Temat interpretacji
Działając na podstawie art. 216 § 1 w związku z art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), art. 21 ust. 1 pkt 47b i pkt 48 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku strony z dnia 14.03.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej wyjaśnienia: czy subwencje i dotacje otrzymane z PFRON pozostają wyłączone aż do 31.12.2004 r. z obowiązku opodatkowania w zakresie podatku dochodowego i czy pomoc w ramach programu dofinansowania miejsc pracy SOD jest wyłączona z tego obowiązku, Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie postanawia uznać stanowisko podatnika za prawidłowe
W dniu 14.03.2005 r. do tut. organu podatkowego wpłynął wniosek pana Krzysztofa K. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
W ramach programu SOD (System Obsługi Dofinansowań) uruchomionego przez PFRON firma prowadzona przez podatnika otrzymuje dopłaty do wynagrodzeń i składek na ubezpieczenie społeczne zatrudnionych pracowników niepełnosprawnych. W związku z powyższym podatnik pyta czy na podstawie uchwalonych 12.11.2003 r. zmian w ustawie o podatkach dochodowych (Dz. U. Nr 202, poz. 1956 i 1957) subwencje i dotacje otrzymane z PFRON pozostają wyłączone aż do 31.12.2004 r. z obowiązku opodatkowania w zakresie podatku dochodowego i czy pomoc w ramach programu dofinansowania miejsc pracy SOD jest wyłączona z tego obowiązku. Zdaniem podatnika, w świetle tych przepisów w roku 2004 dopłaty do wynagrodzeń w ramach SOD, oraz otrzymane od PFRON dopłaty do składek na ubezpieczenie społeczne powinny być wyłączone z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Dokonując oceny prawnej przedstawionego stanowiska podatnika Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego w piśmie wyjaśnia, co następuje.
Przepisy ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) w art. 21 ust. 1 pkt 47b i pkt 48 w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1.01.2004 r. zwolnieniem z podatku dochodowego od osób fizycznych obejmowały: dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego (pkt 47b) oraz dotacje, subwencje i dopłaty otrzymane z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przez zakłady pracy chronionej na podstawie przepisów o zatrudnianiu i rehabilitacji osób niepełnosprawnych (pkt 48). Obydwa powyższe zwolnienia dotacyjne miały zniknąć definitywnie od dnia 1.01.2004 r. na mocy nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. ustawy z dnia 12.11.2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956 ze zm.), która jednak w przepisach przejściowych (art. 14) utrzymała je w mocy do dnia 31.12.2004 r. Zmiana ta została ponownie skorygowana przez kolejną nowelizację ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - ustawę z dnia 18.11.2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 263, poz. 2619 ze zm.). Mianowicie, art. 3 pkt 2 tej nowelizacji dokonuje zmiany art. 14 ustawy nowelizacyjnej z dnia 12.11.2003 r. w ten sposób, że nowa wersja tego artykułu stanowi, iż zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 47b i pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1.01.2004 r., stosuje się w zakresie i na zasadach dotychczasowych do dnia 31.12.2006 r. Warto przy tym pamiętać, że również wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), zwolnionych od podatku na podstawie wspomnianych wyżej przepisów art. 21 ust. 1 pkt 47b i 48 ustawy - nie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Wynika to z art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do końca 2003 r., który także będzie miał zastosowanie do końca 2006 r.
Zatem w odniesieniu do przedstawionego powyżej stanu prawnego zwolnieniem przedmiotowym z podatku dochodowego objęte są dotacje i dopłaty otrzymanych na podstawie odrębnych przepisów, tj. przepisów o finansach publicznych oraz przepisów o zatrudnianiu i rehabilitacji osób niepełnosprawnych, po spełnieniu wymienionych w tych przepisach warunków.
Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że stanowisko pana przedstawione we wniosku jest prawidłowe.
Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Przedstawiona interpretacja jest aktualna według stanu prawnego na dzień jej dokonania i do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę. Na podstawie art. 14b § 1 i § 2 ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, jednakże wiąże właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Organ podatkowy dokonujący interpretacji nie jest uprawniony ani zobowiązany do badania, czy przedstawione we wniosku zaszłości są zgodne ze stanem faktycznym.