Czy przychody otrzymane przez pracowników jednostek samorządu terytorialnego oddelegowanych przez komisarza spisowego do pracy w gminnym biurze spisow... - Interpretacja - IBPBII/1/415-624/11/ASz

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 21.09.2011, sygn. IBPBII/1/415-624/11/ASz, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Czy przychody otrzymane przez pracowników jednostek samorządu terytorialnego oddelegowanych przez komisarza spisowego do pracy w gminnym biurze spisowym można zaliczyć do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 10 ust 1 pkt 2 w związku z art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 czerwca 2011r. (data wpływu do tut. Biura 27 czerwca 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zakwalifikowania dodatków spisowych wypłacanych pracownikom jednostek samorządu terytorialnego oddelegowanym do pracy w gminnym biurze spisowym do odpowiedniego źródła przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 czerwca 2011r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zakwalifikowania dodatków spisowych wypłacanych pracownikom jednostek samorządu terytorialnego oddelegowanym do pracy w gminnym biurze spisowym do odpowiedniego źródła przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zarządzeniem wójta gminy z dnia 6 grudnia 2010r. powołane zostało gminne biuro spisowe dla przeprowadzenia narodowego spisu powszechnego ludności i mieszkań w 2011 roku na terenie gminy. W związku z otrzymaniem gminnej dotacji na realizację zadań zleconych z zakresu administracji rządowej określonej w art. 18 pkt 2 ustawy z dnia 4 marca 2010 roku o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2011 roku (Dz. U. Nr 47, poz. 277), w ramach której mogą być sfinansowane m.in. dodatki spisowe i nagrody dla członków gminnego biura spisowego, pojawiły się wątpliwości co do naliczania składek na ubezpieczenie społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne. Wnioskodawca powołał się na pismo z dnia 18 marca 2011r., w którym Zakład Ubezpieczeń Społecznych Inspektorat w (...) wyjaśnił, że dodatki spisowe oraz nagrody za wykonane przez oddelegowanych pracowników jednostek samorządu terytorialnego czynności spisowe, zlecone przez komisarzy spisowych mogą być zaliczone przez organ podatkowy do przychodów z działalności wykonywanej osobiście; wówczas nie stanowią podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, jednakże uzależnione jest to od sposobu kwalifikacji przez właściwy organ podatkowy tychże dodatków.

Ponadto wnioskodawca wskazał, iż Centralne Biuro Spisowe w komunikacie z dnia 17 marca 2011r. wyjaśniło kwestie odprowadzania pochodnych od dodatków spisowych powołując się na interpretację Ministerstwa Finansów z dnia 16 listopada 2010r., które z kolei uzależnia odprowadzanie składek ZUS i na fundusz pracy od sposobu oddelegowania pracownika do prac spisowych. W ocenie Ministerstwa Finansów dodatki spisowe i nagrody otrzymane przez osoby oddelegowane przez komisarza spisowego do pracy w biurze spisowym nie są związane ze stosunkiem pracy, ale z działalnością wykonywaną osobiście i przychód z tego tytułu należy zaliczyć do źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 13 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ponadto w załączniku do ww. komunikatu Centralne Biuro Spisowe przekazało interpretacje Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej Departamentu Ubezpieczeń Społecznych z dnia 22 grudnia 2010r., która w kwestii zakwalifikowania przychodów członków gminnych biur spisowych jest tożsama z interpretacją Ministerstwa Finansów.

W dniu 4 maja 2011r. Centralne Biuro Spisowe wydało kolejny komunikat, w którym ponownie, w sprawie oskładkowania dodatków spisowych, powołano się na opinię Departamentu Wynagrodzeń Społecznych Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 grudnia 2010r.

W załączeniu wnioskodawca przesłał kopie komunikatu Centralnego Biura Spisowego z dnia 17 marca 2011r. oraz z dnia 4 maja 2011r. wraz z załącznikami, wystąpienia wnioskodawcy do ZUS w () z dnia 9 marca 2011r. oraz odpowiedzi na to wystąpienie z dnia 18 marca 2011r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przychody otrzymane przez pracowników jednostek samorządu terytorialnego oddelegowanych przez komisarza spisowego do pracy w gminnym biurze spisowym można zaliczyć do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Wnioskodawca wskazał, iż zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 4 marca 2010r. o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2011r. (Dz. U. Nr 47, poz. 277) pracownicy jednostek samorządu terytorialnego, oddelegowani przez komisarzy spisowych do pracy w biurach spisowych, za czas wykonywania tych prac zachowują prawo do wynagrodzenia u swojego pracodawcy. Osobom tym mogą być przyznawane dodatki spisowe i nagrody a komisarzom spisowym nagrody. Nie są z nimi zawierane umowy zlecenia ani umowy o dzieło. Dodatki spisowe i nagrody otrzymywane są w związku z wykonywaniem prac zleconych przez komisarza spisowego, czyli podmiot inny niż pracodawca, dlatego też - zdaniem wnioskodawcy - przychód z tego tytułu powinien być zaliczony do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ww. ustawy za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Z przepisu art. 13 pkt 6 powołanej wyżej ustawy wynika, iż za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 04 marca 2010r. o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2011r. (Dz. U. Nr 47, poz. 277) do wykonania prac spisowych Generalny Komisarz Spisowy, wojewódzcy komisarze spisowi oraz gminni komisarze spisowi tworzą odpowiednio:

  1. Centralne Biuro Spisowe;
  2. wojewódzkie biura spisowe;
  3. gminne biura spisowe.

W skład biur spisowych wchodzą oddelegowani przez komisarzy spisowych pracownicy jednostek służb statystyki publicznej i jednostek samorządu terytorialnego (art. 17 ust. 2 ww. ustawy). Pracą gminnego biura spisowego kieruje gminny komisarz spisowy. Pracę gminnego biura spisowego nadzoruje właściwy miejscowo dyrektor urzędu statystycznego (art. 17 ust. 5 ww. ustawy).

Z przepisu art. 20 ust. 1 tej ustawy wynika, iż prace spisowe są finansowane ze środków budżetu państwa, ujmowanych w części dotyczącej Głównego Urzędu Statystycznego. Natomiast z ust. 4 tego artykułu wynika, iż pracownicy jednostek służb statystyki publicznej i jednostek samorządu terytorialnego, oddelegowani przez komisarzy spisowych do pracy w biurach spisowych, za czas wykonywania prac spisowych zachowują prawo do wynagrodzenia u swojego pracodawcy. Osobom, o których mowa w ust. 4, zastępcom komisarzy spisowych i innym pracownikom jednostek służb statystyki publicznej wykonującym prace spisowe mogą być przyznawane dodatki spisowe i nagrody, a komisarzom spisowym - nagrody (art. 20 ust. 5 ww. ustawy).

Na podstawie art. 20 ust. 6 ustawy z dnia 04 marca 2010r. o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2011r. Rada Ministrów wydała rozporządzenie z dnia 17 grudnia 2010r. w sprawie wynagrodzenia za wykonywanie czynności związanych z narodowym spisem powszechnym ludności i mieszkań w 2011r. (Dz. U. Nr 239, poz. 1595). Z § 1 pkt 2 tegoż rozporządzenia wynika, iż rozporządzenie określa kryteria przyznawania dodatków spisowych i nagród, o których mowa w art. 20 ust. 5 ustawy, a także ich wysokość.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż na terenie gminy powołane zostało gminne biuro spisowe dla przeprowadzenia narodowego spisu powszechnego ludności i mieszkań w 2011 roku. W związku z otrzymaniem dotacji gminnej na realizację zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, członkom gminnego biura spisowego mogą być przyznawane dodatki spisowe i nagrody a komisarzom spisowym nagrody. Z ww. osobami nie są zawierane umowy zlecenia ani umowy o dzieło. Wnioskodawca ma wątpliwości, czy przychody otrzymane przez pracowników jednostek samorządu terytorialnego, oddelegowanych przez komisarza spisowego do pracy w gminnym biurze spisowym, można zaliczyć do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 10 ust 1 pkt 2 w związku z art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powyższe przepisy prawa stwierdzić należy, iż wypłacane dodatki spisowe i nagrody przyznane pracownikom jednostki samorządu terytorialnego, oddelegowanym do pracy w gminnym biurze spisowym, nie stanowią przychodów ze stosunku pracy. Świadczenia te są bowiem otrzymane w związku z wykonywaniem przez te osoby prac zleconych przez komisarzy spisowych, czyli inny podmiot niż pracodawca, dlatego też przychód z tego tytułu należy zaliczyć do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, tj. do źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Do wniosku wnioskodawca dołączył plik dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach