Temat interpretacji
Czy w związku z ewentualną przyszłą sprzedażą nabytego ostatnio w 1997 r., zgodnie z Kodeksem cywilnym, w drodze umowy zamiany do majątku osobistego (prywatnego) 1/3 udziału w nieruchomości gruntowej, a następnie w 2011 r. przekształceniu tej nieruchomości zgodnie z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego poprzez przeprowadzenie przez Urząd Gminy scaleń i podziałów zgodnie z przepisami ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, wystąpi obowiązek rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia 1/3 udziału w nieruchomości?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 18.07.2012 r. (data wpływu 23.07.2012 r.) uzupełnione pismem z dnia 17.09.2012 r. (data nadania 18.09.2012 r., data wpływu 20.09.2012 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie z dnia 12.09.2012 r. Nr IPPB4/415-600/12-2/JK (data nadania 13.09.2012 r., data doręczenia 17.09.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży udziału w nieruchomościach jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 23.07.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży udziału w nieruchomościach.
Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 12.09.2012 r. Nr IPPB4/415-600/12-2/JK (data nadania 13.09.2012 r., data doręczenia 17.09.2012 r.) tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez doprecyzowanie zdarzenia przyszłego oraz uzupełnienie informacji poprzez złożenie oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz, że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej.
Pismem z dnia 17.09.2012 r. (data nadania 18.09.2012 r., data wpływu 20.09.2012 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Postanowieniem Sądu Rejonowego Wydział III Cywilny o stwierdzeniu nabycia spadku z dnia 26 września 1991 r. Wnioskodawca nabył 1/3 część spadku po zmarłej w dniu 25 listopada 1985 roku babce. Postanowienie stało się prawomocne w dniu 18 października 1991 r. Na mocy tego postanowienia Wnioskodawca stał się współwłaścicielem w 1/3 części nieruchomości gruntowej stanowiącej niezabudowaną działkę gruntu o powierzchni 0,5500 ha w miejscowości J. Podatek od spadku po babce został opłacony w całości. Z uwagi na to, że działka miała szerokość 5 metrów nie było możliwości jej zagospodarowania.
W dniu 28 listopada 1997 r. aktem notarialnym umową zamiany działka powyższa została zamieniona z sąsiadami. Na mocy tej umowy zamiany Wnioskodawca stał się współwłaścicielem w 1/3 części nowej równoważnej działki o Nr ewid. xxx i powierzchni 0,3854 ha. Po zamianie szerokość działki zwiększyła się do 15 metrów, a długość znacząco zmniejszyła się. Po tej zamianie w dalszym ciągu działka nie została zagospodarowana.
W czerwcu 2006 r. Rada Gminy uchwaliła miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, na mocy którego posiadana przez Wnioskodawcę w 1/3 części działka Nr xxx znalazła się na terenach przeznaczonych pod budownictwo mieszkaniowe jednorodzinne pod warunkiem dokonania scaleń i podziałów zgodnie z powyższym planem (wyznaczeniem dróg gminnych, wyznaczeniem foremnych działek)
W październiku 2011 r. Rada Gminy uchwaliła na podstawie art. 103 ust. 5, art. 104 ust. 1 i 2, art. 107 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, w związku z art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym uchwałę w sprawie scalenia i podziału nieruchomości położonych w miejscowości J.. Działka Nr xxx objęta została tą uchwałą. W ramach przeprowadzonych przez Urząd Gminy scaleń Wnioskodawca stał się współwłaścicielem w 1/3 trzech działek poscaleniowych o Nr ewid. x, x, x o łącznej powierzchni 0,3151 ha (po odjęciu powierzchni na drogi gminne) odpowiadających ekwiwalentem działce Nr ewid. xxx o powierzchni 0,3854 ha.
W związku ze złą sytuacją materialną Wnioskodawca nosi się z zamiarem sprzedaży swojego udziału 1/3 części w działkach ekwiwalentnych o Nr x, x, 256. Od nabycia w drodze spadku w 1991 r., a następnie nabycia działki Nr xxx w drodze umowy zamiany w formie aktu notarialnego przedmiotowy grunt nigdy nie był wykorzystywany do działalności gospodarczej, ani działalności rolniczej, ani żadnej innej działalności dochodowej. Nigdy też nie był przedmiotem wynajmu, ani dzierżawy. W przeszłości Wnioskodawca nie dokonywał transakcji sprzedaży innych działek.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy w związku z ewentualną przyszłą sprzedażą nabytego ostatnio w 1997 r., zgodnie z Kodeksem cywilnym, w drodze umowy zamiany do majątku osobistego (prywatnego) 1/3 udziału w nieruchomości gruntowej, a następnie w 2011 r. przekształceniu tej nieruchomości zgodnie z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego poprzez przeprowadzenie przez Urząd Gminy scaleń i podziałów zgodnie z przepisami ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, wystąpi obowiązek rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia 1/3 udziału w nieruchomości...
Zdaniem Wnioskodawcy, ostatnie nabycie udziału 1/3 części nieruchomości nastąpiło zgodnie z Kodeksem cywilnym na mocy aktu notarialnego umową zamiany w 1997 r. Wnioskodawca uważa, że przekształcenie nieruchomości gruntowej przez Urząd Gminy aktami administracyjnymi (uchwałami Rady Gminy) o miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego i w konsekwencji w 2011 r. o scaleniach i podziałach na podstawie ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami nie może być potraktowane jako nabycie pierwotnie opisanej 1/3 części nieruchomości. Konieczność narzucona przez lokalną władzę w celu poprawienia struktury przestrzennej i możliwości właściwego zagospodarowania przestrzennego terenów zrealizowanych na mocy aktów administracyjnych, a nie zgodnie z Kodeksem cywilnym, nie może według Wnioskodawcy obciążać skutkami podatkowymi współwłaściciela ewentualnie sprzedającego posiadaną 1/3 część nieruchomości od 1997 r. w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wobec tego nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych ewentualny przychód z odpłatnego zbycia przez Wnioskodawcę 1/3 udziału w nieruchomości opisanej powyżej, gdyż upłynął pięcioletni termin wskazany w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje:
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361), źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
- nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
- spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
- prawa wieczystego użytkowania gruntów,
- innych rzeczy
- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonujące zamiany.
Przepis cytowanego art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, formułuje generalną zasadę, że nie płaci się podatku dochodowego, jeśli od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub ich części bądź udziału w nieruchomości upłynęło 5 lat. W związku z tym, jeśli od końca roku, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości lub ich części bądź udziału w nieruchomości do dnia sprzedaży upłynęło 5 lat, sprzedaż nie podlega w ogóle opodatkowaniu.
Wobec powyższego, w rozpatrywanej sprawie niezbędne jest ustalenie momentu nabycia prawa własności udziałów nieruchomości, w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy.
Moment przeniesienia prawa własności w prawie podatkowym określony jest zgodnie z normami prawa cywilnego. Zgodnie z art. 155 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) umowa sprzedaży, zamiany, darowizny lub inna umowa zobowiązująca do przeniesienia własności rzeczy, co do tożsamości oznaczonej przenosi własność na nabywcę, chyba, że przepis szczególny stanowi inaczej albo, że strony inaczej postanowiły.
Podkreślić, zatem należy, iż użyty w cytowanym powyżej przepisie art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych termin nabycie oznacza każde przeniesienie na nabywcę własności rzeczy w ramach spadku, innej jednostronnej czynności, na podstawie aktu prawnego, umowy sprzedaży, zamiany, darowizny lub innej umowy zobowiązującej do przeniesienia własności rzeczy oznaczonej, co do tożsamości.
Tak więc, jednym ze sposobów nabycia nieruchomości bądź udziału w niej jest nabycie własności nieruchomości w drodze zamiany. Analogicznie, umowa zamiany jest jednym ze sposobów odpłatnego zbycia nieruchomości.
Umowa zamiany jest umową konsensualną, odpłatną i wzajemną, w której świadczenia obu stron mają charakter niepieniężny. Zgodnie z art. 603 ustawy Kodeks cywilny, przez umowę zamiany każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy, co stanowi również odpłatne zbycie rzeczy. Zamiana jest, więc umową o podobnym charakterze, co sprzedaż. Świadczy o tym między innymi fakt, że ustawodawca nie reguluje odrębnie tej umowy, a jedynie w art. 604 Kodeksu cywilnego stanowi, że do zamiany stosuje się odpowiednio przepisy o sprzedaży tj. art. 155 § 1 Kodeksu cywilnego zgodnie, z którym umowa zamiany rzeczy, co do tożsamości oznaczonej przenosi własność na nabywcę. Zasadnicza różnica między umową sprzedaży a umową zamiany polega na tym, że w umowie zamiany nie występuje świadczenie pieniężne. Różnica pomiędzy tymi umowami sprowadza się jedynie do formy zapłaty, którą w przypadku umowy sprzedaży stanowi wartość pieniężną, a w przypadku zamiany inna rzecz.
Z kolei przez postępowanie scaleniowe i podział nieruchomości należy rozumieć proces mający na celu zyskanie korzystniejszej konfiguracji poszczególnych nieruchomości (działek) przez ich właścicieli. Jeżeli zatem właściciel kilku działek dokonuje ich scalenia, a następnie nowego podziału geodezyjnego nie mamy do czynienia z żadnym nabyciem, bo chodzi o działki, których ta osoba jest już właścicielem. W przedmiotowej sprawie nie mamy do czynienia z taką sytuacją, gdyż scaleniu uległy działki różnych właścicieli, w efekcie, czego właściciele ci dokonali między sobą zamiany udziałów w działkach. Zamiana zaś jak wskazano wyżej jest formą odpłatnego zbycia a zatem i nabycia nieruchomości lub udziału w niej.
Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego jak i powołane powyżej przepisy stwierdzić należy, iż bez wątpienia Wnioskodawca był współwłaścicielem 1/3 części nieruchomości otrzymanej w spadku w 1985 r., a następnie współwłaścicielem działki o Nr ew. xxx, którą nabył na mocy umowy zamiany w 1997 r. Jednakże w wyniku scalenia gruntów, Wnioskodawca stał się współwłaścicielem udziału 1/3 w trzech nowych działkach o numerach x,x i x, które uprzednio należały do innych właścicieli.
Ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wprost wynika, że scalenie miało charakter scalenia poziomego a więc takiego, które obejmowało nie tylko działki należące do Wnioskodawcy, lecz obejmowało również działki należące do innych właścicieli. Nie można się zgodzić z Wnioskodawcą, iż w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, zamiana udziałów w działkach w wyniku scalenia nieruchomości nie stanowi nowego nabycia. Gdyby podział był dokonany w ten sposób, że obejmowałby swym zakresem wyłącznie nieruchomości należące do Wnioskodawcy, to wtedy można by mówić o podziale pionowym, który nie wpłynąłby na formę prawną władania przez Wnioskodawcę przedmiotowym udziały w nieruchomości. Taka sytuacja jednak nie miała miejsca.
Zatem z datą dokonania zamiany udziałów w działkach w wyniku scalenia należy utożsamiać nowe nabycie 1/3 udziału w działkach, który uprzednio należał do innych właścicieli. Z wniosku wynika, iż w związku z uchwałą w sprawie scalenia i podziału nieruchomości przeprowadzono scalenie, w wyniku którego Wnioskodawca stał się współwłaścicielem w 1/3 trzech działek poscaleniowych o Nr x, x, x odpowiadających ekwiwalentem poprzednio posiadanej działki Nr xxx.
W związku z faktem, iż scalenia nieruchomości dokonano w październiku 2011 r., skutki podatkowe sprzedaży udziału 1/3 w działkach o numerach x,x i x należy rozpatrzyć w oparciu o przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 01 stycznia 2009 r.
Ustawą z dnia 06 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316 ze zm.) zmieniono bowiem m.in. zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 14 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do uzyskanych dochodów (poniesionej straty) od dnia 01 stycznia 2009 r.
I tak w myśl art. 30e ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy jego obliczenia. Zgodnie z art. 30e ust. 2 ww. ustawy, podstawą obliczenia podatku, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.
Przy czym przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej (art. 19 ust. 1 ww. ustawy).
Natomiast koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie jej posiadania (art. 22 ust. 6c ww. ustawy).
Wysokość ww. nakładów, stosownie do art. 22 ust. 6e tej ustawy, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.
Zgodnie z art. 30e ust. 4 ww. ustawy, po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3 wykazać:
- dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub
- dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.
Dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł (art. 30 ust. 5 ww. ustawy).
Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.
Należy wyjaśnić, iż powyższe zwolnienie obejmuje taką część dochodu uzyskanego z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości, jaka proporcjonalnie odpowiada udziałowi poniesionych wydatków na własne cele mieszkaniowe w osiągniętych przychodach z odpłatnego zbycia. W sytuacji gdy przychód z odpłatnego zbycia zostanie w całości przeznaczony na cele mieszkaniowe, to wówczas uzyskany z tego tytułu dochód będzie w całości korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego.
Cele mieszkaniowe, których sfinansowanie przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych uprawnia do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania, wymienione zostały w art. 21 ust. 25 cytowanej ustawy.
Stosownie do art. 21 ust. 25 pkt 1 i 2 ww. ustawy, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się:
- wydatki poniesione na:
- nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
- nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
- nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,
- budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,
- rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego
- wydatki poniesione na:
- spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na cele określone w pkt 1,
- spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na spłatę kredytu (pożyczki), o którym mowa w lit. a),
- spłatę każdego kolejnego kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na spłatę kredytu (pożyczki), o których mowa w lit. a) lub b)
Na podstawie art. 21 ust. 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przez własny budynek, lokal lub pomieszczenie, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. d) i e), rozumie się budynek, lokal lub pomieszczenie stanowiące własność lub współwłasność podatnika lub do którego podatnikowi przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takich prawach.
Natomiast stosownie do art. 21 ust. 28 za wydatki, o których mowa w ust. 25, nie uważa się wydatków poniesionych na:
- nabycie gruntu lub udziału w gruncie, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie, budynku, jego części lub udziału w budynku, lub
- budowę, rozbudowę nadbudowę, przebudowę, adaptację lub remont budynku albo jego części
- przeznaczonych na cele rekreacyjne.
Dodatkowo ustawodawca w art. 21 ust. 29 ww. ustawy wskazuje, iż w przypadku gdy kredyt (pożyczka), o którym mowa w ust. 25 pkt 2 lit. a)-c), stanowi część kredytu (pożyczki) przeznaczonego na spłatę również innych niż wymienione w tych przepisach zobowiązań kredytowych (pożyczkowych) podatnika, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się wydatki przypadające na spłatę kredytu (pożyczki) określonego w ust. 25 pkt 2 lit. a)-c) oraz zapłacone odsetki od tej części kredytu (pożyczki), która proporcjonalnie przypada na spłatę kredytu (pożyczki), o których mowa w ust. 25 pkt 2 lit. a)-c).
Należy również wskazać, iż przepis ust. 1 pkt 131 nie ma zastosowania do tej części wydatków, o których mowa w ust. 25 pkt 2, które podatnik uwzględnił korzystając z ulg podatkowych, w rozumieniu Ordynacji podatkowej, przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym oraz do tej części wydatków, o których mowa w ust. 25 pkt 2, którymi sfinansowane zostały wydatki określone w ust. 25 pkt 1, uwzględnione przez podatnika korzystającego z ulg podatkowych, w rozumieniu Ordynacji podatkowej, przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym (art. 21 ust. 30 ustawy).
Reasumując, mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, iż dochód uzyskany ze sprzedaży 1/3 udziału w działkach o Nr x,x i x przed upływem pięciu lat od daty ich nabycia będzie podlegać opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym zgodnie z art. 30e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, chyba że zaistnieją przesłanki do zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od dnia 01 stycznia 2009 r.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., Nr 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 940 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie