Temat interpretacji
Opodatkowanie przychodów uzyskiwanych z najmu.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 14.03.2011 r. (data wpływu 21.03.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów uzyskiwanych z najmu jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 21.03.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów uzyskiwanych z najmu.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w postaci wynajmu i zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionym (PKD 6820Z). Przychody z najmu i zarządzania nieruchomościami zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zalicza do źródeł przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej i zgodnie z art. 27 tej ustawy rozlicza podatkowo w skali na tzw. ,,zasadach ogólnych. We wrześniu 2009r. kupiła nieruchomość w postaci 1 lokalu przeznaczonego na wynajem, tj. związanego z usługami hotelowymi, a co za tym idzie usługi j.w. opodatkowane były do 31.12.2010 r. 22% stawką VAT zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT (obecnie 23% stawka VAT) w wystawianych na odbiorców fakturach VAT. Z uwagi na to, że zakup nieruchomości był związany ze sprzedażą opodatkowaną, zgodnie z treścią art. 86 ustawy o VAT, podatek naliczony związany z nabyciem tej nieruchomości został zwrócony w terminie 180 dni od daty złożenia wniosku o zwrot po przeprowadzonej kontroli przez Urząd Skarbowy.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy możliwe jest, biorąc pod uwagę, że w działalności gospodarczej Wnioskodawczyni dysponuje tylko jedną nieruchomością, aby najem tego lokalu zaliczyć do źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku, co wiązałoby się jednocześnie z wyłączeniem jego z pozarolniczej działalności gospodarczej ...
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie 1 odnośnie skutków podatkowych w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Odnośnie skutków podatkowych w zakresie ustawy o VAT zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie (pytanie 2).
Według Wnioskodawczyni zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, najem, dzierżawa, poddzierżawa nieruchomości oraz inne umowy o podobnym charakterze można zaliczyć do źródeł przychodów wymienionych w tym przepisie. Zdaniem Wnioskodawczyni jest to oddzielne źródło przychodów, jaką jest pozarolnicza działalność gospodarcza wymieniona w treści art. 10 ust. 1 pkt 3 tej ustawy, a co za tym idzie, w opinii Wnioskodawczyni w omawianym przypadku ma ona prawo do włączenia przychodów z najmu lokalu do źródeł zaliczanych do pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) i zaliczenia przychodów z tego najmu do związanych z najmem, podnajmem, dzierżawą () art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. Stosownie do przepisów tej ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1 pkt 3 i 6:
- pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3),
- najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (pkt 6).
Pojęcie działalności gospodarczej zostało zdefiniowane w art. 5a pkt 6 ww. ustawy. Zgodnie z tym przepisem za pozarolniczą działalność gospodarczą uważa się działalność zarobkową wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową, polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż, polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Pojęcie pozarolniczej działalności gospodarczej użyte w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych opiera się na trzech przesłankach:
- zarobkowym celu działalności,
- wykonywaniu działalności w sposób zorganizowany i ciągły,
- prowadzeniu działalności we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek.
W myśl art. 14 ust. 2 pkt 11 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.
Wyżej wymieniony przepis koreluje z brzmieniem art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczącym źródła przychodu jakim jest najem, wykluczając z tego katalogu składniki majątku związane z działalnością gospodarczą.
Z powyższych przepisów wynika, iż najem dla celów podatkowych może być traktowany jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy lub jako odrębne źródło przychodów, określone w art. 10 ust. 1 pkt 6 tej ustawy.
Co do zasady, możliwość dokonania wyboru w ww. zakresie, a co za tym idzie i sposobu rozliczenia przychodów z najmu, ustawodawca pozostawił osobie oddającej rzeczy w najem. Jednakże wybór ten jest ograniczony istnieniem związku pomiędzy wynajmowanym składnikiem majątkowym a prowadzoną przez podatnika pozarolniczą działalnością gospodarczą. Jeżeli bowiem wynajmowany składnik majątku związany jest z tą działalnością, przychód z jego wynajmu stanowi zawsze przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.
Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż kwestią istotną dla zakwalifikowania przychodów z wynajmu, do odpowiedniego źródła przychodów jest ocena, czy umowa najmu nieruchomości, z której Wnioskodawca uzyskuje przychody była zawierana w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej.
Z treści złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w postaci wynajmu i zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionym (PKD 6820Z). Przychody z najmu i zarządzania nieruchomościami zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zalicza do źródeł przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. We wrześniu 2009 r. kupiła nieruchomość w postaci 1 lokalu przeznaczonego na wynajem, tj. związanego z usługami hotelowymi.
Mając na względzie powyższe, stwierdzić należy, iż jeżeli będąca przedmiotem wynajmu nieruchomość zostanie skutecznie wycofana z pozarolniczej działalności gospodarczej i nie będzie składnikiem majątku związanym z prowadzoną przez Wnioskodawczynię działalnością gospodarczą, oraz umowa najmu ww. nieruchomości, z której Wnioskodawczyni będzie uzyskiwała przychody nie będzie zawierana w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, wówczas, przychody z wynajmu ww. nieruchomości będą mogły być zaliczone do źródła przychodów określonego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie