Dotacja i wsparcie pomostowe zwolnienie przedmiotowe. - Interpretacja - ILPB1/415-220/11-3/AP

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 31.05.2011, sygn. ILPB1/415-220/11-3/AP, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Dotacja i wsparcie pomostowe zwolnienie przedmiotowe.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 17 lutego 2011 r. (data wpływu 21 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów:

  • w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania dotacji przeznaczonej na zakup środka trwałego, w części odpowiadającej wartości netto tego środka trwałego, oraz w części dotyczącej zaliczenia do przychodu podatku naliczonego VAT, podlegającego odliczeniu w tym podatku, sfinansowanego środkami pochodzącymi z dotacji oraz wsparcia pomostowego jest nieprawidłowe,
  • w pozostałym zakresie - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów, w zakresie kosztów uzyskania przychodów oraz w zakresie odliczenia od dochodu składki na ubezpieczenie społeczne oraz odliczenia od podatku składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Z uwagi na fakt, iż przedmiotowy wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14f § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 10 maja 2011 r. nr ILPB1/415-220/11-2/AP, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Wezwanie wysłano w dniu 10 maja 2011 r. (skutecznie doręczono w dniu 13 maja 2011 r.). Z uwagi na to, że Wnioskodawczyni nie uzupełniła wniosku w wyznaczonym terminie o informację, którego stanu faktycznego dotyczy wpłacona kwota ani nie uzupełniła wniosku o brakującą opłatę, tut. Organ przyjął, zgodnie ze wskazaniami zawartymi w wezwaniu do uzupełnienie wniosku, iż wniosek podlega rozpatrzeniu tylko w zakresie opodatkowania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Od dnia 1 września 2010 r. Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży odzieży. Od początku działalności jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Dokonywać będzie wyłącznie sprzedaży opodatkowanej VAT. Jako formę opodatkowania podatkiem dochodowym wybrała zasady ogólne podatkową księgę przychodów i rozchodów. Na uruchomienie własnej działalności gospodarczej otrzymała wsparcie finansowe dotację oraz wsparcie pomostowe obie w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, Priorytet VI Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działanie 6.2. wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia z projektu X zgodnie z § 31 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Rozwoju Gospodarczego z dnia 6 maja 2008 r. w sprawie udzielenia pomocy publicznej w ramach POKL.

Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Umowę Wnioskodawczyni podpisała z Gminą jako beneficjentem. Dotacja i wsparcie pomostowe zostały udzielone w ramach pomocy de minimis.

Okres realizacji projektu to: rozpoczęcie 15 września 2010 r. a zakończenie 15 października 2010 r. - w przypadku wsparcia finansowego, oraz rozpoczęcie 1 września 2010 r. do 28 lutego 2011 r. - w przypadku wsparcia pomostowego.

Zainteresowana otrzymała wsparcie:

  • finansowe 80% - 32.000,00 10 września 2010 r. i pozostałą część 7.861,58 3 grudnia 2010 r.
  • pomostowe - w 6 ratach po 1.276,00 począwszy od 10 września 2010 r.

Wsparcie finansowe - dotacja jest dofinansowaniem wartości brutto wydatków poniesionych w związku z nabyciem wyposażenia, remontem oraz nabyciem środków trwałych.

W ramach wsparcia pomostowego opłacane są składki na ubezpieczenie społeczne, zdrowotne oraz koszty brutto związane z bieżącym funkcjonowaniem lokalu (czynsz).

Zakupione towary i usługi w związku z otrzymanym wsparciem finansowym oraz podstawowym wsparciem pomostowym w ramach POKL są wykorzystywana do wykonywania czynności wyłącznie opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania

w zakresie opodatkowania przychodów.

  1. Czy zarówno dotacja jak i wsparcie pomostowe korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego...
  2. Czy wartość podatku naliczonego odliczonego od zakupów sfinansowanych dotacją i wparciem pomostowym stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawczyni, w odniesieniu do pierwszego z ww. pytań, zarówno dotacja jak i wsparcie pomostowe korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

W odniesieniu do drugiego z ww. pytań Zainteresowana udziela odpowiedzi negatywnej. Wskazuje, że do przychodów nie zalicza się zwróconych, umorzonych lub zaniechanych podatków i opłat stanowiących dochody budżetu państwa albo budżetów jednostek samorządu terytorialnego niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • nieprawidłowe - w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania dotacji przeznaczonej na zakup środka trwałego, w części odpowiadającej wartości netto tego środka trwałego, oraz w części dotyczącej zaliczenia do przychodu podatku naliczonego VAT, podlegającego odliczeniu w tym podatku, sfinansowanego środkami pochodzącymi z dotacji oraz wsparcia pomostowego,
  • prawidłowe - w pozostałym zakresie.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Stosownie do treści art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W świetle art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z działalności gospodarczej są również: dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu, należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:

  • dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,
  • ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni na uruchomienie własnej działalności gospodarczej otrzymała wsparcie finansowe dotację oraz wsparcie pomostowe obie w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, Priorytet VI Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działanie 6.2. wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia z projektu X, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Wsparcie finansowe - dotacja - jest dofinansowaniem wartości brutto wydatków poniesionych w związku z nabyciem wyposażenia, remontem oraz nabyciem środków trwałych. Natomiast w ramach wsparcia pomostowego opłacane są składki na ubezpieczenie społeczne, zdrowotne oraz koszty brutto związane z bieżącym funkcjonowaniem lokalu (czynsz). Zainteresowana wskazuje, że zakupione towary i usługi w związku z otrzymanym wsparciem finansowym oraz podstawowym wsparciem pomostowym w ramach POKL są wykorzystywane do wykonywania czynności wyłącznie opodatkowanych.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. nr 28, poz. 146).

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240), ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich, rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Do środków europejskich zalicza się zatem:

  1. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b);
  2. niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c) i d):
    1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,
    2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,
    3. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
  3. środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych oraz Programu Środki Przejściowe;
  4. środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:
    1. Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",
    2. Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
    3. Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny, stwierdzić należy, iż otrzymane środki finansowe w wysokości, w której sfinansowano nimi zakup wyposażenia, pokryto koszty remontu, finansowane są składki na ubezpieczenie społeczne, zdrowotne oraz koszty związane z bieżącym funkcjonowaniem lokalu (czynsz), również w części dotyczącej naliczonego podatku od towarów i usług, podlegającego odliczeniu w tym podatku, stanowią przychód w świetle art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednakże przychód ten korzysta ze zwolnienia z podatku na podstawie cytowanego powyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co oznacza, iż w istocie nie podlega opodatkowaniu.

Natomiast otrzymane wsparcie pomostowe, w części przeznaczonej na nabycie środków trwałych, co do zasady nie stanowi przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednakże zauważyć należy, iż pokrycie z otrzymanego wsparcia pomostowego wydatków na zakup środków trwałych, w części dotyczącej naliczonego podatku VAT, podlegającego odliczeniu w tym podatku, powoduje, że ta część wsparcia jest związana z zakupem środków trwałych, (art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy), od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych, bowiem pokryty tym wsparciem odliczony podatek VAT nie zwiększa wartości początkowej tych środków trwałych, o której mowa w art. 22g ust. 3 ww. ustawy. W myśl bowiem tego przepisu za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

W tym zakresie, naliczony podatek VAT, podlegający odliczeniu w tym podatku, stanowi zatem przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, który jednak korzysta ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, kwota dotacji oraz wsparcia pomostowego w wysokości, w której sfinansowano nimi zakup wyposażenia, pokryto koszty remontu, finansowane są składki na ubezpieczenie społeczne, zdrowotne oraz koszty związane z bieżącym funkcjonowaniem lokalu (czynsz), również w części dotyczącej naliczonego podatku od towarów i usług, podlegającego odliczeniu w tym podatku, stanowi przychód w świetle art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który korzysta ze zwolnienia z opodatkowania w myśl art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy.

Natomiast kwota dotacji przeznaczona na zakup środka trwałego, w części odpowiadającej wartości netto tego środka trwałego, nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Przy czym kwota dotacji, odpowiadająca wartości podatku naliczonego VAT od zakupu środka trwałego, podlegającego odliczeniu w tym podatku, stanowi przychód z prowadzonej przez Zainteresowaną działalności gospodarczej, który korzysta ze zwolnienia z opodatkowania zgodnie z ww. art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Końcowo tut. Organ podkreśla, że z uwagi na fakt, iż zdaniem Wnioskodawczyni kwota dotacji przeznaczona na zakup środka trwałego, w części odpowiadającej wartości netto tego środka trwałego, korzysta ze zwolnienia z opodatkowania, a nie jak wskazano wyżej nie stanowi przychodu w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz z uwagi na to, że w ocenie Zainteresowanej kwota naliczonego podatku VAT, podlegającego odliczeniu w tym podatku, nie stanowi przychodu stanowisko Wnioskodawczyni w tej części należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie tut. Organ informuje, iż rozstrzygnięcie wniosku w zakresie kosztów uzyskania przychodów oraz w zakresie odliczenia od dochodu składki na ubezpieczenie społeczne oraz odliczenia od podatku składki na ubezpieczenie zdrowotne zawarto w piśmie z dnia 31 maja 2011 r. nr ILPB1/415-220/11-4/AP.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu