Temat interpretacji
P O S T A N O W I EN I E
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu działając na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku Pana W.K., zam. w (...) z dnia 25 lutego 2005 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych otrzymanego odszkodowania z tytułu likwidacji ogródków działkowych
postanawia uznać zawarte we wniosku stanowisko strony w całości za prawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
W dniu 25 lutego 2005 r. Pan W.K. zwrócił się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie dotyczącym opodatkowania odszkodowania otrzymanego w związku z likwidacją ogródka działkowego.
Podatnik przedstawiając stan faktyczny podał następujące informacje:
- Podatnik użytkował działkę, której użytkownikiem wieczystym jest Polski Związek Działkowców,
- w związku z budową wiaduktu kolejowego na podstawie uchwały Krajowej Rady PZD nastąpiła częściowa likwidacja ogródków działkowych, w tym działki Podatnika,
- warunki likwidacji ustalono w porozumieniu zawartym pomiędzy PZD a Prezydentem Miasta Elbląga w dniu 17.11.2004 r.,
- po dokonaniu wyceny wartości zlikwidowanej działki Podatnika ustalono jej wartość na kwotę 13.942,00 zł, odszkodowanie wypłacono w grudniu 2004 r.
Pan W.K. zwrócił się z zapytaniem, czy od otrzymanego odszkodowania należy odprowadzić podatek dochodowy i w jakiej wysokości.
Zdaniem Podatnika odszkodowanie z tytułu zlikwidowanej działki jest zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
W myśl § 3 interpretacja, o której mowa w § 1, zawiera ocenę prawną stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są otrzymane odszkodowania, jeżeli ich wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw.
Zasady wypłacania odszkodowań z tytułu likwidacji pracowniczego ogrodu działkowego reguluje ustawa z dnia 6 maja 1981 r. o pracowniczych ogrodach działkowych (Dz. U z 1996 r., Nr 85, poz. 390 ze zm.).
W świetle art. 22 ust. 1 pkt 1 jednostka organizacyjna, w której interesie pracowniczy ogród działkowy został zlikwidowany, obowiązana jest wyrównać wynikłe z tego tytułu szkody i straty i wypłacić odszkodowanie użytkownikom działek za składniki majątkowe znajdujące się na działkach.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w oparciu o przedstawiony przez Pana W.K. stan faktyczny stwierdza, że w świetle art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego jest otrzymane przez Podatnika w miesiącu grudniu 2004 r. odszkodowanie wypłacone w związku z likwidacją ogrodu działkowego.
Mając powyższe na uwadze zgodnie z art. 14a § 3 ustawy Ordynacja podatkowa Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu stanowisko strony w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych odszkodowania z tytułu likwidacji ogrodu działkowego - uznaje za prawidłowe.
Zgodnie z art. 14b § 1 interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Zgodnie z § 2 interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.
Powyższa interpretacja została udzielona w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz o obowiązujące w dniu wydania niniejszego postanowienia przepisy prawa podatkowego. Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.
Zgodnie z art. 236 § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Elblągu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.
W przypadku wniesienia zażalenia należy dołączyć opłatę skarbową w wys. 5,00 zł od wniosku oraz po 0,50 zł od każdego załącznika.