Czy w momencie sprzedaży gruntu rolnego Wnioskodawca będzie zobowiązany opłacić podatek dochodowy od tej transakcji? - Interpretacja - ILPB1/415-692/11-2/AMN

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 11.08.2011, sygn. ILPB1/415-692/11-2/AMN, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Czy w momencie sprzedaży gruntu rolnego Wnioskodawca będzie zobowiązany opłacić podatek dochodowy od tej transakcji?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 maja 2011 r. (data wpływu 13 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości rolnej jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości rolnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Na podstawie aktu notarialnego z dnia 30 czerwca 2010 r. Wnioskodawca nabył nieruchomość o łącznym obszarze 16.13.89 ha. Nieruchomość została nabyta przez Zainteresowanego na powiększenie istniejącego gospodarstwa rolnego stanowiącego Jego własność.

Grunty rolne nabyte przez Wnioskodawcę nie były i nie są obecnie przedmiotem umowy dzierżawy ani innej umowy cywilnoprawnej.

Wnioskodawca w przyszłości zamierza zbyć od 1 do 4 ha posiadanych gruntów rolnych. W wyniku sprzedaży grunty te nie zmienią swojej kwalifikacji ani przeznaczenia. Zostaną one zbyte w celu powiększenia istniejącego gospodarstwa rolnego przyszłego nabywcy, który w akcie notarialnym oświadczy, iż będzie je wykorzystywał na cele związane z produkcją rolną.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w momencie sprzedaży gruntu rolnego Wnioskodawca będzie zobowiązany opłacić podatek dochodowy od tej transakcji...

Zdaniem Wnioskodawcy, powinien On być zwolniony od obowiązku opłaty podatku dochodowego, ponieważ ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych w artykule 21 ust. 1 pkt 28 przewiduje w przypadku opisanego zdarzenia przyszłego zwolnienie podatkowe.

Zwolnienie to uwarunkowane jest łącznym wystąpieniem przesłanek, które zostaną spełnione w opisanym zdarzeniu przyszłym, tj.:

  1. zbywane grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne - Wnioskodawca zamierza sprzedać grunt rolny o powierzchni 1-4 ha, stanowiący część prowadzonego gospodarstwa rolnego. Zgodnie z art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym należy przez to rozumieć gospodarstwo rolne w rozumieniu ustawy o podatku rolnym, czyli obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntowi budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej,
  2. zbywane grunty muszą wchodzić w skład gospodarstwa rolnego - Wnioskodawca zamierza sprzedać grunty rolne wchodzące w skład Jego gospodarstwa rolnego o powierzchni przekraczającej 1 ha,
  3. grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży charakteru rolnego - z wniosku wynika, iż zbywane grunty nie utracą charakteru rolnego i wejdą w skład gospodarstwa rolnego przyszłego nabywcy. Nabywca ten oświadczy w akcie notarialnym, iż zakupiony grunt nadal będzie wykorzystywany na cele związane z produkcją rolną.

Z uwagi na spełnienie wszystkich wyżej opisanych przesłanek zdaniem Wnioskodawcy przychód ze sprzedaży 1-4 ha gruntu rolnego wchodzącego w skład jego gospodarstwa rolnego zwolniony będzie z podatku dochodowego od osób fizycznych, zgodnie z zasadami określonymi w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

W myśl art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi - 19% podstawy obliczenia podatku.

Stosownie do art. 30e ust. 4 cyt. ustawy, po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:

  1. dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub
  2. dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Jednakże na mocy art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy, zwolnione od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny.

Wykładnia językowa cytowanego przepisu wskazuje, że ustawodawca uzależnia zastosowanie zwolnienia w stosunku do danego podmiotu od wystąpienia łącznie dwóch przesłanek:

  1. przychód musi być uzyskany z tytuły sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego,
  2. przychód nie może być uzyskany ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny.

W pierwszej z przywołanych przesłanek ustawodawca posługuje się pojęciem "gospodarstwa rolnego", który to termin zgodnie z art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oznacza gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 ze zm.), za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Analiza drugiej z wymienionych przesłanek wskazuje na konieczność wyjaśnienia zwrotu, iż grunty utraciły charakter rolny lub leśny w związku z tą sprzedażą". Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie podaje, co należy rozumieć pod tym pojęciem.

Oceniając spełnienie tej przesłanki, należy zwrócić uwagę przede wszystkim na faktyczny zamiar nabywcy co do dalszego przeznaczenia nieruchomości. Cel nabycia gruntów może wynikać bezpośrednio z aktu notarialnego, z charakteru nabywcy, jak również z innych okoliczności związanych z daną transakcją. Utrata charakteru rolnego lub leśnego następuje więc przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej lub leśnej, polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania. Ma ono miejsce przede wszystkim wówczas, jeżeli grunt zostaje przeznaczony pod działalność gospodarczą, albo pod budownictwo. W momencie ich sprzedaży strony umowy winny być świadome celu zakupu i przeznaczenia gruntów.

Przy czym okoliczność czy dana nieruchomość w wyniku sprzedaży nie utraciła charakteru rolnego podlega weryfikacji przez organ podatkowy w toku ewentualnego postępowania podatkowego. Zatem obowiązek udowodnienia zaistnienia tej okoliczności ciąży na podatniku.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż w 2010 r. Wnioskodawca nabył nieruchomość w celu powiększenia istniejącego gospodarstwa rolnego, stanowiącego Jego własność. Zainteresowany w przyszłości zamierza zbyć od 1-4 ha posiadanych gruntów rolnych, przy czym w związku z tą sprzedażą zbywane grunty nie zmienią swojej kwalifikacji ani przeznaczenia. Nabywca w akcie notarialnym oświadczy, iż będzie je wykorzystywał na cele związane z produkcją rolną.

W związku z powyższym w przedmiotowej sprawie przychód Wnioskodawcy uzyskany ze sprzedaży gruntu rolnego będzie korzystał ze zwolnienia, stosownie do przepisu art. 21 ust.1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym w momencie sprzedaży Zainteresowany nie będzie zobowiązany opłacić podatku dochodowego od tej transakcji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu