Czy pokrycie kosztów przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości, zabudowanej budynkiem mieszkalnym wielolokalowym... - Interpretacja - IBPBII/1/415-1119/12/MK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 02.04.2013, sygn. IBPBII/1/415-1119/12/MK, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Czy pokrycie kosztów przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości, zabudowanej budynkiem mieszkalnym wielolokalowym, ze środków spółdzielczego funduszu na nabycie gruntów według aktualnych podziałów geodezyjnych na czas realizacji zadania, stanowi przychód użytkownika lokalu mieszkalnego, będącego członkiem spółdzielni, opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych i czy spółdzielnia powinna wystawić z tego tytułu dla członków, użytkujących lokale PIT- 8C?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 grudnia 2012 r. (wpływ do tut. Biura 31 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych pokrycia kosztów przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości, zabudowanej budynkiem mieszkalnym wielolokalowym, ze środków spółdzielczego funduszu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 grudnia 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie skutków podatkowych pokrycia kosztów przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości, zabudowanej budynkiem mieszkalnym wielolokalowym, ze środków spółdzielczego funduszu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Spółdzielnia Mieszkaniowa), na mocy art. 27 ust. 2 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 ze zm.) zarządza 53 nieruchomościami, stanowiącymi jej współwłasność, zabudowanymi budynkami wielolokalowymi.

W budynkach tych mieszczą się lokale mieszkalne, do których użytkownicy posiadają różnego rodzaju tytuły prawne:

  • prawo odrębnej własności lokalu;
  • spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu;
  • spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu;
  • umowa najmu - umowa najmu lokalu, zawarta na podstawie ustawy o ochronie praw lokatorów i o zmianie kodeksu cywilnego lub na podstawie ustawy Kodeks cywilny, prawo to jest niezbywalne i niedziedziczne; z prawem do lokalu nie wiąże się określony udział użytkownika lokalu w prawie użytkowania wieczystego/własności nieruchomości, na której jest posadowiony budynek wielolokalowy;
  • ewentualnie lokal może być nieużytkowany lub użytkownik może bezumownie z niego korzystać.

Spółdzielnia pozostaje współwłaścicielem budynków i współużytkownikiem wieczystym/ współwłaścicielem nieruchomości gruntowych, zabudowanych budynkami mieszkalnymi.

Spółdzielnia obecnie podjęła szereg działań, które mają doprowadzić do uporządkowania stanu prawnego nieruchomości i usamodzielnienia nieruchomości budynkowych.

Jednym z nich jest przekształcenie prawa użytkowania wieczystego nieruchomości, zabudowanych budynkami mieszkalnymi w prawo własności.

Uchwałą z czerwca 2007 r. w sprawie weryfikacji prac geodezyjnych, zebranie przedstawicieli Spółdzielni Mieszkaniowej zaleciło zarządowi bezzwłoczne zlecenie sporządzenia podziałów geodezyjnych, tak, aby każda z nieruchomości (budynek wraz z gruntem przynależnym do tego budynku) przylegała bezpośrednio do drogi publicznej lub wewnętrznej, granice nieruchomości gruntowej (działki) przebiegały w miarę możliwości w odległości nie mniejszej niż 3 m od obrysu rzutu poziomego parteru danego budynku a nieruchomości wielobudynkowe były wydzielane tylko wówczas, gdy nie będzie możliwe ich odrębne wydzielenie, jednak przy zachowaniu określonych uchwałą warunków.

Stanowisko to zostało podtrzymane i wzmocnione uchwałą z lutego 2009 r., w której walne zgromadzenie dodatkowo zobowiązało zarząd do zlecenia opracowania i przeprowadzenia podziałów geodezyjnych i uzyskania prawa własności do gruntów ściśle przynależnych odrębnie do każdego z 53 budynków mieszkalnych spółdzielni (p. 1 uchwały). Na skutek zmiany tej uchwały uchwałą walnego zgromadzenia z czerwca 2012 r., zarząd powinien także niezwłocznie przystąpić do nabycia gruntów, związanych z nieruchomościami.

Realizowane jest to obecnie poprzez wnioski do Urzędu Miasta o przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, składane na mocy ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości.

Wydanie decyzji o przekształceniu powoduje nabycie prawa własności w miejsce prawa użytkowania wieczystego nieruchomości z chwilą, gdy decyzja staje się ostateczna.

Z tytułu przekształcenia wszyscy współużytkownicy wieczyści danej nieruchomości są zobowiązani zapłacić opłatę na rzecz Gminy, ustaloną na mocy decyzji o przekształceniu, w oparciu o wycenę biegłego i uchwałę Rady Miasta z kwietnia 2010 r. w części odpowiadającej ich udziałom.

Uchwałą z czerwca 2012 r. w sprawie uzupełnienia kierunków rozwoju działalności gospodarczej oraz społecznej, oświatowej i kulturalnej Spółdzielni Mieszkaniowej (Wnioskodawcy) na lata 2011-2015, określonych w uchwale walnego zgromadzenia z czerwca 2011 r., Spółdzielnia przyjęła za jeden z kierunków rozwoju na lata 2011-2015 przekształcenie użytkowania wieczystego nieruchomości pod budynkami wielolokalowymi w prawo własności.

W celu zgromadzenia środków na pokrycie opłat i kosztów, związanych z nabyciem prawa własności nieruchomości, utworzono również na podstawie art. 78 § 2 ustawy Prawo Spółdzielcze fundusz celowy pn. fundusz na nabycie gruntów według aktualnych podziałów geodezyjnych na czas realizacji zadania, wpisany do § 88 ust. 2 pkt 6 statutu.

Zgodnie z uchwałą walnego zgromadzenia z listopada 2012 r. na fundusz przeznaczona została część z nadwyżki bilansowej za 2011 r. w wysokości 1.130.000,00 zł (jeden milion sto trzydzieści tysięcy złotych).

Regulamin tego funduszu, na podstawie § 88 ust. 3 statutu, uchwałą z grudnia 2012 r., uchwaliła rada nadzorcza Spółdzielni. Fundusz ten jest celowym funduszem własnym Spółdzielni, na którym gromadzone są środki przeznaczone na realizację zadania, w postaci nabycia gruntów według aktualnych podziałów geodezyjnych, przez co rozumie się nabycie prawa własności nieruchomości, w miejsce dotychczasowego prawa użytkowania wieczystego. Fundusz tworzony jest ze środków, pochodzących z nadwyżki bilansowej (dochodu ogólnego) Spółdzielni, przeznaczonych na fundusz uchwałą walnego zgromadzenia Spółdzielni o podziale nadwyżki bilansowej.

Z funduszu pokrywane są kompleksowe (bezpośrednie i pośrednie) koszty nabycia własności wszystkich nieruchomości gruntowych, pozostających w zasobach Spółdzielni Mieszkaniowej (Wnioskodawcy), zabudowanych budynkami mieszkalnymi wielolokalowymi w miejsce użytkowania wieczystego w tym opłata za przekształcenie prawa do każdej z tych nieruchomości, wnoszona do Urzędu Miasta, w części, w jakiej dotyczą one udziałów Spółdzielni i właścicieli lokalu - członków spółdzielni.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy pokrycie kosztów przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości, zabudowanej budynkiem mieszkalnym wielolokalowym, ze środków spółdzielczego funduszu na nabycie gruntów według aktualnych podziałów geodezyjnych na czas realizacji zadania, stanowi przychód użytkownika lokalu mieszkalnego, będącego członkiem spółdzielni, opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych i czy spółdzielnia powinna wystawić z tego tytułu dla członków, użytkujących lokale PIT- 8C...

Zdaniem Wnioskodawcy, pokrycie kosztów przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości, zabudowanej budynkiem mieszkalnym wielolokalowym, w prawo własności tej nieruchomości, ze środków spółdzielczego funduszu na nabycie gruntów według aktualnych podziałów geodezyjnych na czas realizacji zadania, nie stanowi przychodu użytkownika lokalu, będącego członkiem spółdzielni, opodatkowanego podatkiem dochodowym od osób fizycznych i spółdzielnia nie ma obowiązku wystawienia z tego tytułu dla członków, użytkujących lokale PIT- 8C.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, Celem spółdzielni mieszkaniowej, zwanej dalej spółdzielnią, jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu. Ten cel został doprecyzowany w uchwale o kierunkach rozwoju Wnioskodawcy, poprzez przyjęcie, że w ramach zaspokajania potrzeb mieszkaniowych członków oraz ich rodzin, spółdzielnia przyjmuje do realizacji cel, polegający na doprowadzeniu do przekształcenia prawa użytkowania wieczystego zarządzanych przez spółdzielnię nieruchomości gruntowych, zabudowanych budynkami mieszkalnymi, w prawo własności, ewentualnie w drodze zakupu. Realizacja tego celu jest wolą członków Spółdzielni Mieszkaniowej Wnioskodawcy.

Zgodnie z kolei z art. 5 ust. 2 powołanej ustawy, pożytki i inne przychody z własnej działalności gospodarczej spółdzielnia może przeznaczyć w szczególności na pokrycie wydatków związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w zakresie obciążającym członków oraz na prowadzenie działalności społecznej, oświatowej i kulturalnej.

Pożytki te stanowią nadwyżkę bilansową spółdzielni i podlegają podziałowi na podstawie uchwały walnego zgromadzenia, zgodnie z art. 38 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze.

Zgodnie z § 97 ust. 1 statutu Wnioskodawcy, zysk Spółdzielni, po pomniejszeniu o podatek dochodowy i inne obciążenia obowiązkowe wynikające z odrębnych przepisów ustawowych, stanowi nadwyżkę bilansową.

Nadwyżka bilansowa podlega podziałowi na podstawie uchwały walnego zgromadzenia, z uwzględnieniem następujących zasad:

  1. co najmniej 5% nadwyżki przeznacza się na zwiększenie funduszu zasobowego, jeżeli fundusz ten nie osiąga wysokości wniesionych udziałów obowiązkowych,
  2. część nadwyżki bilansowej pozostałej po dokonaniu odpisu, o którym mowa w pkt a), przeznacza się na cele, określone w uchwale walnego zgromadzenia,
  3. jeżeli nadwyżka ma podlegać podziałowi pomiędzy członków, kwotę nadwyżki, przeznaczoną do podziału dzieli się przez ilość m2 powierzchni lokali mieszkalnych, użytkowanych przez członków we wszystkich budynkach, pozostających w zasobach spółdzielni, i przypadającą na członka część nadwyżki oblicza się wg powierzchni użytkowanego lokalu.

Zgodnie z kolei z art. 3 ustawy Prawo spółdzielcze, majątek spółdzielni jest prywatną własnością jej członków.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, Spółdzielnia Mieszkaniowa utworzyła fundusz celowy na realizację decyzji związanych z przekształceniem prawa do nieruchomości, jako jednym z priorytetowych celów spółdzielni. Na ten fundusz zostały przekazane uchwałą walnego zgromadzenia środki z nadwyżki bilansowej spółdzielni, zamiast np. ich podziału pomiędzy członków, czy przeznaczenia na utrzymanie nieruchomości, w części, obciążającej członków spółdzielni, a zatem zostały one w określonej części przekazane na cele określone w ustawie, statucie spółdzielni i kierunkach jej rozwoju. Wobec powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, nie można mówić o przysporzeniu dla użytkowników lokali - członków spółdzielni, poprzez pokrycie kosztów przekształcenia, które przypadają na spółdzielnię i członków spółdzielni, z funduszu celowego spółdzielni. Przeznaczenie tych środków, które zostały przekazane na fundusz celowy, odbyło się bowiem ich suwerenną decyzją, kosztem np. braku obniżenia wysokości opłat eksploatacyjnych.

Tak więc pokrycie opłaty za przekształcenie z funduszu celowego spółdzielni, utworzonego w Spółdzielni Mieszkaniowej na pokrycie tej odpłatności, zasilonego z nadwyżki bilansowej pozostającej do dyspozycji walnego zgromadzenia nie stanowi przychodu użytkownika lokalu - członka spółdzielni, a jedynie rozliczenie spółdzielni z członkami spółdzielni z tytułu ich członkostwa w spółdzielni.

Na poparcie swojego stanowiska Wnioskodawca przywołał fragment interpretacji wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 03 października 2011 r. znak: IBPBII/1/415-642/11/MK.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych pokrycia kosztów przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości, zabudowanej budynkiem mieszkalnym wielolokalowym, ze środków spółdzielczego funduszu.

W zakresie skutków podatkowych przekształcenia decyzją administracyjną prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej, zabudowanej budynkiem mieszalnym wielolokalowym, w prawo własności tej nieruchomości, wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na mocy art. 10 ust. 1 pkt 9 tej ustawy, źródłami przychodów są inne źródła.

Natomiast stosownie do treści art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Sformułowanie w szczególności dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z ogólnej definicji przychodów zawartej w art. 11 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż przychodami są w szczególności otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Przy czym przez pojęcie otrzymane zgodnie ze Słownikiem języka polskiego należy rozumieć takie pieniądze i wartości pieniężne, które zostały podatnikowi dane. Mając na uwadze istnienie wielu form rozliczeń, należy uznać, że otrzymane pieniądze to nie tylko wypłacona gotówka, ale również kwota, która wpłynęła na rachunek bankowy podatnika.

Natomiast postawionymi do dyspozycji są takie pieniądze i wartości pieniężne, które podatnik - wykazując określoną aktywność - ma możliwość włączyć do swojego władztwa. Innymi słowy, podatnik ma możliwość skorzystania z tychże pieniędzy, a nie jest to uzależnione od dodatkowej zgody osoby stawiającej określone środki do dyspozycji.

Zatem do przychodu należy zaliczyć każdy rodzaj świadczenia, które dana osoba (podatnik) otrzymuje kosztem majątku innej osoby.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęcia nieodpłatnego świadczenia. Dokonując zatem wykładni gramatycznej tego pojęcia, za nieodpłatne świadczenie uznać należy świadczenia nie wymagające opłaty, takie za które się nie płaci, bezpłatne (Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN, Warszawa 2003 r.). Zatem należy przyjąć, że nieodpłatnym świadczeniem jest takie zdarzenie, którego skutkiem (następstwem) jest nieodpłatne przysporzenie majątku jednej osobie, kosztem majątku innej osoby, innego podmiotu.

Dla celów podatkowych przyjmuje się, że pojęcie nieodpłatnego świadczenia ma szerszy zakres niż w prawie cywilnym. Obejmuje ono bowiem wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku danej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Z przestawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca (Spółdzielnia Mieszkaniowa) zarządza 53 nieruchomościami, stanowiącymi jej współwłasność, zabudowanymi budynkami wielolokalowymi. W budynkach tych mieszczą się lokale mieszkalne, do których użytkownicy posiadają różnego rodzaju tytuły prawne.

Spółdzielnia pozostaje współwłaścicielem budynków i współużytkownikiem wieczystym/współwłaścicielem nieruchomości gruntowych, zabudowanych budynkami mieszkalnymi.

Spółdzielnia obecnie podjęła szereg działań, które mają doprowadzić do uporządkowania stanu prawnego nieruchomości i usamodzielnienia nieruchomości budynkowych.

Jednym z nich jest przekształcenie prawa użytkowania wieczystego nieruchomości, zabudowanych budynkami mieszkalnymi w prawo własności.

Realizowane jest to obecnie poprzez wnioski do Urzędu Miasta o przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, składane na mocy ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości.

Wydanie decyzji o przekształceniu powoduje nabycie prawa własności w miejsce prawa użytkowania wieczystego nieruchomości z chwilą, gdy decyzja staje się ostateczna.

Z tytułu przekształcenia wszyscy współużytkownicy wieczyści danej nieruchomości są zobowiązani zapłacić opłatę na rzecz Gminy, ustaloną na mocy decyzji o przekształceniu, w oparciu o wycenę biegłego i uchwałę Rady Miasta, w części, odpowiadającej ich udziałom.

Uchwałą z czerwca 2012 r. w sprawie uzupełnienia kierunków rozwoju działalności gospodarczej oraz społecznej, oświatowej i kulturalnej Spółdzielni Mieszkaniowej (Wnioskodawcy) na lata 2011-2015, Spółdzielnia przyjęła za jeden z kierunków rozwoju na lata 2011-2015 przekształcenie użytkowania wieczystego nieruchomości pod budynkami wielolokalowymi w prawo własności.

W celu zgromadzenia środków na pokrycie opłat i kosztów, związanych z nabyciem prawa własności nieruchomości, utworzono również na podstawie art. 78 § 2 ustawy Prawo spółdzielcze fundusz celowy pn. fundusz na nabycie gruntów według aktualnych podziałów geodezyjnych na czas realizacji zadania. Zgodnie z uchwałą walnego zgromadzenia na fundusz przeznaczona została część z nadwyżki bilansowej za 2011 r.

Z funduszu pokrywane są kompleksowe (bezpośrednie i pośrednie) koszty nabycia własności wszystkich nieruchomości gruntowych, pozostających w zasobach Spółdzielni Mieszkaniowej (Wnioskodawcy), zabudowanych budynkami mieszkalnymi wielolokalowymi w miejsce użytkowania wieczystego w tym opłata za przekształcenie prawa do każdej z tych nieruchomości, wnoszona do Urzędu Miasta, w części, w jakiej dotyczą one udziałów Spółdzielni i właścicieli lokalu - członków spółdzielni.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 83) osoby fizyczne i prawne będące w dniu 13 października 2005 r. użytkownikami wieczystymi nieruchomości mogą wystąpić z żądaniem przekształcenia prawa użytkowania wieczystego tych nieruchomości w prawo własności.

Z przepisu art. 1 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy wynika, iż z żądaniem przekształcenia prawa użytkowania wieczystego nieruchomości, o którym mowa w ust. 1, w prawo własności nieruchomości, mogą również wystąpić spółdzielnie mieszkaniowe będące właścicielami budynków mieszkalnych lub garaży.

Zgodnie z art. 75 ustawy z dnia 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze (Dz. U. z 2003 r. Nr 188, poz. 1848 ze zm.) zysk spółdzielni, po pomniejszeniu o podatek dochodowy i inne obciążenia obowiązkowe wynikające z odrębnych przepisów ustawowych, stanowi nadwyżkę bilansową.

Z przepisu art. 76 ww. ustawy wynika, iż nadwyżka bilansowa podlega podziałowi na podstawie uchwały walnego zgromadzenia. Co najmniej 5% nadwyżki przeznacza się na zwiększenie funduszu zasobowego, jeżeli fundusz ten nie osiąga wysokości wniesionych udziałów obowiązkowych.

Przepis art. 77 § 1 ww. ustawy stanowi, iż część nadwyżki bilansowej pozostałej po dokonaniu odpisu, o którym mowa w art. 76, przeznacza się na cele określone w uchwale walnego zgromadzenia.

Zasady podziału nadwyżki bilansowej między członków spółdzielni określa statut (art. 77 § 2 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 78 § 1 ww. ustawy zasadniczymi funduszami własnymi tworzonymi w spółdzielni są:

  1. fundusz udziałowy powstający z wpłat udziałów członkowskich, odpisów na udziały członkowskie z podziału nadwyżki bilansowej lub innych źródeł określonych w odrębnych przepisach;
  2. fundusz zasobowy powstający z wpłat przez członków wpisowego, części nadwyżki bilansowej lub innych źródeł określonych w odrębnych przepisach.

Spółdzielnia tworzy także inne fundusze własne przewidziane w odrębnych przepisach oraz w jej statucie (art. 78 § 2 ww. ustawy).

Z kolei w myśl art. 18 § 2 pkt 5 ustawy Prawo spółdzielcze członek spółdzielni ma prawo do udziału w nadwyżce bilansowej.

Z kolei zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t. j. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 116 ze zm.) pożytki i inne przychody z nieruchomości wspólnej służą pokrywaniu wydatków związanych z jej eksploatacją i utrzymaniem, a w części przekraczającej te wydatki przypadają właścicielom lokali proporcjonalnie do ich udziałów w nieruchomości wspólnej.

Natomiast w myśl ust. 2 tego artykułu pożytki i inne przychody z własnej działalności gospodarczej spółdzielnia może przeznaczyć w szczególności na pokrycie wydatków związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w zakresie obciążającym członków oraz na prowadzenie działalności społecznej, oświatowej i kulturalnej.

Z powołanych wyżej przepisów prawa wynika, iż członek spółdzielni ma prawo do udziału w nadwyżce bilansowej. Zaś nadwyżka bilansowa może być w części przeznaczona na cele określone w uchwale walnego zgromadzenia. W przedstawionym zdarzeniu wskazano, iż część nadwyżki została przekazana na fundusz celowy, z którego będą pokrywane koszty związane z przekształceniem prawa użytkowania wieczystego w prawo własności.

Należy zatem stwierdzić, iż pokrycie kosztów przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości, zabudowanej budynkiem mieszkalnym wielolokalowym, ze środków spółdzielczego funduszu nie powoduje powstania po stronie użytkownika lokalu, będącego członkiem spółdzielni przychodu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlegającego opodatkowaniu. Pokrycie kosztów ww. przekształcenia ze środków spółdzielczego funduszu nie wiąże się z otrzymaniem przez tą osobę środków finansowych bądź innych świadczeń. Zatem, nie powoduje ono powstania po stronie tej osoby przysporzenia majątkowego, które należałoby zaliczyć do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Skoro zatem w tym przypadku nie powstaje przychód z innych źródeł po stronie ww. osoby, to na Spółdzielni Mieszkaniowej nie ciąży obowiązek wystawienia informacji PIT-8C, o której mowa w art. 42a ww. ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że pokrycie kosztów przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości, zabudowanej budynkiem mieszkalnym wielolokalowym, w prawo własności nieruchomości, ze środków spółdzielczego funduszu na nabycie gruntów według aktualnych podziałów geodezyjnych na czas realizacji zadania, nie stanowi przychodu użytkowników lokali, będących członkami spółdzielni, opodatkowanego podatkiem dochodowym od osób fizycznych i spółdzielnia nie ma obowiązku wystawienia z tego tytułu informacji PIT- 8C należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 404 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach