Czy Zainteresowani zobowiązani będą do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych i tym samym do złożenia deklaracji PIT-39 z tytułu zbycia swoj... - Interpretacja - 1061-IPTPB2.4511.580.2016.1.SR

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 26.09.2016, sygn. 1061-IPTPB2.4511.580.2016.1.SR, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Czy Zainteresowani zobowiązani będą do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych i tym samym do złożenia deklaracji PIT-39 z tytułu zbycia swojego udziału w nieruchomości (gospodarstwie rolnym), nabytego w spadku po matce?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6, art. 14r § 3 i § 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 1 lipca 2016 r. (data wpływu 28 lipca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania odpłatnego zbycia udziałów w nieruchomościach nabytych w 2013 r. wchodzących w skład gospodarstwa rolnego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lipca 2016 r. został złożony ww. wniosek, o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania odpłatnego zbycia udziałów w nieruchomościach nabytych w 2013 r. wchodzących w skład gospodarstwa rolnego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Zainteresowani, , (Wnioskodawca), i , w dniu 14 maja 2013 r. nabyli w drodze spadku po zmarłej matce , gospodarstwo rolne położone w miejscowości , po 1/4 części spadku każde z nich, co zostało potwierdzone aktem poświadczenia dziedziczenia Rep. A nr r. z dnia 28 lutego 2015 r. Odziedziczone gospodarstwo posiadało powierzchnię 2,39 ha. Zmarła była współwłaścicielem tego gospodarstwa w wysokości 3/4. posiadała już w momencie dziedziczenia po matce, udział w tym gospodarstwie w części 1/4. Udział ten został przez nią nabyty w wyniku spadku po zmarłym w 1981 r. ojcu. Tym samym po śmierci , udziały w gospodarstwie rolnym nabyte w wyniku spadkobrania przedstawiały się następująco: , , byli współwłaścicielami po 3/16 części każdy z nich, natomiast była współwłaścicielką w 7/16 części (z uwzględnieniem udziału po zmarłym ojcu).

W dniu 18 kwietnia 2015 r. Zainteresowani, tj. , , i , dokonali zbycia części tego gospodarstwa. Zbyciu podlegały działki sklasyfikowane w ewidencji jako grunty rolne, o łącznej powierzchni 1,32 ha. W akcie notarialnym kupujący oświadczyli, że nieruchomość tę nabyli celem powiększenia własnego gospodarstwa rolnego. Następnie w dniu 8 sierpnia 2015 r. dokonano zbycia pozostałej części gospodarstwa o powierzchni 1,07 ha w postaci działki zabudowanej i działek niezabudowanych, sklasyfikowanych w ewidencji jako: grunty rolne, użytki rolne zabudowane, grunty zadrzewione i zakrzewione. Kupujący oświadczył, co zostało zaprotokołowane w akcie notarialnym sprzedaży, że przedmiotowe nieruchomości, nabywa celem powiększenia własnego gospodarstwa rolnego. Oświadczenie dotyczy zarówno wymienionej w § 2 aktu notarialnego nieruchomości zabudowanej, jak i wymienionej w § 3 tego aktu nieruchomości niezabudowanej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Zainteresowani zobowiązani będą do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych i tym samym do złożenia deklaracji PIT-39 z tytułu zbycia swojego udziału w nieruchomości (gospodarstwie rolnym), nabytego w spadku po matce?

Zdaniem Wnioskodawcy, przychód ze sprzedaży nieruchomości bądź udziału w nieruchomości, uzyskany z ich odpłatnego zbycia dokonanego przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie tej nieruchomości czy udziału w nieruchomości, stanowił będzie źródło przychodu podlegające opodatkowaniu według zasad określonych w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.).

Jednakże przepis art. 21 ust. 1 pkt 28 tej ustawy, zwalnia od podatku dochodowego, przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie to nie dotyczy jednak przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny.

Ilekroć w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych jest mowa o gospodarstwie rolnym oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym (art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969, z późn. zm.) za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Należy także zauważyć, że art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy dotyczy sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, co oznacza, że transakcja może obejmować wszystkie nieruchomości wchodzące w skład tego gospodarstwa rolnego, bądź niektóre z nich. Jednocześnie, sprzedaż całości lub części gospodarstwa rolnego następuje wyłącznie w sytuacji, gdy łącznie wszyscy współwłaściciele sprzedają gospodarstwo rolne lub jego część. Zwolnienie, nie dotyczy bowiem sprzedaży jedynie udziału w gospodarstwie rolnym. Dla oceny czy dokonana transakcja skutkuje utratą charakteru rolnego gruntu decydujące znaczenie ma cel jego nabycia, faktyczny zamiar nabywcy co do przeznaczenia nieruchomości, bądź inne okoliczności związane z daną transakcją.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że wszyscy Zainteresowani, będący jednocześnie

współwłaścicielami gospodarstwa, sprzedali w dniu 18 kwietnia 2015 r. swoje udziały w tej nieruchomości. Transakcja sprzedaży dokonana w dniu 18 kwietnia 2015 r. dotyczyła działek o powierzchni 1,32 ha. W akcie notarialnym kupujący oświadczyli, że nieruchomość tę nabyli celem powiększenia własnego gospodarstwa rolnego.

Po sprzedaży, w posiadaniu Zainteresowanych nadal pozostawały nieruchomości o powierzchni
1,07 ha, stąd też działki te, w dalszym ciągu posiadały status gospodarstwa rolnego.

W dniu 8 sierpnia 2015 r. Zainteresowani sprzedali pozostałe udziały w gospodarstwie i tym sposobem dokonali sprzedaży całej nieruchomości. Kupujący oświadczył, co zostało zaprotokołowane w akcie notarialnym sprzedaży, że przedmiotowe nieruchomości, nabywa celem powiększenia własnego gospodarstwa rolnego. Oświadczenie dotyczy zarówno wymienionej w § 2 aktu notarialnego nieruchomości zabudowanej, jak i wymienionej w § 3 tego aktu nieruchomości niezabudowanej.

Dokonując analizy powołanych wyżej przepisów oraz przedstawionego stanu faktycznego stwierdzić należy, że przychód uzyskany ze sprzedaży nabytego w spadku udziału w nieruchomości stanowiącej gospodarstwo rolne podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Powołane przez okoliczności wskazują na spełnienie przesłanek uprawniających do ww. zwolnienia. W związku z czym, na Zainteresowanych nie będzie ciążył obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu sprzedaży nabytego w 2013 r. w wyniku spadku po ... udziału w gospodarstwie rolnym, mimo że sprzedaż ta dokonana została przed upływem 5 letniego okresu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, a tym samym, nie będą oni zobowiązani do rozliczenia takiej sprzedaży w deklaracji PIT-39.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z przepisem art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodu jest, z zastrzeżeniem ust. 2, odpłatne zbycie:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

&jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Podkreślić należy, że przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych formułuje generalną zasadę, że sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Zatem, w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości lub ich części, oraz udziału w nieruchomości i praw, decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma moment (data) jej nabycia.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że , (Wnioskodawca), i , w dniu 14 maja 2013 r. nabyli w drodze spadku po zmarłej matce, gospodarstwo rolne po 1/4 części każde z nich, co zostało potwierdzone aktem poświadczenia dziedziczenia. Odziedziczone gospodarstwo posiadało powierzchnię 2,39 ha. Zmarła była współwłaścicielem tego gospodarstwa w wysokości 3/4. posiadała już w momencie dziedziczenia po matce, udział w tym gospodarstwie w części 1/4. Udział ten został przez nią nabyty w wyniku spadku po zmarłym w 1981 r. ojcu. Tym samym po śmierci matki, udziały w gospodarstwie rolnym nabyte w wyniku spadkobrania przedstawiały się następująco: , , byli współwłaścicielami po 3/16 części każdy z nich, natomiast była współwłaścicielką w 7/16 części (z uwzględnieniem udziału po zmarłym ojcu). W dniu 18 kwietnia 2015 r. Spadkobiercy dokonali zbycia części tego gospodarstwa. Zbyciu podlegały działki sklasyfikowane w ewidencji jako grunty rolne, o łącznej powierzchni 1,32 ha. W akcie notarialnym kupujący oświadczyli, że nieruchomość tę nabyli celem powiększenia własnego gospodarstwa rolnego. Następnie w dniu 8 sierpnia 2015 r. dokonano zbycia pozostałej części gospodarstwa o powierzchni 1,07 ha w postaci działki zabudowanej i działek niezabudowanych, sklasyfikowanych w ewidencji jako: grunty rolne, użytki rolne zabudowane, grunty zadrzewione i zakrzewione. Kupujący oświadczył, co zostało zaprotokołowane w akcie notarialnym sprzedaży, że przedmiotowe nieruchomości nabywa celem powiększenia własnego gospodarstwa rolnego.

Zatem, odpłatne zbycie udziałów nieruchomościach wchodzących w skład gospodarstwa rolnego nabytych w 2013 r. w drodze spadku po zmarłej matce, dokonane w dniu 18 kwietnia 2015 r. oraz w dniu 8 sierpnia 2015 r., stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdyż nastąpiło przed upływem 5 lat podatkowych, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie.

W myśl art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy jego obliczenia.

Stosownie do art. 30e ust. 2 ww. ustawy, podstawą obliczenia podatku, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Przy czym, przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej (art. 19 ust. 1 ww. ustawy).

Jak stanowi art. 22 ust. 6c ww. ustawy, koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

Wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c i 6d, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ww. ustawy).

Zgodnie z art. 30e ust. 4 ww. ustawy, po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:

  1. dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub
  2. dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Stosownie do art. 30e ust. 5 ww. ustawy, dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł.

Natomiast zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy, wolne od podatku są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny.

Stosownie do treści art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2013 r., poz. 1381, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 617), za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej. Natomiast zgodnie z art. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

Wyodrębniając, jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, a przez to decydując o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu ze sprzedaży gruntów, należy odnieść się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. z 2015 r., poz. 542, z późn. zm.) oraz załącznika Nr 6 tego rozporządzenia.

Zgodnie z § 67 ww. rozporządzenia, użytki gruntowe wykazywane w ewidencji dzielą się na następujące grupy:

  1. grunty rolne;
  2. grunty leśne;
  3. grunty zabudowane i zurbanizowane;
  4. użytki ekologiczne, oznaczone symbolem złożonym z litery E oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego określającego sposób zagospodarowania lub użytkowania terenu, np. E-Ws, E-Wp, E-Ls, E-Lz, E-N, E-Ps, E-R;
  5. (uchylony);
  6. grunty pod wodami;
  7. tereny różne oznaczone symbolem Tr.

Stosownie natomiast do treści § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia, grunty rolne dzielą się na:

  1. użytki rolne, do których zalicza się:
    1. grunty orne, oznaczone symbolem R,
    2. sady, oznaczone symbolem S,
    3. łąki trwałe, oznaczone symbolem Ł,
    4. pastwiska trwałe, oznaczone symbolem Ps,
    5. grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem Br,
    6. grunty pod stawami, oznaczone symbolem Wsr,
    7. grunty pod rowami, oznaczone symbolem W,
    8. grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, oznaczone symbolem
      Lzr,
  2. nieużytki, oznaczone symbolem - N.

Z kolei w myśl § 68 ust. 2 ww. rozporządzenia grunty leśne dzielą się na:

  1. lasy, oznaczone symbolem Ls,
  2. grunty zadrzewione i zakrzewione, oznaczone symbolem Lz.

Z treści przywołanych przepisów wynika zatem, że zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

  • grunty te muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne,
  • muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,
  • grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru.

Zatem, jedną z ustawowych przesłanek warunkujących możliwość skorzystania z omawianego zwolnienia jest, aby grunty (wchodzące w skład gospodarstwa rolnego) w związku ze sprzedażą nie utraciły charakteru rolnego.

Wskazać należy, że utrata charakteru rolnego gruntu następuje przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania łączącym się ze zmianą ich dotychczasowego przeznaczenia. Dla oceny, czy dokonana transakcja skutkuje utratą charakteru rolnego gruntu, decydujące znaczenie ma cel jego nabycia, faktyczny zamiar nabywcy co do przeznaczenia nieruchomości, bądź inne okoliczności związane z daną transakcją. Faktyczne przekształcenie sposobu użytkowania gruntów może wynikać bezpośrednio z aktu notarialnego, z charakteru nabywcy lub innych okoliczności związanych z daną transakcją. Całokształt tych okoliczności może wskazywać na utratę charakteru rolnego nabywanego gruntu. Okoliczność, czy dana nieruchomość w wyniku odpłatnego zbycia nie utraciła charakteru rolnego, podlega weryfikacji przez urząd skarbowy w toku ewentualnego postępowania podatkowego. Zastosowanie zwolnienia z opodatkowania leży w interesie podatnika, więc to po jego stronie spoczywa obowiązek wykazania, że spełnia przesłanki do zwolnienia.

Należy podkreślić, że zwolnienia podatkowe oraz ulgi są wyjątkiem od zasady powszechności opodatkowania, dlatego do interpretacji przepisów ustanawiających zwolnienia podatkowe, jak również ulgi, należy stosować wykładnię ścisłą, która nie wychodzi poza literalne brzmienie przepisów. Stąd też korzystanie z przedmiotowego zwolnienia przysługuje podatnikowi tylko i wyłącznie w sytuacji spełnienia wszystkich przesłanek wskazanych w przepisie prawa.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz opisany stan faktyczny stwierdzić należy, że sprzedaż w dniu 18 kwietnia 2015 r. oraz w dniu 8 sierpnia 2015 r. udziałów w nieruchomościach stanowiących gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym, nabytych w 2013 r. w drodze spadku po zmarłej matce, stanowi przychód w myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, korzystający ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przy spełnieniu warunków tego zwolnienia. Zatem, w sytuacji opisanej we wniosku, Wnioskodawca nie jest zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego i złożenia zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) PIT-39 z tego tytułu.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie Organ zauważa, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Oznacza to, że prawo do zwolnienia podlega szczegółowej i ostatecznej weryfikacji przez organ podatkowy w toku postępowania podatkowego. Tutejszy Organ wydając interpretację prawa podatkowego nie jest bowiem uprawniony do przeprowadzenia postępowania dowodowego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) jest sam przepis prawa. Jeżeli zatem przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi