienionej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, źródłami przychodów są inne źródła, które nie zostały wymienione enumeratywnie w tym artykule. Na podstawie art. 11 ust. 1 cyt. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Użycie w powyższym przepisie sformułowania w szczególności, wskazuje, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Oznacza to, iż przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy, otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne, czy częściowo odpłatne.
Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.
Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku określonego tym przepisem musi otrzymać:
- nieodpłatne świadczenie, bądź
- świadczenie częściowo odpłatne, bądź
- świadczenie rzeczowe (w naturze),
- świadczenia te muszą być sfinansowane (współfinansowane) z konkretnych, ściśle określonych źródeł,
- otrzymanie świadczeń winno nastąpić w ramach programów rządowych.
Jeżeli zatem podatnik otrzyma takie świadczenie i jest ono finansowane lub współfinansowane m.in. ze środków budżetu jednostki samorządu terytorialnego w ramach rządowych programów, to wartość tego świadczenia jest zwolniona z podatku.
W myśl art. 400 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t. j. Dz. U. z 2008r., Nr 25, poz. 150 ze zm.) Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, zwany dalej Narodowym Funduszem, jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240). Natomiast zgodnie z ust. 2 art. 400 ww. ustawy, Wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, zwane dalej wojewódzkimi funduszami, są samorządowymi osobami prawnymi w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy, o której mowa w ust. 1. Przepis art. 403 ust. 2 ww. ustawy stanowi, iż do zadań własnych gmin należy finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 5, 8, 9, 15, 16, 21-25, 29, 31, 32 i 38-42 w wysokości nie mniejszej niż kwota wpływów z tytułu opłat i kar, o których mowa w art. 402 ust. 4-6, stanowiących dochody budżetów gmin, pomniejszona o nadwyżkę z tytułu tych dochodów przekazywaną do wojewódzkich funduszy.
Budżet jednostki samorządu terytorialnego (m. in. budżet gminy) to stanowiący część uchwały budżetowej, roczny plan dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów tej jednostki. Budżet jednostki samorządu terytorialnego jest uchwalany w formie uchwały budżetowej na rok budżetowy.
Zgodnie z art. 126 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240) dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.
Na podstawie art. 127 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, dotacje celowe są to środki przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie:
- zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,
- ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,
- bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,
- zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b,
- zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym,
- kosztów realizacji inwestycji.
W sytuacji, gdy dotacja otrzymana przez gminę na mocy ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na realizację zadania związanego z ochroną środowiska przyjęta zostanie jako dochód w budżecie gminy i środki te będą przekazywane na mocy podpisanych umów już nie jako dofinansowanie z wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska, lecz jako środki pochodzące z budżetu gminy, wówczas dofinansowania takie korzystają ze zwolnienia, jeżeli będą dokonywane w ramach programów rządowych.
W przedmiotowej sprawie dofinansowanie rolnikom i osobom fizycznym usługi związanej z demontażem, transportem i utylizacją materiałów zawierających azbest, dokonane będzie ze środków budżetu Wnioskodawcy, finansowanych dotacją, którą Wnioskodawca uzyska z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, która to dotacja będzie dochodem budżetu gminy, zatem skorzysta ze zwolnienia z opodatkowania w oparciu o przepis art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W sytuacji kiedy osoba fizyczna nie otrzymuje bezpośrednio środków finansowych, bowiem płatność będzie dokonywana przez Wnioskodawcę na rzecz podmiotu zajmującego się demontażem i utylizacją płyt azbestowo-cementowych stosowanych w budownictwie jako pokrycia dachowe, osoba ta otrzyma od Wnioskodawcy nieodpłatne świadczenie w postaci finansowania usługi związanej z demontażem, transportem i utylizacją materiałów zawierających azbest, które skorzysta z przedmiotowego zwolnienia. Stosownie bowiem do brzmienia przepisu art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy, zwolniona z opodatkowania jest wartość otrzymanych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych finansowanych lub współfinansowanych m. in. ze środków budżetu jednostek samorządu terytorialnego, w ramach programów rządowych. Podkreślić należy, iż dofinansowania udzielane w formie nieodpłatnych świadczeń korzystają ze zwolnienia od podatku, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ww. ustawy, przy spełnieniu warunków w tym przepisie przewidzianych.
Reasumując, usługa polegająca na dofinansowywaniu rolnikom i osobom fizycznym usług w ramach programu usuwania wyrobów zawierających azbest, z budżetu Wnioskodawcy, która finansowana będzie dotacją, stanowiącą dochód budżetu Wnioskodawcy będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z powyższym Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku wystawiania osobom fizycznym otrzymującym nieodpłatne świadczenia w postaci dofinansowania korzystającego ze zwolnienia informacji PIT-8C.
Ponadto organ podatkowy wskazuje, że jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różnić się od zdarzenia przyszłego, które wystąpi w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie