Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Stosownie do postanowień art. 14a § 1 i art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 tekst jednolity) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie stwierdza, iż stanowisko Pana zawarte we
wniosku z dnia 10.01.2005 r. jest nie prawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
Wnioskiem z dnia 10.01.2005 r. zwrócił się Pan z prośbą o interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Wnosząc zapytanie przedstawił Pan stan faktyczny z którego wynika, iż konsorcjum w składzie "L." Ltd,"P." Sp. z o.o. "T." Sp. z o.o. i "P.", jest wykonawcą projektu i realizuje Program Phare 2001 SSG-Rozwój Zasobów Ludzkich, finansowany ze środków Unii Europejskiej.
Konsorcjum zawarło w dniu 13.10.2003 r. Konrakt z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej reprezentowanym przez Ministerstwo Pracy i Polityki Socjalnej, a w projekcie przez polska Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości ("Zamawiający"), którego przedmiotem jest realizacja programu "Human Resoures Development - Promotion of Enyslayment and HRD Warmińsko Mazurskie Region Poland" (Europe Aid/113869/D/SVPL).
W ramach umowy zlecenia zawartej 2004 r. pomiędzy Panem a "P." Sp. z o.o. z/s w Słupsku ul. ... wykonywał Pan prace dotyczące bieżącej obsługi i aktualizacji strony internetowej, tzn. opracowywanie informacji polegającej na redakcji treści, "które maja się ukazać w internecie", wprowadzanie na bieżąco tych informacji. Jak wyjaśnił Pan bezpośrednio nie szkolił Pan uczestników kursów, natomiast przygotowywał informacje o przeprowadzanych szkoleniach i zakresie szkoleń, ich terminach, liczbie uczestników, którzy po skończeniu szkoleń znaleźli zatrudnienie. Ponadto w ramach zawartej umowy zlecenia wprowadzał Pan informacje na temat konkursu przeprowadzanego w szkołach wśród nauczycieli, celem którego było podnoszenie umiejętności.
Pyta Pan czy dochody uzyskane w 2004r. na podstawie w/w umowy zlecenia za Pana pracę związana "z bezpośrednią realizacją celów" programu PHARE 2001 SSG-RZL "promocja Zatrudnienia i Rozwoju Zasobów Ludzkich w Województwie Warmińsko-Mazurskim" wolne są od opodatkowania
podatkiem dochodowym od osób fizycznych?
Zdaniem Pana, przyczynił się Pan do tego, ze umieszczane przez pana informacje na stronie internetowej programu o planowanych szkoleniach "stały bezpośrednia informacje dla osób, które mogły wziąć udział w szkoleniach", przez co uważa Pan, iż uzyskane z w/w umowy zlecenia dochody korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie przepisów art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.), wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika jeżeli:
- Pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacji lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
- Podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
Zwolnienie powyższe może mieć więc zastosowanie tylko wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie oba kryteria. Ponadto z c/w przepisu wynika, iż zwolnienie adresowane jest jedynie do podatników bezpośrednio realizujących cel programu finansowego z bezzwrotnej pomocy.
Zatem ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy korzystają dochody osób, które zawarły umowę z osoba prawna (bez względu na rodzaj zawartej umowy: z tytułu umowy o pracę, umowy zlecenia), która "pierwsza" - beneficjent otrzymała bezzwrotna pomoc zwolniona od opodatkowania na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, pod warunkiem ze osoby te realizują cel programu.
Z przedstawionego stanu faktycznego należy wnosić, iż Spółka z która zawarł Pan w/w umowę zlecenia była beneficjentem realizującym cel programu PHARE 2001 SSG-RZL "Promocja Zatrudnienia i Rozwoju Zasobów Ludzkich w Województwie Warmińsko-Mazurskim".
Kontrakt Nr 113869/D/SV/PL obejmował usługi doradcze i szkoleniowe mające na celu ograniczenie bezrobocia i rozwój przedsiębiorczości.
Z powyższego wywieść należy, iż realizował Pan zadania określone w tym programie lecz nie realizował Pan celu programu, gdyż nie brał Pan bezpośredniego udziału w "szkoleniach uczestników kursu".
Skoro więc celem w/w programu było zdobycie nowych umiejętności w poszukiwaniu pracy przez uczestników kursu, to zadania realizowane przez Pana w ramach w/w programu zaliczyć należy do prac wykonywanych przez personel pomocniczy zajmujący się min. obsługą prowadzonych szkoleń: np. zamieszczaniem i aktualizowaniem informacji na stronie internetowej projektu, opracowywaniem materiałów informacyjnych zebranych od trenów, eksportów, zamieszczaniem informacji dotyczących rozpoczęcia danego kursu, itp. zadania.
Uwzględniając powyższe Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie stwierdza, iż dochody uzyskane przez Pana w 2004 r. na podstawie umowy zlecenia zawartego z Pomorska Akademią Kształcenia Zawodowego Sp. z o.o. nie korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 p0kt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W myśl art. 14b § 1 i 2 w/w Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika (...) Jest natomiast wiążąca dla organów podatkowych i organu kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy, do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Interpretacja niniejsza traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.
Na niniejsze postanowienie przysługuje prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Olsztynie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.
Stosownie do postanowień art. 222 Ordynacji podatkowej zażalenie na niniejsze postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
Na zażalenie winna być wniesiona opłata skarbowa.