Podatek dochodowy od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania najmu lokali mieszkalnych 8,5% stawką... - Interpretacja - ILPB1/415-702/13-3/TW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 13.09.2013, sygn. ILPB1/415-702/13-3/TW, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Podatek dochodowy od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania najmu lokali mieszkalnych 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz możliwości dokonania zmiany zasad opodatkowania najmu w trakcie roku podatkowego.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana , przedstawione we wniosku z dnia 4 czerwca 2013 r. (data wpływu 17 czerwca 2013 r.), uzupełnionym w dniu 24 czerwca 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie:

  • możliwości opodatkowania najmu lokali mieszkalnych 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest prawidłowe,
  • możliwości dokonania zmiany zasad opodatkowania najmu w trakcie roku podatkowego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania najmu lokali mieszkalnych 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz w zakresie możliwości dokonania zmiany zasad opodatkowania najmu w trakcie roku podatkowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Pan L. (dalej: Podatnik, Wnioskodawca) prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna. W zakres prowadzonej działalności gospodarczej wchodziło świadczenie usług doradczych oraz wynajem lokali mieszkalnych. Podatnik posiada 4 lokale mieszkalne, które są wynajmowane osobom fizycznym. Lokale wynajmowane są wyłącznie w celach mieszkaniowych, a nie jako lokale użytkowe. Lokale nie zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych Podatnika. W konsekwencji lokale nie były amortyzowane dla celów podatkowych. Podatnik zaprzestał wykonywania usług doradczych i w związku z tym zamierza zlikwidować działalność gospodarczą.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy po zlikwidowaniu działalności gospodarczej Wnioskodawca będzie uprawniony do opodatkowania uzyskiwanych dochodów z najmu 4 lokali mieszkalnych na podstawie ustawy o podatku zryczałtowanym w oparciu o 8,5% stawkę podatku...
  2. W przypadku udzielenia pozytywnej odpowiedzi na pytanie 1), czy opisana zmiana zasad opodatkowania dochodów uzyskiwanych z najmu 4 lokali mieszkalnych będzie mogła być dokonana w trakcie trwającego roku podatkowego...

Zdaniem Wnioskodawcy, w zakresie pytania oznaczonego nr 1, po likwidacji działalności gospodarczej przysługuje mu prawo do opodatkowania dochodów uzyskiwanych z najmu nieruchomości w oparciu o zasady przewidziane w ustawie o podatku zryczałtowanym, według 8,5% stawki podatku.

Na poparcie swojego stanowiska Wnioskodawca pragnie zaprezentować poniższe argumenty.

Zgodnie z art. 10 ust. l pkt 6 ustawy o podatku dochodowym źródłami przychodu są najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

Przywołana regulacja wskazuje, iż ustawodawca uznał najem za odrębne źródło przychodów podatkowych. Podatnik uprawniony jest do rozliczania przychodów uzyskiwanych z najmu na zasadach przewidzianych dla tego źródła przychodów, o ile nie oddaje w najem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

Ustawodawca dał zatem podatnikom wybór w zakresie zasad opodatkowania przychodów z najmu z zastrzeżeniem, iż nie dotyczy to rzeczy związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą.

W świetle powyższych uwag należy przyjąć, iż po likwidacji działalności Podatnik będzie uprawniony do rozliczania uzyskiwanych z najmu przychodów według zasad przewidzianych dla tzw. najmu prywatnego. Po likwidacji działalności gospodarczej przedmiotowe lokale nie będą już z nią związane, będą stanowiły majątek osobisty Wnioskodawcy.

W konsekwencji Podatnik będzie uprawniony do dokonana wyboru opodatkowania przychodów uzyskiwanych z najmu w oparciu o ustawę o podatku zryczałtowanym, według 8,5% stawki podatku.

Na takie rozumienie przywołanych w niniejszym wniosku przepisów prawa wskazują także liczne w tym zakresie interpretacje indywidualne organów podatkowych.

Przykładowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji z dnia 5 października 2012 r. (sygn. IPTPB1/415-457/12-2/KO) wskazał, iż (...) najem dla celów podatkowych może być traktowany jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 10 ust. l pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub jako odrębne źródło przychodów, określone w art. 10 ust. l pkt 6 tejże ustawy. Co do zasady wybór kwalifikacji i sposób rozliczenia przychodów z najmu ustawodawca pozostawił osobie oddającej rzecz w najem. Jedynie w przypadku, gdy przedmiotem najmu są składniki majątku związane z działalnością gospodarczą, albo najem jest przedmiotem tej działalności, wynajmowanie nieruchomości traktowane jest jako pozarolnicza działalność gospodarcza. (...) w sytuacji kiedy działalność gospodarcza została zlikwidowana, przychód uzyskany z tytułu najmu nieruchomości wcześniej wykorzystywanych w działalności gospodarczej, stanowić będzie odrębne źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. l pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jeżeli Wnioskodawca złożył we właściwym urzędzie skarbowym pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z najmu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia najmu, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu, to przychód ten może podlegać opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Analogiczne stanowisko zostało także zaprezentowane w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 5 sierpnia 2011 r. (sygn. IPTPB1/415-44/11-4/MD).

W świetle powyższych uwag Podatnik wnosi o uznanie jego stanowiska w zakresie pytania 1) za prawidłowe.

Zdaniem Wnioskodawcy, w zakresie pytania oznaczonego nr 2, po likwidacji działalności gospodarczej, jest on uprawniony do opodatkowania przychodów uzyskiwanych z najmu według 8,5% stawki podatku począwszy od pierwszego miesiąca po likwidacji działalności gospodarczej, nawet jeśli zakończenie działalności gospodarczej zostało dokonane w trakcie trwającego roku podatkowego.

Na poparcie powyższego stanowiska Wnioskodawca pragnie zaprezentować poniższe argumenty.

Zgodnie z art. 9a ust. 6 ustawy o podatku dochodowym, dochody osiągane przez podatników z tytułu tzw. najmu prywatnego są opodatkowane na zasadach określonych w ustawie, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Natomiast regulacja art. 9 ust. 4 ustawy o podatku zryczałtowanym wskazuje, iż w przypadku osiągania przychodów z najmu przepisy dotyczące oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stosuje się odpowiednio, z tym że podatnik rozpoczynający osiąganie takich przychodów w trakcie roku podatkowego składa pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za dany rok podatkowy naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika nie później niż do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Przywołane regulacje wskazują, iż podatnik ma prawo wyboru zasad opodatkowania przychodów z najmu według:

  1. zasad ogólnych bądź
  2. ustawy o podatku zryczałtowanym.

Chcąc opodatkować przychody z najmu według reguł ustawy o podatku zryczałtowanym, w oparciu o 8,5% stawkę podatku, zobligowany jest złożyć stosowne oświadczenia w ustawowym terminie. Jedynym obostrzeniem zatem przy wyborze zasad opodatkowania najmu jest nieprzekraczalny termin dla złożenia właściwego oświadczenia.

W związku z powyższym Podatnikowi przysługuje prawo wyboru opodatkowania przychodów z najmu także w trakcie trwającego roku podatkowego. Warunkiem jest, aby w terminie do 20 dnia miesiąca następnego po uzyskaniu pierwszego przychodu z najmu prywatnego złożył stosowne oświadczenie.

Podsumowując, po zakończeniu działalności gospodarczej Podatnik będzie mógł rozpocząć w trakcie roku opodatkowywanie uzyskiwanych z najmu przychodów według 8,5% stawki podatku zryczałtowanego.

Powyższe uwagi są zgodne ze stanowiskiem organów podatkowych w tym zakresie. Przykładowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji z dnia 5 sierpnia 2011 r. (sygn. IPTPB1/415-44/11-4/MD) zaakceptował stanowisko podatniczki, która 28 lutego 2011 r. zakończyła prowadzenie działalności gospodarczej, a w marcu 2011 roku uzyskała pierwszy przychód z najmu wycofanych z działalności nieruchomości, wskazując, iż w sytuacji kiedy działalność gospodarcza została zlikwidowana, przychód uzyskany z tytułu najmu nieruchomości wcześniej wykorzystywanej w pozarolniczej działalności gospodarczej, a także przychód uzyskany z tytułu najmu lokalu mieszkalnego, stanowić będzie odrębne źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. l pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jeżeli Wnioskodawczyni złożyła we właściwym urzędzie skarbowym pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z najmu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia najmu, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu, to przychód ten może podlegać opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych".

W świetle zaprezentowanych powyżej argumentów Podatnik wnosi o uznanie jego stanowiska w zakresie pytania 2) za prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

Stosownie do przepisów tej ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1 pkt 3 i 6:

  • pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3),
  • najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (pkt 6).

Pojęcie działalności gospodarczej zostało zdefiniowane w art. 5a pkt 6 ww. ustawy. Zgodnie z tym przepisem, za działalność gospodarczą albo pozarolniczą działalność gospodarczą uważa się działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Pojęcie pozarolniczej działalności gospodarczej użyte w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych opiera się na trzech przesłankach:

  1. zarobkowym celu działalności,
  2. wykonywaniu działalności w sposób zorganizowany i ciągły,
  3. prowadzeniu działalności we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 11 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

Wyżej wymieniony przepis koreluje z brzmieniem art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczącym źródła przychodu jakim jest najem, wykluczając z tego katalogu składniki majątku związane z działalnością gospodarczą.

Na tle przedstawionych regulacji prawnych stwierdzić należy, że najem stanowi odrębne od działalności gospodarczej źródło przychodu (art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), choć może także istnieć najem, który prowadzony jest w ramach działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy).

Co do zasady wybór kwalifikacji i sposób rozliczenia przychodów z najmu ustawodawca pozostawił osobie oddającej rzecz w najem. Jedynie w przypadku, gdy przedmiotem najmu są składniki majątku związane z działalnością gospodarczą, albo najem jest przedmiotem tej działalności, zgodnie z treścią cytowanego wcześniej art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynajmowanie nieruchomości traktowane jest jako pozarolnicza działalność gospodarcza.

Stosownie do treści art. 9a ust. 6 tejże ustawy, dochody osiągane przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6, są opodatkowane na zasadach określonych w ustawie, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 ze zm.), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych o czym stanowi art. 2 ust. 1a tej ustawy.

Zgodnie z art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu tych umów, stosuje się art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a) ww. ustawy, do przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5%.

Warunkiem skorzystania z tej formy opodatkowania jest, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, złożenie pisemnego oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, oświadczenie może złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, a jeżeli podatnik nie złożył oświadczenia na podstawie tych przepisów - pisemne oświadczenie składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej lub nie dokonał wyboru innej formy opodatkowania, uważa się, że nadal prowadzi działalność opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W przypadku osiągania przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a, przepisy dotyczące oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stosuje się odpowiednio, z tym że podatnik rozpoczynający osiąganie takich przychodów w trakcie roku podatkowego składa pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za dany rok podatkowy naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika nie później niż do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego (art. 9 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne).

Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, w zakres której wchodzi świadczenie usług doradczych oraz wynajem lokali mieszkalnych. Zainteresowany posiada 4 lokale mieszkalne, które są wynajmowane osobom fizycznym. Lokale te jednak nie zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych Wnioskodawcy i w konsekwencji nie były amortyzowane dla celów podatkowych. Wnioskodawca zaprzestał wykonywania usług doradczych i w związku z tym zamierza zlikwidować działalność gospodarczą.

Biorąc pod uwagę zaprezentowany we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz przepisy prawne należy stwierdzić, że w przypadku gdy najem lokali nie będzie prowadzony w ramach działalności gospodarczej, wówczas najem, stanowił będzie źródło przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychody uzyskiwane z tego najmu mogą być opodatkowane zgodnie z wolą Wnioskodawcy na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Reasumując, Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do kwalifikowania najmu do odrębnego źródła przychodów jakim jest najem i dzierżawa, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji powyższych działań kontynuowanie najmu stanowić będzie dla Wnioskodawcy odrębne źródło przychodów, o którym mowa w art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uzyskane przychody z ww. źródła będą mogły korzystać z opodatkowania zryczałtowanym podatkiem od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wg stawki określonej w art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a) ustawy o zryczałtowanym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. 8,5%.

Wybór przedmiotowej formy opodatkowania przychodów obowiązywał będzie w kolejnych latach podatkowych chyba, że Zainteresowany do dnia 20 stycznia danego roku podatkowego dokona wyboru innej formy rozliczenia.

Zatem, po zlikwidowaniu działalności gospodarczej Wnioskodawca będzie uprawniony do opodatkowania uzyskiwanych dochodów z najmu 4 lokali mieszkalnych na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w oparciu o 8,5% stawkę podatku. Opisana zmiana zasad opodatkowania dochodów uzyskiwanych z najmu ww. lokali mieszkalnych będzie mogła być dokonana w trakcie trwającego roku podatkowego, z zastrzeżeniem warunków art. 9 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. Wnioskodawca winien złożyć pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za dany rok podatkowy naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania Wnioskodawcy nie później niż do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości opodatkowania najmu lokali mieszkalnych 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz w zakresie możliwości dokonania zmiany zasad opodatkowania najmu w trakcie roku podatkowego należało uznać za słuszne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę pism urzędowych, tut. Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu