Skutki podatkowy sprzedaży nieruchomości stanowiącej lokal powstały w wyniku adaptacji strychu. - Interpretacja - IBPBII/2/415-1119/10/MM

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 21.01.2011, sygn. IBPBII/2/415-1119/10/MM, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Skutki podatkowy sprzedaży nieruchomości stanowiącej lokal powstały w wyniku adaptacji strychu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 października 2010r. (data wpływu do tut. Biura 22 października 2010r.), uzupełnionym w dniu 13 grudnia 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży strychu:

  • w części dotyczącej ustalenia daty nabycia udziałów w nieruchomości - jest nieprawidłowe,
  • w części dotyczącej rozliczenia uzyskanego przychodu między małżonkami - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 października 2010r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży strychu.

W związku z brakami formalnymi wniosku, pismem z dnia 03 grudnia 2010r. Znak: IBPB II/2/415-1119/10/MM wezwano wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano w dniu 13 grudnia 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 28 grudnia 1998r. wnioskodawca nabył udział w nieruchomości w wysokości 1/8. W skład ww. udziału wchodził m.in. strych o powierzchni łącznej 290,03 m2, czyli część objęta udziałem wyniosła 36,23 m2.

W dniu 08 lipca 2003r. Wspólnota Mieszkaniowa aktem notarialnym w zamian za poniesione nakłady finansowe związane z remontem przedmiotowej nieruchomości przekazała wnioskodawcy i jego żonie 1/2 strychu frontowego o powierzchni 228,14 m2 : 2 t.j. 114,07 m2. W tymże 2003r. zgodnie z aktem notarialnym małżonkowie sfinansowali prace remontowe w budynku.

W dniu 07 grudnia 2009r. został sporządzony kolejny akt notarialny związany ze zmianą udziałów w nieruchomości, przeniesieniem własności oraz ustanowieniem odrębnej własności lokali, w tym strychu opisanego powyżej.

W dniu 14 sierpnia 2010r. małżonkowie sprzedali aktem notarialnym przypadającą na nich część strychu tzn. 228,14 m2 : 2 = 114,07 m2 za kwotę 300.000 zł.

W dniu 18 sierpnia 2010r. małżonkowie złożyli w Urzędzie Skarbowym informację o dokonanej transakcji. Uzyskanej kwoty nie zamierzają przeznaczyć na nabycie budynku względnie lokalu mieszkalnego, natomiast część uzyskanych środków finansowych planują przeznaczyć na cele remontowe własnościowego lokalu mieszkalnego lub dołożyć się do planowanego dalszego remontu budynku.

Na dzień dzisiejszy trudno jest wnioskodawcy oszacować wysokość przyszłych nakładów remontowych, ale wnioskodawca ocenia to na kwotę 25.000 zł.

W uzupełnieiu wniosku wnioskodawca wskazał, iz Uchwała Wspólnoty Mieszkaniowej z dnia 08 lipca 2003r. została podjęta na Zebraniu Wspólnoty Mieszkaniowej w obecności notariusza, który sporządził protokół zebrania figurujący jako akt notarialny. Pełna nazwa uchwały brzmi: Uchwała Wspólnoty Mieszkaniowej w K. w sprawie zmiany przeznaczenia i adaptacji części strychu znajdującego się nad częścią frontową budynku na cele mieszkalne."

Na zebraniu obecni byli wszyscy ówcześni właściciele nieruchomości oraz zarządca Wspólnoty Mieszkaniowej. Zgromadzenie Właścicieli wyraziło zgodę na:

  1. wykorzystanie części nieruchomości wspólnej - strychu na cele mieszkalne przez jego adaptację,
  2. przebudowę nieruchomości wspólnej oraz ustanowienie odrębnej własności lokali powstałych w wyniku przebudowy strychu w ten sposób, że Pan Z. oraz wnioskodawca wraz z żoną zaadaptują strych nad frontową częścią budynku,
  3. rozporządzenie dwoma nowopowstałymi lokalami, w ten sposób, że jeden z nowopowstałych lokali zostanie przekazany na rzecz Pana Z. lub osoby przez niego wskazanej, drugi z lokali na rzecz wnioskodawcy i jego żony lub osoby przez nich wskazanej,
  4. na zmianę wysokości udziałów w nieruchomości wspólnej w następstwie powstania odrębnej własności tak powstałych lokali,
  5. udziela nieodwołalnego i nie gasnącego pełnomocnictwa Panu Z. oraz wnioskodawcy i jego żonie do dokonania czynności prawnych i faktycznych dla wydzielenia tak powstałych lokali, a w szczególności do przeniesienia własności na rzecz Pana Z. lub osoby przez niego wskazanej oraz na rzecz wnioskodawcy i jego żony lub osoby przez nich wskazanej, prawa odrębnej własności lokali mieszkalnych usytuowanych na IV piętrze przedmiotowego budynku, który ma być w przyszłości wyodrębniony w zamian za to, iż Pan Z., wnioskodawca i jego żona pokryją zobowiązania finansowe Wspólnoty Mieszkaniowej budynku, a wynikające z dokonanych już przez zarządcę sądowego nakładów na części wspólne nieruchomości, a to prac remontowych w postaci remontu instalacji elektrycznej, remontu instalacji gazowej i remontu komina.

Z ww. Uchwały wynikało również, że cały dług Pan Z. oraz wnioskodawca wraz z żoną zobowiązani będą zapłacić wobec wskazanych wykonawców (wierzycieli) w terminie do 7 dni od podpisania uchwały oraz przedstawić Zarządcy nieruchomości dowody wpłat. Wspólnota Mieszkaniowa udzieliła pełnomocnictwa Zarządcy nieruchomości do złożenia oświadczenia o zmianie udziałów w nieruchomości wspólnej i innych czynności, jakie okażą się konieczne do wykonania zakresu niniejszej uchwały. Wspólnota Mieszkaniowa wszystkimi głosami za nią oddanymi (to jest 100% głosów) podjęła uchwałę w zaproponowanym brzmieniu.

Wnioskodawca dodaje, iż z zobowiązań podjętych w wyżej wymienionej uchwale, czyli zapłaty wobec wykonawców wywiązał się w terminie i przedstawił Zarządcy dowody dokonanych wpłat.

W opini wnioskodawcy wobec sporządzonego aktu notarialnego przekazującego wnioskodawcy i jego żonie prawa do części strychu i wobec poniesionych nakładów finansowych dla jego przejęcia wnioskodawca stał się w 2003r. jego właścicielem w wysokości 1/2 powierzchni.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Jaka jest wysokość należnego podatku dochodowego od sprzedaży...

  • Skoro właścicielem strychu był wnioskodawca wraz z żoną i razem też dokonali sprzedaży, to czy ewentualny podatek przypadający do zapłaty należy podzielić na połowę, gdyż wnioskodawca z żoną mają wspólnotę majątkową natomiast roczne rozliczenia podatkowe dokonują odrębnie z uwagi na prowadzoną działalność gospodarczą...

  • Zdaniem wnioskodawcy, właścicielem części strychu o powierzchni 36,23 m2 stał się w 1998r. i to jest sprawą bezsporną. Przy sprzedaży nie podlega to opodatkowaniu. Wnioskodawca uważa, że prawa do pozostałej części strychu czyli do 114,07 m2 36,23 m2 = 77,84 m2 małżonkowie nabyli uchwałą Wspólnoty Mieszkaniowej z 2003r. angażując własne środki finansowe na przeprowadzenie remontu nieruchomości. Ponieważ zbycie nastąpiło po upływie 5 lat od tego zdarzenia, zdaniem wnioskodawca z tytułu przeprowadzonej transakcji sprzedaży nie istnieje obowiązek podatkowy.

    Wnioskodawca ponadto wskazuje, iż jeżeli się myli i prawa do strychu nabyli dopiero w 2009r., to należny podatek byłby liczony od kwoty (300.000 : 114,07) x 77,84 = 204.716,40 zł. Zatem podatek wyniósłby 204.716,40 zł x 0,19 = 38.896 zł. W powyższym wyliczeniu wnioskodawca nie uwzględnił ewentualnych prognoz remontowych.

    Jeżeli według Organu wystąpi konieczność zapłaty podatku, to zdaniem wnioskodawcy, małżonkowie powinni go zapłacić w jednakowej wysokości.

    Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje.

    Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) źródłem przychodu jest, z zastrzeżeniem ust. 2, odpłatne zbycie m. in.:

    1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
    2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
    3. prawa wieczystego użytkowania gruntów

    -jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

    Podkreślić należy, iż przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych formułuje generalną zasadę, iż sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości jej części lub udziału w nieruchomości nastąpiło po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie - nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

    Z powyższych uregulowań prawnych wynika, iż istotne znaczenie ma ustalenie daty nabycia nieruchomości lub udziału w nieruchomości.

    Przez pojęcie "nabycie" należy rozumieć nie tylko zakup, ale również każdą inną czynność prawną, w wyniku której dochodzi do przeniesienia prawa własności.

    Z przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego, wynika iż w 1998r. wnioskodawca nabył 1/8 udziału w nieruchomości, w skład której wchodził m.in. strych o powierzchni 290,03 m2. Wnioskodawca wyliczył, że część objęta udziałem wyniosła 36,23 m2 powierzchni strychu. Następnie dnia 08 lipca 2003r. została podjęta Uchwała Wspólnoty Mieszkaniowej w sprawie zmiany przeznaczenia i adaptacji części strychu na cele mieszkaniowe, na podstawie której wnioskodawca uzyskał zgodę na przebudowę strychu oraz pełnomocnictwo do przeniesienia własności. W zamian wnioskodawca został zobowiązany do spłaty zobowiązań finansowych Wspólnoty Mieszkaniowej.

    W dniu 07 grudnia 2009r. został sporządzony kolejny akt notarialny związany ze zmianą udziałów w nieruchomości, przeniesieniem własności oraz ustanowieniem odrębnej własności lokali, w tym strychu.

    W konsekwencji powyższych działań wnioskodawca wraz z żoną sta się właścicielem 1/2 części strychu o powierzchni 228,14 m2, tj. 114,07 m2, który to udział małżonkowie sprzedali w dniu 14 sierpnia 2010r.

    Na podstawie powyższego, bezsprzecznie należy stwierdzić, że przychód uzyskany przez wnioskodawcę ze sprzedaży przedmiotowej nieruchomości w części odpowiadającej udziałowi nabytemu w 1998r., zgodnie z ww. art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stanowi źródła przychodu podlegającego opodatkowaniu.

    Kwestią sporną jest natomiast ustalenie daty nabycia pozostałego udziału w przedmiotowej nieruchomości. Tut. Organ nie może zgodzić się ze stanowiskiem wnioskodawcy, iż do nabycia owego udziału doszło w 2003r. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika bowiem, że na podstawie uchwały z dnia 08 lipca 2003r. wnioskodawca uzyskał jedynie zgodę na zmianę w przyszłości wysokości udziałów w nieruchomości oraz pełnomocnictwo do dokonania wszelkich czynności prawnych i faktycznych dla wydzielenia ze strychu dwóch lokali a następnie przeniesienia prawa odrębnej własności lokali mieszkalnych, które mają być w przyszłości wyodrębnione. Uchwała nie przeniosła zatem prawa własności do 1/2 powierzchni strychu na wnioskodawcę, lecz stanowiła pewnego rodzaju przyrzeczenie do przeniesienia własności w przyszłości. Wnioskodawca nie był jeszcze właścicielem tego lokalu dopiero miał się nim stać w przyszłości.

    Nabycie pozostałego udziału w przedmiotowej nieruchomości stanowiącej lokal o odrębnej własności nastąpiło dopiero na podstawie aktu notarialnego z dnia 07 grudnia 2009r., gdyż jak wskazał wnioskodawca umowa ta związana była ze zmianą udziałów w nieruchomości, przeniesieniem własności oraz ustanowieniem odrębnej własności lokali, w tym przedmiotowego strychu.

    Zatem przychód uzyskany przez wnioskodawcę ze sprzedaży przedmiotowej nieruchomości w części odpowiadającej udziałowi nabytemu w 2009r. stanowi źródło przychodu podlegające opodatkowaniu.

    Ustawą z dnia 06 listopada 2008r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316 ze zm.) zmieniono bowiem m. in. zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 14 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do dochodów (poniesionej straty) od dnia 01 stycznia 2009r.

    I tak w myśl art. 30e ust. 1 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 01 stycznia 2009r., od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

    Stosownie do art. 30e ust. 2 ww. ustawy podstawą obliczenia podatku, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

    Natomiast zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

    Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty zbycia nieruchomości (udziału) lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez zbywającego, które są konieczne, aby transakcja zbycia mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością). Można do takich kosztów zaliczyć m.in. koszty wyceny nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego, prowizje pośredników w sprzedaży nieruchomości, koszty ogłoszeń w prasie związanych z zamiarem sprzedaży nieruchomości, wydatki związane ze sporządzeniem przez notariusza umowy cywilnoprawnej, koszt uzyskania wypisu z ksiąg wieczystych itp. Pomiędzy tymi wydatkami a dokonanym odpłatnym zbyciem musi istnieć zatem związek przyczynowo skutkowy.

    Przy czym wysokość przychodu podlegającego opodatkowaniu należy obliczyć proporcjonalnie w takim stosunku, w jakim wielkość udziału nabytego w 2009r. ma się do wielkości całego lokalu mieszkalnego małżonków powstałego z przypadającej na nich części strychu.

    Zgodnie z art. 22 ust. 6c ww. ustawy koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

    Wysokość tych nakładów, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ww. ustawy).

    W tym miejscu należy podkreślić, że w zamian za udział nabyty w 2009r. wnioskodawca spłacił część zobowiązań finansowych Wspólnoty Mieszkaniowej wobec wskazanych wykonawców. Ponadto wnioskodawca poniósł koszty adaptacji strychu na cele mieszkalne. W związku z powyższym, do kosztów uzyskania przychodu w rozumieniu art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wnioskodawca może zaliczyć spłacone zobowiązania oraz koszty adaptacji w części w jakiej zostały poniesione przez wnioskodawcę. Koszty te należy jednak podobnie jak przychód rozliczyć proporcjonalnie, gdyż zarówno wydatki na nabycie 1/2 strychu jak i wydatki na wytworzenie lokalu mieszkalnego (adaptację) dotyczyły całości udziału wnioskodawcy, a więc tego nabytego w 1998r. jak i tego nabytego w 2009r.

    Podsumowując, opodatkowaniu podlega dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości a kosztami odpłatnego zbycia (art. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) oraz kosztami uzyskania przychodów (art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Przy czym zarówno wysokość przychodu jak i kosztów należy ustalić proporcjonalnie do wielkości udziału nabytego w 2009r.

    W myśl art. 30e ust. 4 ww. ustawy po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:

    1. dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub
    2. dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

    Natomiast w przypadku niewypełnienia warunków określonych w art. 21 ust. 1 pkt 131 podatnik jest obowiązany do złożenia korekty zeznania, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, i do zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę; odsetki nalicza się od następnego dnia po upływie terminu płatności, o którym mowa w art. 45 ust. 4 pkt 4, do dnia zapłaty podatku włącznie (art. 30e ust. 7 ww. ustawy).

    Przepis art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

    Zwolnienie obejmować będzie taką część dochodu, jaka proporcjonalnie odpowiada udziałowi poniesionych wydatków na własne cele mieszkaniowe w osiągniętych przychodach z odpłatnego zbycia. Dochód zwolniony należy zatem obliczyć według następującego wzoru:

                                   W
    dochód zwolniony = D x --------
                                       nbsp;nbsp;P

    gdzie:
    D dochód ze sprzedaży (czyli przychód pomniejszony o koszty),
    W wydatki na cele mieszkaniowe wymienione w art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, poniesione w okresie 2 lat od zbycia,
    P przychód ze sprzedaży.

    Stosownie do art. 21 ust. 25 pkt 1 i 2 ww. ustawy, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się:

    1. wydatki poniesione na:
      1. nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
      2. nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
      3. nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,
      4. budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,
      5. rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego
      -położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej,
    2. wydatki poniesione na:
      1. spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na cele określone w pkt 1,
      2. spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na spłatę kredytu (pożyczki), o którym mowa w lit. a),
      3. spłatę każdego kolejnego kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na spłatę kredytu (pożyczki), o których mowa w lit. a) lub b)
      -w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej, z zastrzeżeniem ust. 29 i 30.

    Natomiast stosownie do art. 21 ust. 28 ww. ustawy za wydatki, o których mowa w ust. 25, nie uważa się wydatków poniesionych na:

    1. nabycie gruntu lub udziału w gruncie, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie, budynku, jego części lub udziału w budynku, lub
    2. budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, adaptację lub remont budynku albo jego częściprzeznaczonych na cele rekreacyjne.

    Dodatkowo ustawodawca w art. 21 ust. 29 ww. ustawy wskazuje, iż w przypadku gdy kredyt (pożyczka), o którym mowa w ust. 25 pkt 2 lit. a)-c), stanowi część kredytu (pożyczki) przeznaczonego na spłatę również innych niż wymienione w tych przepisach zobowiązań kredytowych (pożyczkowych) podatnika, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się wydatki przypadające na spłatę kredytu (pożyczki) określonego w ust. 25 pkt 2 lit. a)-c) oraz zapłacone odsetki od tej części kredytu (pożyczki), która proporcjonalnie przypada na spłatę kredytu (pożyczki), o których mowa w ust. 25 pkt 2 lit. a)-c).

    Należy również wskazać, iż przepis ust. 1 pkt 131 nie ma zastosowania do tej części wydatków, o których mowa w ust. 25 pkt 2, które podatnik uwzględnił korzystając z ulg podatkowych, w rozumieniu Ordynacji podatkowej, przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym oraz do tej części wydatków, o których mowa w ust. 25 pkt 2, którymi sfinansowane zostały wydatki określone w ust. 25 pkt 1, uwzględnione przez podatnika korzystającego z ulg podatkowych, w rozumieniu Ordynacji podatkowej, przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym (art. 21 ust. 30 ww. ustawy). Innymi słowy przepis ten ma zapobiec podwójnemu odliczaniu tych samych wydatków raz jako spłaty kredytu, za drugim razem zaś jako wydatków np. na budowę i nabycie nieruchomości i lokali przy czym jeśli to nabycie sfinansowane było kredytem, którego spłatę podatnik też sobie odlicza.

    Reasumując, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach obowiązujących od dnia 01 stycznia 2009r. podlega przychód odpowiadający udziałowi nabytemu w 2009r. pomniejszony o koszty jego uzyskania czyli udokumentowane wydatki na nabycie i wytworzenie lokalu mieszkalnego również proporcjonalnie przypadające na udział nabyty w 2009r., chyba że wnioskodawca zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy wydatkuje środki uzyskane ze sprzedaży nieruchomości na określone powyżej własne cele mieszkaniowe. Wydatkowanie środków na własne cele mieszkaniowe musi nastąpić w ciągu dwóch lat licząc od końca roku podatkowego, w którym miało miejsce odpłatne zbycie przedmiotowego strychu.

    Stanowisko wnioskodawcy w tym zakresie uznano za nieprawidłowe.

    Zgodnie z art. 6 ust. 1 wyżej wymienionej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych małżonkowie podlegają odrębnemu opodatkowaniu od osiągniętych przez nich dochodów.

    Zgodnie z art. 31 § 1 ustawy z dnia 25 lutego 1964r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. Nr 9, poz. 59 ze zm.), z chwilą zawarcia małżeństwa między małżonkami z mocy prawa powstaje wspólność majątkowa obejmująca przedmioty nabyte w czasie jego trwania przez oboje małżonków lub jednego z nich.

    Przy ustalaniu przychodów osiąganych z majątku wspólnego, znajduje zastosowanie przepis art. 43 § 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, z którego wynika, że oboje małżonkowie mają równe udziały w majątku wspólnym.

    Zatem w przypadku zbycia nieruchomości przez małżonków każdy z nich jako odrębny podatnik podatku dochodowego od osób fizycznych zobowiązany jest do rozliczenia połowy przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości stanowiącej majątek wspólny małżeński i wyliczenia należnego podatku dochodowego. Rozliczając po połowie przychód i koszty każdy z małżonków wyliczy podatek w jednakowej wysokości.

    Stanowisko wnioskodawcy w tym zakresie uznano za prawidłowe.

    W odniesieniu do przedstawionych przez wnioskodawcę wyliczeń Organ informuje, iż ewentualne przeliczenia, jakich należałoby dokonać nie należą do kompetencji tut. Organu. Zgodnie bowiem z zasadą samoopodatkowania, obowiązującą w polskim systemie podatkowym, na podatniku spoczywa obowiązek dokonania oceny własnej sytuacji prawnopodatkowej, a po jej dokonaniu zachowania się zgodnie z przepisami prawa podatkowego, bowiem prawidłowość takiego rozliczenia podlega weryfikacji przez organ podatkowy. W związku z powyższym tut. Organ nie może odnieść się do wyliczeń wskazanych przez wnioskodawcę.

    Należy także wskazać, iż z uwagi na to, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - niniejsza interpretacja została wydana wyłącznie dla wnioskodawcy, jako występującego z wnioskiem. Małżonka wnioskodawcy chcąc uzyskać interpretację indywidualną powinna wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie i uiścić stosowną opłatę.

    Do wniosku wnioskodawca dołączył plik dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

    Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

    Wniosek ORD-IN

    Treść w pliku PDF

    Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach