Czy prawidłowym będzie opodatkowanie nagród uzyskiwanych przez zawodników i trenerów wg zasad określonych w art. 30 ustawy o podatku dochodowym od osó... - Interpretacja - IBPBII/1/415-199/11/MZ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 27.05.2011, sygn. IBPBII/1/415-199/11/MZ, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Czy prawidłowym będzie opodatkowanie nagród uzyskiwanych przez zawodników i trenerów wg zasad określonych w art. 30 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (podatek 10%), z uwzględnieniem zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 lutego 2011r. (data wpływu do tut. Biura 25 lutego 2011r.), uzupełnionym w dniu 21 kwietnia 2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania nagród sportowych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lutego 2011r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania nagród sportowych.

Z uwagi na fakt, iż wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem z dnia 04 kwietnia 2011r. Znak: IBPB II/1/415-199/11/MZ wezwano do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono w dniu 21 kwietnia 2011r.

W przedmiotowym wniosku po jego uzupełnieniu został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest klubem sportowym działającym jako stowarzyszenie kultury fizycznej i sportu oraz jako organizacja pożytku publicznego; prowadzi działalność gospodarczą. Dla realizacji celów statutowych wypłacane są zawodnikom i trenerom stypendia sportowe określone w art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i opodatkowane wg zasad określonych w art. 41 ust. 1 tej ustawy. Ponadto, zgodnie z regulaminem wynagradzania zawodników, trenerów klubu nagrodami pieniężnymi i rzeczowymi za wysokie osiągnięcia sportowe w tym za wygrane mecze piłkarskie wypłacane są nagrody dla zawodników i trenerów za wysoki i wybijający się poziom sportowej rywalizacji. Istotną rzeczą jest fakt, że w jednym miesiącu odbywa się 4-5 rozgrywek - konkursów. Za każdy wygrany mecz w rozgrywkach ligowych, tj. 3 punkty a co za tym idzie awans w tabeli rozgrywkowej, przyznawane będą nagrody. Nagrody będą przyznawane także za awans do wyższej ligi po zakończonym sezonie rozgrywek ligowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy prawidłowym będzie opodatkowanie nagród wg zasad określonych w art. 30 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (podatek 10%), z uwzględnieniem zwolnienia nagród dotyczących poszczególnych rozgrywek - określonych w art. 21 ust. 1 pkt 68 przedmiotowej ustawy, uzyskiwanych przez zawodników i trenerów, którzy otrzymują stypendia sportowe w klubie sportowym w oparciu o art. 34 i 47 ustawy o sporcie kwalifikowanym, opodatkowane wg zasad określonych w art. 41 ust 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych... Czy w myśl przepisów prawa zgodnym będzie zwolnienie nagród z podatku do kwoty 760 zł i opodatkowanie wg stawki 10% nagród sportowych powyżej 760 zł przy każdorazowej wygranej, tj. 3 pkt a przez to awans w tabeli (czasami 4 zawody w miesiącu) oraz nagród sportowych wypłacanych po zakończonym sezonie rozgrywek ligowych w związku z awansem do wyższej ligi...

Zdaniem wnioskodawcy, rozgrywki ligowe są konkursem sportowym - współzawodnictwem, rywalizacją mającą na celu wyłonienie najlepszych i wybijających się zawodników i uhonorowanie zwycięzcy. Zatem, jeżeli zgodnie z regulaminem rozgrywek i regulaminem wynagradzania zawodników, trenerów klubu nagrodami pieniężnymi za wysokie osiągnięcia sportowe w tym za wygrane mecze piłkarskie - zatwierdzonym przez Zarząd Klubu - wypłacane nagrody związane są bezpośrednio z rozgrywkami i nie związane z całokształtem działalności sportowej zawodnika i trenera, to należy je oddzielić od przychodu uzyskanego z działalności wykonywanej osobiście i opodatkować wg zasad określonych w art. 30 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z uwzględnieniem zwolnień określonych w art. 21 ust. 1 pkt 68 tej ustawy. Zdaniem wnioskodawcy od wypłaconych zawodnikom i trenerom nagród sportowych, których jednorazowa wartość przekroczy kwotę 760 zł podatek wynosi 10%. Nagrody sportowe dla zawodników i trenerów, których jednorazowa wartość nie przekroczy 760 zł zwolnione są z podatku dochodowego od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl zasady powszechnego opodatkowania, wyrażonej w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powołanego przepisu wynika zatem, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy bądź, od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku, w drodze rozporządzenia.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 2 powołanej ustawy źródłami przychodów jest działalność wykonywana osobiście.

W myśl art. 13 pkt 2 powyższej ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 cytowanej ustawy od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Z treści powołanych wyżej przepisów wynika, iż co do zasady przychody z osobiście wykonywanej działalności trenerskiej jak również przychody z uprawiania sportu jako wymienione w treści art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych winny być zgodnie z dyspozycją art. 41 ust. 1 tejże ustawy opodatkowane wg skali, a płatnik zobowiązany jest do poboru zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Niemniej, z brzmienia art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy wynika, iż w przypadku przychodów z tytułu wygranych w konkursach pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł.

Powyższy przepis przewiduje zatem zwolnienie z podatku dochodowego m.in. wygranych w konkursach, które nie są wprawdzie organizowane przez środki masowego przekazu, ale są konkursami z zakresu nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu.

W przepisach podatkowych brak jest definicji pojęcia konkursu. Zgodnie jednak z ogólną definicją zawartą w Słowniku języka polskiego konkurs to przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców (uczestników), autorów danych prac, itp., zwykle wyróżnianych nagrodami.

Z treści wniosku wynika, że zgodnie z regulaminem rozgrywek i regulaminem wynagradzania zawodników, trenerów klubu nagrodami pieniężnymi za wysokie osiągnięcia sportowe w tym za wygrane mecze piłkarskie, zatwierdzonym przez Zarząd Klubu, wnioskodawca wypłaci nagrody dla zawodników i trenerów za wysoki i wybijający się poziom sportowej rywalizacji. Nagrody związane są bezpośrednio z rozgrywkami i nie są związane z całokształtem działalności sportowej zawodnika czy też trenera. Będą one przyznawane za każdy wygrany mecz w rozgrywkach ligowych, a co za tym idzie awans w tabeli rozgrywkowej, oraz za awans do wyższej ligi po zakończonym sezonie rozgrywek ligowych.

Jeżeli zatem przyznawane nagrody dla zawodników klubowych i ich trenerów wiążą się bezpośrednio z wygranymi w poszczególnych meczach, czy też związane są bezpośrednio z zajęciem odpowiedniego miejsca w trakcie całych rozgrywek i awansem do wyższej klasy rozgrywkowej, są przychodem uzyskanym w związku z uczestnictwem w rywalizacji sportowej. Jeżeli te zasady rywalizacji zostały określone w regulaminie konkursu, to należy je oddzielić od przychodu zawodników i trenerów uzyskanego z działalności wykonywanej osobiście - opodatkowanych zgodnie z art. 41 ust. 1 powołanej ustawy.

Zatem, o ile wartość tych nagród nie przekroczy kwoty 760 zł, to nagrody te będą objęte zwolnieniem z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 68 wymienionej ustawy. Natomiast w przypadku nagród o wyższej wartości, wnioskodawca (płatnik) zobowiązany jest do poboru podatku od całości wartości nagrody. Zatem opodatkowaniu zryczałtowanym 10% podatkiem dochodowym, stosownie do treści art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy będą podlegały w całości wygrane, których wartość przekroczy 760 zł. W przypadku otrzymania nagród rzeczowych o wyższej wartości obdarowany podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę należnego zryczałtowanego podatku dochodowego przed udostępnieniem nagrody, co wynika z art. 41 ust. 7 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Pobrany podatek płatnik zobowiązany jest przekazać na rachunek właściwego urzędu skarbowego w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym podatek pobrano, a w terminie do końca stycznia roku następnego przesłać roczną deklarację - PIT-8AR.

W świetle powyższego stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach