Temat interpretacji
Stosowanie podwyższonych kosztów uzyskania przychodu.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 24.05.2011 r. (data wpływu 06.06.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie stosowania podwyższonych kosztów uzyskania przychodu:
- jest nieprawidłowe w części dotyczącej uzależnienia skorzystania z 50% kosztów uzyskania przychodu od stażu pracy, doświadczenia pracownika i rodzaju umowy o pracę (tylko na czas nieokreślony);
- jest prawidłowe w pozostałym zakresie.
UZASADNIENIE
W dniu 06.06.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie stosowania podwyższonych kosztów uzyskania przychodu.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
- Wnioskodawca w zakresie swej działalności zajmuje się tworzeniem na rzecz podmiotów trzecich oprogramowania, do którego prawo autorskie jest przekazywane podmiotowi trzeciemu zgodnie z ustawą o prawach autorskich i prawach pokrewnych (Dz.U.06.90.631 j. t.) lub podmiotowi trzeciemu udzielana jest licencja i wtedy prawa autorskie pozostają przy Wnioskodawcy. W zakres powyższych usług wchodzą m.in.:
- projektowanie i tworzenie oprogramowania wraz z odpowiednia dokumentacją
- modyfikacja i rozbudowa oprogramowania dostosowująca do specyficznych wymagań klientów.
Usługi realizowane są w formie ściśle określonych, pojedynczych projektów, których każdorazowym efektem jest powstanie programu komputerowego wraz z odpowiednią dokumentacją dostosowanego do indywidualnych potrzeb klienta, stanowiącego utwór w rozumieniu ustawy z dnia 04.02.1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (zwaną dalej ustawą o prawie autorskim).
Twórcami projektów architektonicznych i oprogramowania są pracownicy Wnioskodawcy zatrudnieni na umowę o pracę zarówno na czas określony jak i nieokreślony. Do zakresu obowiązków pracowników, wskazanych w umowie o pracę i w załączniku do umowy o pracę jakim jest Zakres obowiązków należą:
- Tworzenie projektów funkcjonalnych nowych modułów oprogramowania lub modyfikacji programów komputerowych
- Tworzenie projektów technicznych nowych modułów oprogramowania lub modyfikacji programów komputerowych
- Tworzenie algorytmów programów komputerowych lub modyfikacja istniejących algorytmów
- Tworzenie kodu modułów oprogramowania lub rozbudowa i modyfikacja programów komputerowych
- Tworzenie dokumentacji technicznej programów komputerowych
- Tworzenie dokumentacji użytkowej i funkcjonalnej programów komputerowych.
W umowach o pracę pracownicy przekazują pracodawcy pełnię praw autorskich do stworzonych w ramach świadczenia stosunku pracy utworów w rozumieniu ustawy o prawach autorskich i prawach pokrewnych. Dodatkowo pracownicy otrzymują premie uznaniowe i nagrody za wyróżniającą się jakość stworzonych przez pracowników utworów.
- Wnioskodawca chce uregulować formalnie podstawy występowania pracowników o naliczanie zwiększonych kosztów uzyskania przychodów z racji przeniesienia na Wnioskodawcę praw do stworzonych w ramach istnienia stosunku pracy utworów. Wnioskodawca
w związku z powyższym zamierza wprowadzić następujący system:
- Wnioskodawca zamierza wprowadzić coroczne oświadczenia pracowników zaakceptowane przez odpowiednich przełożonych określające jaki procentowy udział w wynagrodzeniu jest przynależny tytułem honorarium za stworzenie utworu i przekazanie Wnioskodawcy do niego praw autorskich stanowiące podstawę naliczania 50% kosztów uzyskania przychodu. Oświadczenia będą składane najpóźniej do pierwszego dnia roku kalendarzowego lub najpóźniej z podpisaniem pierwszej umowy o pracę z nowym pracownikiem, który w ramach stosunku pracy będzie tworzył utwór. Dodatkowym potwierdzeniem, na dowód stworzenia utworu będzie ewidencja zakończonych i przyjętych przez Klientów Wnioskodawcy utworów ze wskazaniem w ramach jakiej umowy z Klientem Wnioskodawcy były one stworzone i jaki pracownik bądź pracownicy tworzyli dany utwór.
- 50% koszty uzyskania przychodów nie będą stosowane w odniesieniu do wynagrodzenia wypłacanego pracownikowi za okres urlopu, zwolnienia lekarskiego, odbywanego szkolenia lub innego okresu, w którym pracownik nie wykonuje pracy o charakterze twórczym.
- Wnioskodawca chciałby ograniczyć krąg pracowników, którym 50% koszty uzyskania przychodu mogą być naliczane poprzez uzależnienie ich od posiadanego przez pracownika doświadczenia i uprawnień oraz rodzaju umowy o pracę.
- Do wynagrodzenia pracownika stanowiącego podstawę do obliczenia 50% kosztów uzyskania przychodu nie będą doliczane premie uznaniowe i nagrody dla pracowników za szczególną jakość stworzonych w ramach świadczenia stosunku pracy utworów.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Ad. II.1.
Czy Spółka może naliczać pracownikom 50% koszty uzyskania przychodów za okresy pracy twórczej na podstawie umowy o pracę oraz prowadzonej ewidencji czasu pracy twórczej zgodnie z zaproponowaną przez Wnioskodawcę konstrukcją wskazaną w pkt 68 wniosku...
Czy prowadzone ewidencje oraz oświadczenia są wystarczające aby udokumentować powstanie utworów, a tym samym aby uzasadnić żądanie pracownika do naliczenia 50% kosztów uzyskania przychodów...
Ad. II.2.
Czy Wnioskodawca dokonując obliczenia podstawy do naliczenia 50% kosztów uzyskania przychodów słusznie zakłada, iż nie stosuje się ich w odniesieniu do wynagrodzenia wypłacanego pracownikowi za okres urlopu, zwolnienia lekarskiego, odbywanego szkolenia lub innego okresu, w którym pracownik nie wykonuje pracy o charakterze twórczym...
Ad. II.3.
Czy Wnioskodawca może ograniczyć krąg pracowników uprawnionych do 50% kosztów uzyskania przychodów w ramach przekazania praw autorskich do utworu pracodawcy, uzależniając możliwość skorzystania z 50% kosztów od stażu pracy, doświadczenia pracownika czy rodzaju umowy o pracę (umowa o pracę tylko na czas nieokreślony)...
Ad. II.4.
Czy premie uznaniowe i nagrody dla pracowników za szczególną jakość stworzonych w ramach świadczenia stosunku pracy utworów mogą być doliczane do podstawy obliczenia 50% kosztów uzyskania przychodów...
Zdaniem Wnioskodawcy:
Ad. II.1.
Zdaniem Wnioskodawcy zaproponowana przez Wnioskodawcę ewidencja w pełni gwarantuje możliwość dokładnej oceny jaka wartość wynagrodzenia stanowi podstawę do obliczenia 50% kosztów uzyskania przychodu. Poprzez coroczne oświadczenie pracownika potwierdzone przez jego przełożonego, w którym pracownik deklaruje ilość czasu poświeconego w ramach istnienia stosunku pracy na tworzenie dzieła, a tym samym procentowy udział wartości wynagrodzenia za stworzenie utworu przy jednoczesnej ewidencji prac twórczych prowadzonej przez Wnioskodawcę, Wnioskodawca jest w stanie wskazać dokładnie - kto i jaki utwór stworzył oraz ile czasu na to poświęcił. Potwierdzenie zasadności rozumowania Wnioskodawcy znajduje odzwierciedlenie w treści uzasadnienia do Wyroku NSA w Warszawie z dn. 12 marca 2010 r. (II FSK 1791/08) przyjmuje się, że dla zastosowania normy kosztów uzyskania przychodów określonej w art. 22 ust. 9 pkt 3 u.p.d.o.f. konieczne jest, by umowa o pracę przewidywała rozróżnienie wynagrodzenia na część związaną z wykonywaniem obowiązków pracowniczych i część honoraryjną, związaną z korzystaniem z praw autorskich za eksploatację dzieła w określony sposób i na określonym polu (por. wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 22 lutego 2001 r., SA/Sz 1966 i 1967/99 oraz wyroki Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 28 stycznia 2008 r., III SA/Wa 1987/07 i z dnia 3 lipca 2009 r., III SA/Wa 35/09).
Ad. II.2.
Zdaniem Wnioskodawcy i zgodnie z zapisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych koszty uzyskania przychodów z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami określa się w wysokości 50% uzyskanego przychodu, z tym, że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), których podstawę wymiaru stanowi ten przychód (art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy). Powołany przepis art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy wskazuje, że ustalenia, czy określony przychód został osiągnięty z tytułu praw autorskich lub pokrewnych należy dokonać biorąc pod uwagę treść przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 90 poz. 631). Zatem skoro od podstawy wyliczenia 50% kosztów uzyskania przychodu odlicza się składki obligatoryjnie potrącane z wynagrodzenia, to tym bardziej nie powinno się do podstawy doliczać wynagrodzenia należnego w czasie urlopu, szkolenia czy innego okresu, w którym pracownik nie wykonuje pracy twórczej. Zdaniem Wnioskodawcy dopiero po odliczeniu wynagrodzenia za czas, o którym mowa w zdaniu poprzednim, pozostały okres jest proporcjonalnie dzielony w stosunku do procentowego udziału pracy twórczej w odniesieniu do wynagrodzenia zgodnie z coroczną deklaracją pracownika i dopiero tak wyliczone wynagrodzenia po odjęciu składek, o których mowa w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, może stanowić podstawę do wyliczenia 50% kosztów uzyskania przychodu.
Ad. II.3.
Zdaniem Wnioskodawcy ograniczenie kręgu pracowników uprawnionych do 50% kosztów uzyskania przychodów jest możliwe, głównie z uwagi na to, jaka będzie jakość danego utworu, wytworem pracy danego pracownika może być oprogramowanie nie w pełni spełniające wymagania Klienta, a tym samym niestanowiące utworu w rozumieniu prawa autorskiego lecz jedynie efekt pracy pracownika w ramach jego obowiązków pracowniczych, do którego Wnioskodawca za pomocą pracowników o większym doświadczeniu będzie dokonywał takich zmian, aby dane oprogramowanie było w pełni adekwatne do oczekiwań klienta Wnioskodawcy i tym samym w efekcie końcowym stanowiło utwór. W odniesieniu do powyższego zdaniem Wnioskodawcy pracownikowi tworzącemu np. oprogramowanie, którego ostateczna wersja przyjęta przez Klienta jest inna niż ta przekazana przez pracownika, 50% kosztów uzyskania przychodu naliczać się nie powinno.
Ad. II.4.
Zdaniem wnioskodawcy premie uznaniowe nie mogą być doliczane do podstawy obliczenia 50% kosztów uzyskania przychodu z racji właśnie uznaniowego ich charakteru i nie należnego bezpośrednio jako honorarium za pracę twórczą. 50% koszty uzyskania przychodu należą się wyłącznie za stworzenie utworu w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych i przekazanie do niego praw pracodawcy, zatem nie jest dla Wnioskodawcy zasadne korzystanie z tego przywileju przez pracowników w tym przypadku.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe w części dot. uzależnienia skorzystania z 50% kosztów uzyskania przychodu od stażu pracy, doświadczenia pracownika i rodzaju umowy o pracę (tylko na czas nieokreślony); za prawidłowe w pozostałym zakresie.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy źródłami przychodów są: stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
W myśl art. 9 ust. 2 ww. ustawy dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Zgodnie z treścią art. 22 ust. 1 ww. ustawy kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.
W odniesieniu do niektórych przychodów ustawodawca dopuścił możliwość ustalania kosztów zryczałtowanych. W przypadku korzystania przez twórców z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami, mają zastosowanie 50% koszty uzyskanego przychodu.
W myśl art. 22 ust. 9 pkt 3 ww. ustawy koszty uzyskania przychodów z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami określa się w wysokości 50% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.
Jednakże warunkiem zastosowania 50% normy kosztów uzyskania przychodów jest ustalenie, że przychód uzyskany został z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich lub pokrewnych w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz.631).
W myśl art. 1 ust. 1 powołanej ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór). W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe), wzornictwa przemysłowego, architektoniczne, architektoniczno - urbanistyczne, urbanistyczne, muzyczne i słowno-muzyczne (art. 1 ust. 2 pkt 1, 5, 6, 7 ww. ustawy). Utwór jest przedmiotem prawa autorskiego od chwili ustalenia, chociażby miał postać nieukończoną (art. 1 ust. 3 ww. ustawy).
Przychody z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich lub artystów wykonawców z praw pokrewnych albo rozporządzania takimi utworami występują wówczas, gdy spełnione są dwie przesłanki. Po pierwsze, konieczne jest wystąpienie przedmiotu praw majątkowych w postaci utworu lub artystycznego wykonania. Po drugie zaś, osiągnięty przychód musi być bezpośrednio związany z korzystaniem z określonych praw autorskich lub pokrewnych albo rozporządzaniem nimi, stanowić skutek takiego korzystania lub rozporządzenia w postaci odpowiedniego wynagrodzenia autorskiego lub wykonawczego. W umowach, które towarzyszą zamawianiu utworów, strony powinny wyraźnie postanowić, iż przedmiotem zamówienia jest właśnie dobro niematerialne, podlegające ochronie na mocy ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
Kwestie prawne związane z powstaniem i nabyciem prawa autorskiego do utworów pracowniczych reguluje art. 12 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Zgodnie z ustępem 1 tego przepisu, jeżeli ustawa lub umowa o pracę nie stanowią inaczej, pracodawca, którego pracownik stworzył utwór w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy, nabywa z chwilą przyjęcia utworu autorskie prawa majątkowe w granicach wynikających z celu umowy o pracę i zgodnego zamiaru stron.
Z kolei zgodnie z art. 74 ust. 3 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych prawa majątkowe do programu komputerowego stworzonego przez pracownika w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy przysługują pracodawcy, o ile umowa nie stanowi inaczej.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że. Wnioskodawca w zakresie swej działalności zajmuje się tworzeniem na rzecz podmiotów trzecich oprogramowania, do którego prawo autorskie jest przekazywane podmiotowi trzeciemu zgodnie z ustawą o prawach autorskich i prawach pokrewnych lub podmiotowi trzeciemu udzielana jest licencja i wtedy prawa autorskie pozostają przy Wnioskodawcy. Usługi realizowane są w formie ściśle określonych, pojedynczych projektów, których każdorazowym efektem jest powstanie programu komputerowego wraz z odpowiednią dokumentacją dostosowanego do indywidualnych potrzeb klienta, stanowiącego utwór w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Twórcami projektów architektonicznych i oprogramowania są pracownicy Wnioskodawcy zatrudnieni na umowę o pracę zarówno na czas określony jak i nieokreślony. W umowach o pracę pracownicy przekazują pracodawcy pełnię praw autorskich do stworzonych w ramach świadczenia stosunku pracy utworów w rozumieniu ustawy o prawach autorskich i prawach pokrewnych. Dodatkowo pracownicy otrzymują premie uznaniowe i nagrody za wyróżniającą się jakość stworzonych przez pracowników utworów. Wnioskodawca zamierza wprowadzić coroczne oświadczenia pracowników zaakceptowane przez odpowiednich przełożonych określające jaki procentowy udział w wynagrodzeniu jest przynależny tytułem honorarium za stworzenie utworu i przekazanie Wnioskodawcy do niego praw autorskich stanowiące podstawę naliczania 50% kosztów uzyskania przychodu. Oświadczenia będą składane najpóźniej do pierwszego dnia roku kalendarzowego lub najpóźniej z podpisaniem pierwszej umowy o pracę z nowym pracownikiem, który w ramach stosunku pracy będzie tworzył utwór. Dodatkowym potwierdzeniem, na dowód stworzenia utworu będzie ewidencja zakończonych i przyjętych przez Klientów Wnioskodawcy utworów ze wskazaniem w ramach jakiej umowy z Klientem Wnioskodawcy były one stworzone i jaki pracownik bądź pracownicy tworzyli dany utwór. 50% koszty uzyskania przychodów nie będą stosowane w odniesieniu do wynagrodzenia wypłacanego pracownikowi za okres urlopu, zwolnienia lekarskiego, odbywanego szkolenia lub innego okresu, w którym pracownik nie wykonuje pracy o charakterze twórczym. Wnioskodawca chciałby ograniczyć krąg pracowników, którym 50% koszty uzyskania przychodu mogą być naliczane poprzez uzależnienie ich od posiadanego przez pracownika doświadczenia i uprawnień oraz rodzaju umowy o pracę. Do wynagrodzenia pracownika stanowiącego podstawę do obliczenia 50% kosztów uzyskania przychodu nie będą doliczane premie uznaniowe i nagrody dla pracowników za szczególną jakość stworzonych w ramach świadczenia stosunku pracy utworów.
W razie wykonywania na podstawie jednej umowy o pracę czynności zarówno chronionych prawem autorskim jak i nie będących przedmiotem prawa autorskiego, pozbawionych cech twórczych, z umowy tej powinno wynikać, jaka część wynagrodzenia obejmuje wynagrodzenie z tytułu korzystania z prawa autorskiego, a jaka część dotyczy czynności nie chronionych prawem autorskim. Tylko bowiem takie rozróżnienie, jak również dokumentowanie prac utworów chronionych prawem autorskim oraz wypłaconych wynagrodzeń z tego tytułu daje podstawę do zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów przy zapewnieniu właściwej realizacji obowiązków płatnika w zakresie prawidłowego obliczania i poboru zaliczek na podatek dochodowy. Zaznaczyć również należy, że fakt korzystania przez pracownika z prawa autorskiego powinien wynikać wyraźnie z treści zawartej umowy o pracę, gdyż warunkiem zastosowania kosztów, o których mowa w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy jest, aby zaistniał utwór w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, twórca udzielił licencji na korzystanie z danego utworu, względnie by doszło do rozporządzenia majątkowymi prawami autorskimi do tworzonego dzieła.
Podwyższone koszty uzyskania przychodów można więc stosować, jeżeli umowa o pracę nie stanowi inaczej, a obowiązki ze stosunku pracy sprowadzają się do działalności twórczej lub ją obejmują, wynagrodzenie za pracę stanowi równocześnie wynagrodzenie za przeniesienie autorskich praw majątkowych. Z umowy o pracę (angażu) powinno jednak wynikać, jaka część wynagrodzenia (uposażenia) obejmuje wynagrodzenie autorskie z tytułu korzystania przez pracownika z praw autorskich, a jaka dotyczy wynagrodzenia ściśle związanego z wykonywaniem obowiązków pracowniczych (służbowych).
Poza tym, stosowanie 50% kosztów uzyskania przychodów do części wynagrodzenia pracownika dotyczy tych okresów zatrudnienia, w których praca o charakterze twórczym jest rzeczywiście wykonywana. W związku z powyższym z tytułu wynagrodzenia urlopowego pracownika, oraz wynagrodzeń chorobowych, czy też niewykonywania pracy typowo programistycznej (szkolenia, spotkania organizacyjne), norma kosztów uzyskania przychodu powinna być ustalona zgodnie z postanowieniami art. 22 ust. 2 ww. ustawy. Wnioskodawca nie wykonuje wówczas pracy będącej przedmiotem prawa autorskiego. Pracownik będzie otrzymywał wynagrodzenie nie za konkretną pracę polegającą na tworzeniu utworu (dzieła), ale w związku z prawem otrzymania należności z tytułu wynagrodzenia chorobowego, czy z tytułu korzystania z urlopu.
Podobnie wynagrodzenie z tytułu premii uznaniowej, czy nagrody nie jest przychodem za wykonanie pracy będącej przedmiotem prawa autorskiego. Nie istnieje bowiem związek przyczynowo-skutkowy między tym wynagrodzeniem (premią uznaniową, nagrodą), a twórczą pracą pracownika.
Biorąc pod uwagę obowiązujące przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy stwierdzić, iż jak wyżej wykazano o zastosowaniu normy kosztów uzyskania przychodów w wysokości 50% zgodnie z przepisem art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, decyduje fakt uzyskania przychodu za wykonanie czynności (utworu) będącej przedmiotem prawa autorskiego.
O zastosowaniu normy kosztów uzyskania przychodów w wysokości 50% zgodnie z przepisem art. 22 ust. 9 pkt 3 ww. ustawy, nie decyduje rodzaj umowy o pracę (tylko na czas nieokreślony), staż pracy czy doświadczenie pracownika. Istotne jest czy wykonywana na podstawie umowy o pracę praca jest twórcza tzn. niepowtarzalna, ma indywidualny charakter oraz spełnia przesłanki utworu określone w ww. ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych, do ustalenia czego Dyrektor Izby Skarbowej nie jest uprawniony.
Reasumując jeżeli tak jak wskazał Wnioskodawca, wykonywana przez pracowników praca jest czynnością twórczą o niepowtarzalnym charakterze oraz spełnia przesłanki utworu określone w ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych, należy uznać, że do przychodu osiąganego przez pracowników tytułem wynagrodzenia za pracę twórczą, ustalonego proporcjonalnie do czasu pracy, zgodnie z ewidencją czasu pracy oraz oświadczeniami, mogą być zastosowane wynikające z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych 50% koszty uzyskania przychodu. Z tytułu premii uznaniowej i nagrody dla pracowników oraz za okres urlopu wypoczynkowego, zwolnienia lekarskiego, szkolenia czy innego okresu, w którym pracownik nie wykonuje pracy o charakterze twórczym norma kosztów uzyskania przychodu powinna być ustalona zgodnie z postanowieniami art. 22 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. O zastosowaniu normy kosztów uzyskania przychodów w wysokości 50%, nie decyduje rodzaj umowy o pracę tylko na czas nieokreślony, staż pracy czy doświadczenie pracownika. Istotne jest czy wykonywana na podstawie umowy o pracę praca jest twórcza tzn. niepowtarzalna, ma indywidualny charakter oraz spełnia przesłanki utworu określone w ww. ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
Należy jednak podkreślić, iż przedmiotu niniejszej interpretacji nie stanowi ocena prawidłowości stanowiska Wnioskodawcy w kwestii uznania efektów pracy poszczególnych pracowników Wnioskodawcy za utwory w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
Definicja prawa podatkowego zawarta jest w art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej, w świetle której ilekroć w ustawie jest mowa o przepisach prawa podatkowego rozumie się przez to przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych.
Stosownie do tej definicji przepisy ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych nie są przepisami prawa podatkowego. W trybie wydawania interpretacji określonym w art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych nie ma uprawnień do interpretowania tych przepisów, a tym samym do stwierdzenia, czy efektem pracy poszczególnych pracowników Spółki jest powstanie utworów w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie