Czy odszkodowanie finansowe otrzymane decyzją Prezydenta Miasta za nieruchomość przejętą pod przebudowę i budowę drogi gminnej, będącą współwłasnością... - Interpretacja - IPTPB2/415-325/12-2/AK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 04.07.2012, sygn. IPTPB2/415-325/12-2/AK, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Czy odszkodowanie finansowe otrzymane decyzją Prezydenta Miasta za nieruchomość przejętą pod przebudowę i budowę drogi gminnej, będącą współwłasnością Wnioskodawczyni i Jej siostry, będzie zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 27 kwietnia 2012 r. (data wpływu 30 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania odszkodowania jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania odszkodowania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Dnia 19 września 2008 r. Wnioskodawczyni nabyła wspólnie z siostrą w drodze darowizny od rodziców na współwłasność po ½ części, nieruchomość niezabudowaną położoną w xxx, oznaczonej numerem 525 obszaru 1 ha 8928 m2. Po dokonanej darowiźnie Wnioskodawczyni i Jej siostra otrzymała zawiadomienie 5 sierpnia 2009 r. o wszczęciu na wniosek zarządcy drogi Prezydenta Miasta postępowania administracyjnego w sprawie wydania decyzji o zezwoleniu realizacji inwestycji drogowej obejmującej częściowo przedmiotową nieruchomość.

Dnia 1 sierpnia 2011 r. Wnioskodawczyni i Jej siostra otrzymała decyzję Prezydenta Miasta, w sprawie ustalenia odszkodowania na Ich rzecz za nieruchomość przejętą pod przebudowę i budowę drogi gminnej, oznaczonej jako działki nr 525/1 i 525/3 o łącznej powierzchni 0,3666 ha, stanowiącą własność Wnioskodawczyni w udziale ½ i Jej siostry w udziale ½. Do wypłaty ustalonego odszkodowania zobowiązano Gminę Miejską, która zgodnie z decyzją Prezydenta wypłaciła odszkodowanie w równych częściach na rzecz Wnioskodawczyni i Jej siostry. W uzasadnieniu wskazano, że Prezydent Miasta decyzją z dnia 24 czerwca 2010 r., zatwierdził projekt budowlany i udzielił zezwolenia na realizację inwestycji drogowej obejmującej: przebudowę istniejącego odcinka Alei od km 0+102,00 do km 1+785,97, budowę nowego odcinka od km 2+370,78 do km 3+482,33, przebudowę skrzyżowania ulic, budowę oświetlenia, budowę kanalizacji deszczowej i przebudowę kolidujących sieci uzbrojenia terenu na działkach wymienionych w decyzji. Decyzja ta stała się ostateczna w dniu 31 sierpnia 2010 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy odszkodowanie finansowe otrzymane decyzją Prezydenta Miasta za nieruchomość przejętą pod przebudowę i budowę drogi gminnej, będącą współwłasnością Wnioskodawczyni i Jej siostry, będzie zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawczyni, zgodnie z przepisami art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 ze zm.) źródłem przychodów jest odpłatne zbycie:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Stosownie zaś do postanowień art. 21 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu odszkodowania wypłacanego stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami lub z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie oraz z tytułu sprzedaży nieruchomości w związku z realizacją przez nabywcę prawa pierwokupu, stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami; nie dotyczy to przypadków, gdy właściciel nieruchomości, o której mowa w zdaniu pierwszym, nabył jej własność w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego bądź odpłatnym zbyciem nieruchomości za cenę niższą o co najmniej 50% od wysokości uzyskanego odszkodowania lub ceny zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie lub w związku z realizacją prawa pierwokupu.

Analiza zacytowanego przepisu prowadzi do wniosku, że przedmiotowe zwolnienie nie będzie przysługiwało jeżeli łącznie spełnione zostaną następujące warunki:

  1. nabycie nieruchomości nastąpiło w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego lub odpłatnym zbyciem,
  2. cena jej nabycia była o co najmniej 50% niższa od wysokości odszkodowania lub ceny zbycia.

Zatem, w przypadku gdy spełniony zostanie tylko jeden z warunków albo żaden z nich, wówczas uzyskany przychód będzie korzystał ze zwolnienia.

W analizowanym stanie faktycznym przeniesienie części własności nieruchomości na rzecz Gminy Miejskiej nastąpiło wprawdzie przed upływem 2 lat od jej nabycia, ale nieruchomość tą Wnioskodawczyni otrzymała wspólnie z siostrą nieodpłatnie w formie darowizny, co nie pozwala na ustalenie ceny nabycia nieruchomości.

Od istnienia ceny nabycia jest natomiast uzależniona sama możliwość spełnienia drugiego z warunków.

Stosownie do art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Skoro zatem przy nabyciu w drodze darowizny z uwagi na jej nieodpłatny charakter cena nie stanowi elementu tej umowy nie będzie spełniony drugi warunek wyłączający zastosowanie przedmiotowego zwolnienia.

W związku z powyższym na podstawie przestawionego stanu faktycznego i brzmienia przepisu art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychód z tytułu odpłatnego zbycia przedmiotowej nieruchomości otrzymanej w drodze darowizny na cele uzasadniające jej wywłaszczenie, korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego. Wnioskodawczyni podnosi, że pogląd taki potwierdza interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 16.06.2011 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawczyni.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Jednocześnie tut. Organ wskazuje, iż z uwagi na to, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja jest wiążąca dla Wnioskodawczyni, jako występującej z wnioskiem. Nie dotyczy siostry Wnioskodawczyni.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 188 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi