Temat interpretacji
1. Czy przychód, jaki uzyskał Wnioskodawca w wyniku prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na realizacji ww. projektów w wyniku otrzymania dotacji rozwojowej w ramach POKL stanowi przychód firmy przedmiotowo zwolniony zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129, 136, 137?
2. Czy żona Wnioskodawcy w świetle prawa jest traktowana pomimo zawarcia umowy zlecenia z instytucją szkoleniową, której właścicielem jest Zainteresowany, jako osoba współpracująca i tym samym jej dochód powstały w wyniku wykonywania pracy w charakterze koordynatora ds. szkoleń w ww. projektach stanowi przychód zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129, 136, 137?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2, § 6 i § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 20 lutego 2011 r. (data wpływu 23 lutego 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 23 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca jako osoba fizyczna prowadzi działalność gospodarczą (instytucja szkoleniowa zarejestrowana w Wojewódzkim Urzędzie Pracy), opodatkowaną na zasadach ogólnych, tj. książka przychodów i rozchodów, niebędącą płatnikiem VAT. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca wziął udział w konkursach organizowanych przez Wojewódzki Urząd Pracy oraz Urząd Marszałkowski w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. W wyniku, czego Wnioskodawca otrzymał dotacją rozwojową i została zawarta umowa o dofinansowanie projektów:
- A w 2008 r. oraz
- B w 2009 r. oraz
- C w 2009 r.
- D w 2009 r.
w ramach Priorytetu VI, Działalnie 6.3 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. (Umowa została zawarta z Wojewódzkim Urzędem Pracy (Instytucją Pośredniczącą). Zgodnie z nią przyznano dofinansowanie w formie dotacji rozwojowej na realizację projektu w łącznej kwocie nieprzekraczającej 38.325 PLN w 2008 r., 39.585 PLN, 38.285 PLN i 46.983,84 PLN w 2009 r.) oraz - E w 2009 r. w ramach Priorytetu IX, Działania 9.5 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. (Umowa została zawarta z Urzędem Marszałkowskim(Instytucją Pośredniczącą). Zgodnie z nią przyznano dofinansowanie w formie dotacji rozwojowej na realizację projektu w łącznej kwocie nieprzekraczającej 48.015 PLN w 2010 r.).
Każdy projekt trwał około trzech miesięcy. Od dnia 1 września 2008 r. do dnia 31 grudnia 2010 r. z przerwami Wnioskodawca sprawował wraz z żoną w ww. projektach stanowisko Koordynatora projektu, a żona Koordynatora ds. szkoleń, z którego to tytułu Zainteresowany otrzymywał wynagrodzenie wykazywane, jako przychód z działalności gospodarczej w KPiR, a wydatki związane z realizacją projektu wykazywane były jako koszty, natomiast wynagrodzenie żony, traktowane było jako przychód wynikający z umowy zlecenia z Jego instytucją szkoleniową.
W związku z powyższym Wnioskodawca zapłacił podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzeń, tymczasem w świetle zamieszczonych w Internecie interpretacji prawa podatkowego przysługuje Mu możliwość skorzystania ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym wynagrodzenia Koordynatora projektu oraz wynagrodzenia Koordynatora ds. szkoleń.
Wnioskodawca jest ze swoją żoną wspólnie w jednym gospodarstwie domowym. Realizacja projektów nie stanowi podstawowego źródła dochodów zarówno dla Wnioskodawcy jak i dla Jego żony. Zważywszy na dorywczość pracy wykonywanej wskutek wygrywania konkursów na realizację ww. projektów oraz jej dodatkowy charakter, z żoną Zainteresowany zawierał umowę zlecenia na okres realizacji projektu. Żona pracuje na pełnym etacie w szkole w charakterze nauczyciela i ta praca stanowi dla niej podstawowe źródło dochodu.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie
dotyczące zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego w wyniku realizacji projektu przez Wnioskodawcę.
Czy przychód, jaki uzyskał Wnioskodawca w wyniku prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na realizacji ww. projektów w wyniku otrzymania dotacji rozwojowej w ramach POKL stanowi przychód firmy przedmiotowo zwolniony zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129, 136, 137...
Zdaniem Wnioskodawcy, środki otrzymane w związku z realizacją ww. projektów w ramach POKL w części stanowiącej przychód z tytułu pełnienia stanowiska Koordynatora projektu nie powinny stanowić dla Wnioskodawcy wynagrodzenia, lecz przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, będący w istocie dochodem zwolnionym z opodatkowania na podstawie art. 21 ust, 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub jednostek samorządu terytorialnego. Zarówno otrzymana dotacja na realizację ww. projektów jak i wypłacane w ich ramach wynagrodzenie dla Wnioskodawcy oraz osoby współpracującej (związane z realizacją zadań w projekcie odpowiednio Koordynatora projektu i koordynatora ds. szkoleń) są wolne od podatku dochodowego. Wnioskodawca (jako Beneficjent) korzystał ze wsparcia z funduszy strukturalnych w nowym okresie programowania 2007-2013, w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Program ten finansowany jest z Europejskiego Funduszu Społecznego. Jako Beneficjent Wnioskodawca oraz Jego żona (osoba współpracująca) realizował projekty w ramach Priorytetu VI działalnie 6.3 i Priorytetu IX działania 9.5 POKL. Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r.
Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 ze zm. winno być t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712) sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych. Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r. programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym na podstawie art. 5 ust. 3 pkt 2 środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa.
W myśl natomiast art. 106 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych wydatkami budżetu państwa są dotacje, przez które ustawa ta rozumie w szczególności:, wskazane w art. 106 ust. 2 pkt 3a tego altu prawnego, podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2 lub projektów realizowanych w ramach tych programów.
Na podstawie art. 200 ust. 4 ww. ustawy , środki pochodzące z funduszy strukturalnych , w tym środki Europejskiego Funduszu Społecznego, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, stanowią dochody tego budżetu, z którego realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów i projektów , na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki.
W konsekwencji środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa jako dotacje i jako takie spełniają przesłanki zwolnienia ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wnioskodawca razem z osobą współpracującą realizował projekty finansowane ze środków dotacji rozwojowej w ramach prowadzonej działalności gospodarczej uzyskiwane w ramach Program Operacyjnego Kapitał Ludzki. Środki te stanowiły przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zainteresowany podaje, iż w opisie własnego stanowiska wykorzystano cytaty z uzasadnienia Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach zawartego w interpretacji indywidualnej z dnia 8 grudnia 2009 r. o sygnaturze IBPBI/1/415-763/09/AB.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Odnosząc się do powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnej, tut. organ informuje, że została ona wydana w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.
Wniosek w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego w wyniku realizacji projektu przez żonę Wnioskodawcy w dniu 23 maja 2011 r. został rozstrzygnięty postanowieniem nr ILPB1/415-224/11-3/TW.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu