POSTANOWIENIE - Interpretacja - PD.423-37/05

shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 15.03.2005, sygn. PD.423-37/05, Lubelski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) stwierdzam, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej "X" zawarte we wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W dniu 08.02.2005 r. Spółdzielnia Mieszkaniowa X zwróciła sięz wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Wniosek został uzupełniony w dniu 16.02.2005 r i 8.03.2005 r. Jak wynika z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego członkowie Spółdzielni otrzymali przydziały na warunkach własnościowego prawa do lokalu w latach 1993-1994 po wpłacie zaliczek na wkłady budowlane ustalone na podstawie wstępnego, szacunkowego kosztu budowy. Końcowe rozliczenie zadania inwestycyjnego z członkami Spółdzielnia sporządziła w 2002 r. W wyniku rozliczenia ustalono, że mieszkańcy posiadają znaczne dopłaty do zaliczek na wkłady budowlane. W związku ze zgłaszanymi przez mieszkańców usterkami budowlanymi w mieszkaniach Spółdzielnia zleciła rzeczoznawcom wykonanie wyceny usterek wewnątrz mieszkań. Kwoty wynikające z wyceny usterek Spółdzielnia postawiła do dyspozycjiczłonków Spółdzielni w 2004 r. Środki te zostały następnie zgodnie z pisemną dyspozycją członków:1) wypłacone na indywidualne konta osobiste,2) przeksięgowane na pokrycie niedoborów zaliczek na wkłady budowlane,3) przeksięgowane na pokrycie zadłużenia z tytułu nonnatywu,4) przeksięgowanie na pokrycie zadłużenia z tytułu opłat eksploatacyjnych.

Osobom, które nie złożyły pisemnej dyspozycji - środki zostały z mocy Uchwały Rady Nadzorczej zaliczone na pokrycie niedoborów zaliczek na wkłady budowlane.Spółdzielnia prosi o udzielenie infonnacji czy w opisanej sytuacji jest zobowiązana do poinfonnowania urzędu skarbowego (na jakim druku deklaracji podatkowej) o wypłaconych członkom Spółdzielni środkach finansowych, wynikających z wyceny usterek wewnątrz lokali mieszkalnych.

Zdaniem Spółdzielni, w świetle obowiązujących przepisów - art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz.U. Nr 14 z 2000 r. poz. 176 ze zm.) środki finansowe otrzymane bądź postawione do dyspozycji podatnika stanowią przychód podatnika (członka Spółdzielni). W związku z powyższym Spółdzielnia jest zobowiązana do poinformowania urzędu skarbowego na druku deklaracji podatkowej PIT 8-C o zwróconych środkach finansowych.

W myśl art. 42a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity: Dz.U. Nr 14 z 2000 r. poz. 176 ze zm.) osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa wart. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej, zaniechano poboru podatków, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację wg ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.Wzór informacji oznaczonej jako PIT - 8C określono w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2004 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz.U. Nr 276, poz. 2736 z 2004 r.)Spółdzielnia Mieszkaniowa w przypadku wypłacania swoim członkom środków finansowych wynikających z wyceny usterek wewnątrz lokali mieszkalnych zobowiązana jest wobec obowiązujących przepisów do wystawiania powyższych informacji.Informację PIT - 8C Spółdzielnia winna również sporządzić w przypadkach przeksięgowania środków finansowych wynikających z wyceny usterek na pokrycie niedoborów zaliczek na wkłady budowlane, na pokrycie zadłużenia z tytułu normatywu jak i na pokrycie zadłużenia z tytułu opłat eksploatacyjnych.Wg tutejszego Urzędu środki finansowe przekazane bądź postawione do dyspozycji członków Spółdzielni są zgodnie z art. 20 ust. 1 cyt. ustawy przychodami z innych źródeł i powinny być wykazane w deklaracji podatkowej PIT - 8C - Informacja o przychodach z innych źródeł oraz niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych.

Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta natomiast wiąże organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy - do czasy jej zmiany lub uchylenia.Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni oddaty jego otrzymania.

Lubelski Urząd Skarbowy