Wpłacane dodatki spisowe i nagrody przyznane pracownikom Urzędu Gminy oddelegowanym do pracy w biurze spisowym, nie stanowią przychodów ze stosunku pr... - Interpretacja - IPPB4/415-365/11-2/JS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 10.06.2011, sygn. IPPB4/415-365/11-2/JS, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Wpłacane dodatki spisowe i nagrody przyznane pracownikom Urzędu Gminy oddelegowanym do pracy w biurze spisowym, nie stanowią przychodów ze stosunku pracy. Świadczenia te zostaną bowiem otrzymane w związku z wykonywaniem przez te osoby prac zleconych przez komisarzy spisowych, czyli inny podmiot niż pracodawca, dlatego też przychód z tego tytułu należy zaliczyć do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, tj. do źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w stosunku do których mają zastosowanie 20% zryczałtowane koszty uzyskania przychodu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Państwa przedstawione we wniosku z dnia 27.04.2011 r. (data wpływu 02.05.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego osób fizycznych w zakresie zakwalifikowania do odpowiedniego źródła przychodów dodatków spisowych wypłacanych pracownikom jednostek samorządu terytorialnego oddelegowanych do pracy w biurach spisowych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 02.05.2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zakwalifikowania do odpowiedniego źródła przychodów dodatków spisowych wypłacanych pracownikom jednostek samorządu terytorialnego oddelegowanych do pracy w biurach spisowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Na podstawie art. 15 ust. 3, art. 17 oraz art. 18 ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o Narodowym Spisie Powszechnym Ludności i Mieszkań w 2011 r. (Dz. U. z 2010 r. Nr 47 poz.277). Wójt Gminy utworzył Gminne Biuro Spisowe na potrzeby Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań w 2011 roku. Do pracy w Gminnym Biurze Spisowym oddelegowani zostali pracownicy Urzędu Gminy. Za wykonanie prac spisowych Wójt Gminy jako Gminny Komisarz Spisowy przyznał oddelegowanym pracownikom dodatki spisowe. Zgodnie z ustawą z dnia 4 marca 2010 r. o Narodowym Spisie Powszechnym Ludności i Mieszkań w 2011 r. (Dz. U. z 2010 r. Nr 47 poz.277) do pracy w Gminnym Biurze Spisowym zostają oddelegowani pracownicy jednostek samorządu terytorialnego, którzy zachowują prawo do wynagrodzenia u swojego pracodawcy. Pracownikom powołanym do Gminnego Biura Spisowego za wykonywanie prac spisowych mogą być przyznane tylko dodatki spisowe i nagrody; nie są z nimi zawierane umowy zlecenia ani umowy o dzieło. Prace spisowe są finansowane z budżetu państwa, z części dotyczącej Głównego Urzędu Statystycznego oraz ze środków Unii Europejskiej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle powyższych przepisów wykonywanie przez oddelegowanych pracowników Urzędu Gminy czynności spisowych zleconych przez komisarzy spisowych należy zaliczyć do przychodów z działalności wykonywanej osobiście i w związku z tym należy zastosować koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.)...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Dodatek spisowy należny pracownikom Urzędu Gminy jest związany z wykonywaniem przez te osoby prac zleconych przez komisarza spisowego, stąd przychód z tego tytułu należy zaliczyć do źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co uprawnia do uwzględnienia 20% kosztów uzyskania przychodów. Wnioskodawca uważa, iż dodatki spisowe i nagrody wypłacane pracownikom jednostek samorządu terytorialnego oddelegowanym do pracy w biurach spisowych są przychodami z działalności wykonywanej osobiście. W przedstawionym stanie faktycznym brak jest nawiązania stosunku pracy; jest tylko zarządzenie powołujące skład gminnego biura spisowego oraz pismo Gminnego Komisarza Spisowego o przyznaniu dodatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. z 2010 r. Dz. U. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Jeżeli podatnik uzyskuje dochody z więcej niż jednego źródła, przedmiotem opodatkowania w danym roku podatkowym jest, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 29-30c, art. 30e oraz art. 44 ust. 7e i 7f, suma dochodów z wszystkich źródeł przychodów (art. 9 ust. 1a ww. ustawy).

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście.

Z przepisu art. 13 pkt 6 ww. ustawy wynika, iż za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.

W myśl art. 22 ust. 9 pkt 4 ww. ustawy, koszty uzyskania przychodów z tytułów określonych w art. 13 pkt 2, 4, 6 i 8 określa się w wysokości 20% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 04 marca 2010 r. o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2011 r. (Dz. U. Nr 47, poz. 277) do wykonania prac spisowych Generalny Komisarz Spisowy, wojewódzcy komisarze spisowi oraz gminni komisarze spisowi tworzą odpowiednio:

  1. Centralne Biuro Spisowe;
  2. wojewódzkie biura spisowe;
  3. gminne biura spisowe.

W skład biur spisowych wchodzą oddelegowani przez komisarzy spisowych pracownicy jednostek służb statystyki publicznej i jednostek samorządu terytorialnego (art. 17 ust. 2 ww. ustawy).

Pracą gminnego biura spisowego kieruje gminny komisarz spisowy. Pracę gminnego biura spisowego nadzoruje właściwy miejscowo dyrektor urzędu statystycznego (art. 17 ust. 5 ww. ustawy).

Z przepisu art. 20 ust. 1 tej ustawy wynika, iż prace spisowe są finansowane z budżetu państwa, ujmowanych w części dotyczącej Głównego Urzędu Statystycznego. Natomiast z ust. 4 tego artykułu wynika, iż pracownicy jednostek służb statystyki publicznej i jednostek samorządu terytorialnego, oddelegowani przez komisarzy spisowych do pracy w biurach spisowych, za czas wykonywania prac spisowych zachowują prawo do wynagrodzenia u swojego pracodawcy. Osobom, o których mowa w ust. 4, zastępcom komisarzy spisowych i innym pracownikom jednostek służb statystyki publicznej wykonującym prace spisowe mogą być przyznawane dodatki spisowe i nagrody, a komisarzom spisowym - nagrody (art. 20 ust. 5 ww. ustawy).

Na podstawie art. 20 ust. 6 ustawy z dnia 04 marca 2010 r. o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2011 r. Rada Ministrów wydała rozporządzenie z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie wynagrodzenia za wykonywanie czynności związanych z narodowym spisem powszechnym ludności i mieszkań w 2011 r. (Dz. U. Nr 239, poz. 1595). Z § 1 pkt 2 tegoż rozporządzenia wynika, iż rozporządzenie określa kryteria przyznawania dodatków spisowych i nagród, o których mowa w art. 20 ust. 5 ustawy, a także ich wysokość.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż pracownicy Urzędu Gminy zostali oddelegowani do pracy w biurach spisowych. Za wykonanie prac spisowych Wójt Gminy jako Gminny Komisarz Spisowy przyznał oddelegowanym pracownikom dodatki spisowe. Do pracy w Gminnym Biurze Spisowym zostają oddelegowani pracownicy jednostek samorządu terytorialnego, którzy zachowują prawo do wynagrodzenia u swojego pracodawcy. Pracownikom powołanym do Gminnego Biura Spisowego za wykonywanie prac spisowych mogą być przyznane tylko dodatki spisowe i nagrody; nie są z nimi zawierane umowy zlecenia ani umowy o dzieło.

Biorąc pod uwagę przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powyższe przepisy prawa stwierdzić należy, iż wypłacane dodatki spisowe i nagrody przyznane pracownikom Urzędu Gminy oddelegowanym do pracy w biurze spisowym, nie stanowią przychodów ze stosunku pracy. Świadczenia te zostaną bowiem otrzymane w związku z wykonywaniem przez te osoby prac zleconych przez komisarzy spisowych, czyli inny podmiot niż pracodawca, dlatego też przychód z tego tytułu należy zaliczyć do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, tj. do źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w stosunku do których mają zastosowanie 20% zryczałtowane koszty uzyskania przychodu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie