Temat interpretacji
Stan faktyczny :
Podatnik w 2003r. był zatrudniony na podstawie umowy o pracę przez spółkę akcyjną przy realizacji projektu współfinasowanego ze środków Unii Europejskiej. Z tytułu osiągniętych docho-dów pracodawca potrącił mu podatek dochodowy.
Ocena prawna stanu faktycznego :
Wśród dochodów wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o po-datku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. nr 14 poz. 176 ze zm.) wolne od podatku są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
- pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych in-stytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
- podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
Aby więc w 2003r. skorzystać ze zwolnienia dochodów od podatku na podstawie powyższego przepisu muszą być spełnione łącznie dwie przesłanki :
- środki finansowe muszą pochodzić od rządów państw obcych, instytucji finansowych itd.
- podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.
Z przedstawionego stanu prawnego wynika więc, że ze zwolnienia korzysta nie tylko osoba, która otrzymała środki pomocowe bezpośrednio od rządu państwa obcego czy organizacji między-narodowej albo międzynarodowej instytucji finansowej, ale także ta, która otrzymała je za pośred-nictwem instytucji uprawnionej do ich rozdzielania.
Warunkiem zwolnienia jest, by podatnik bezpośrednio realizował cel programu finansowa-nego z bezzwrotnej pomocy. Oznacza to, że bez potrącania podatku (zaliczki na podatek) otrzymy-wać będą wynagrodzenia pracownicy, a także zleceniobiorcy czy osoby zaangażowane na podstawie umowy o dzieło, jeśli wynagrodzenia te są finansowane przez pracodawcę, zleceniodawcę ze środ-ków pomocowych, a oni bezpośrednio realizują program objęty pomocą.
Zwolnienie nie dotyczy jednak dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem. Ograniczenie to oznacza, że nie korzystają ze zwolnienia tzw. podwykonawcy, tzn. osoby działające przy realizacji tych prac we własnym imieniu i na własny rachunek.
Reasumując z przedstawionego stanu faktycznego oraz załączonych materiałów wynika, że podmiotem upoważnionym do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy z Unii Europejskiej była w tym przypadku Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych, która zawarła kontrakt na wykonanie prac w ramach projektu finansowanego z tej pomocy ze spółką akcyjną jako wykonawcą projektu (bene-ficjentem - korzystającym). Podatnik natomiast był etatowym pracownikiem tej spółki zatrudnionym przy realizacji kontraktu współfinansowanego ze środków unijnych. Zatem jeśli uzyskiwane przez podatnika dochody były związane z bezpośrednią realizacją w ramach stosunku pracy celu pro-gramu finansowanego ze środków pomocowych - wówczas otrzymywane przez niego wynagro-dzenia w części pochodzącej z tych środków będą korzystały - na podstawie wyżej powołanych przepisów - ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych.