POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1437/ZI/423/314/DJW/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 21.09.2005, sygn. 1437/ZI/423/314/DJW/05, Urząd Skarbowy Warszawa-Targówek

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a, art. 216 §. 1 i § 2 oraz art. 236 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku ? Ordynacja podatkowa /Dz. U. 137 poz. 926 z późn. zm./ Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Targówek

postanawia

uznać stanowisko w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego zawarte we wniosku złożonym dnia 22 lipca 2005 roku, uzupełnionym w dniu 4 sierpnia 2005 roku oraz w dniu 12 sierpnia 2005 roku, za prawidłowe

UZASADNIENIE

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że w 1998 roku zawarł Pan umowę z firmą prowadzącą budowę osiedla domów jednorodzinnych. Umowa dotyczyła nabycia działki budowlanej /użytkowanie wieczyste/ oraz budowy na niej domu jednorodzinnego. Akty notarialne dotyczące najpierw warunkowej umowy sprzedaży, a następnie umowy przeniesienia prawa użytkowania wieczystego podpisał Pan w 1999 roku stając się współwłaścicielem gruntu, na którym realizowana była budowa osiedla.

Wkrótce firma ogłosiła upadłość, a majątek części jej klientów, którzy nie zdążyli zawrzeć umów notarialnych, został przejęty przez syndyka masy upadłościowej.Przed ogłoszeniem upadłości firmy dokonywał Pan wpłat dotyczących nabycia działki oraz budowy domu.

Współwłaściciele gruntu zdecydowani na kontynuowanie budowy założyli spółdzielnię mieszkaniową, której celem było dokończenie budowy osiedla. Członkowie spółdzielni są współwłaścicielami gruntów osiedla, nabytych od firmy budującej przed jej bankructwem. Od 2003 roku budowę kontynuuje inny wykonawca. Obecnie jest ona na ukończeniu. Po zakończeniu budowy wykonawca przekaże budynek Panu i Pana małżonce jako Kupującym i stanie się Państwa własnością.

W złożonym zeznaniu podatkowym za 2004 rok /PIT ? 37/ oraz informacji o odliczeniu wydatków mieszkaniowych /PIT/D/ wykazał Pan odliczenie wydatków, poniesionych na własne potrzeby mieszkaniowe, dokonane w roku 1999 w wysokości 23.078,43 zł.Jednocześnie w w/w dokumentach wykazał Pan kwotę faktycznie poniesionych wydatków w 2004 roku na ten sam cel w wysokości 159.680,60.Biorąc pod uwagę limit odliczeń przysługujący w latach 1992 ? 2004 /35.910,00/ i uwzględniając kwotę odliczeń wykorzystanych w latach 1992 ? 2003 /23.078,43/ pozostaje Pana zdaniem do wykorzystania w 2004 r. limit /12.831,57/.

Stoi Pan na stanowisku, iż ma prawo dokonać odliczenia od podatku ulgi mieszkaniowej w ramach limitu odliczeń przysługującego mu w 2004 roku.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny, w oparciu o obowiązujące przepisy prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Targówek stwierdza co następuje:

Zgodnie z art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2001r. Nr 134 poz. 1509), podatnikom którzy w latach 1997-2001 nabyli prawo do odliczenia od podatku wydatków poniesionych na cele określone w art. 27a ust. 1 pkt. 1 lit. a)-f) ustawy w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2002r., a odliczenia te nie znalazły pokrycia w podatku obliczonym za te lata, przysługuje prawo do dokonywania tych odliczeń na zasadach określonych w tej ustawie. Natomiast podatnikom, którzy w latach 1997-2001 nabyli prawo do odliczania od podatku wydatków poniesionych na cele określone w art. 27a ust. 1 pkt. 1 lit. a)-f) ustawy w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2002 r., przysługuje, na zasadach określonych w tej ustawie, prawo do odliczania od podatku dalszych wydatków na kontynuację danej inwestycji ? poniesionych od 1 stycznia 2002 r. do 31 grudnia 2004 r.

W związku z powyższym, w przypadku gdy pierwsze wydatki związane z tą samą inwestycją poniósł Pan przed 1 stycznia 2002 r. przysługuje prawo do kontynuowania odliczeń w ramach tzw. ?dużej ulgi budowlanej? w 2004 roku.

Ponadto na podstawie art. 27a ust. 13 ustawy z dnia 26.07.1991r o podatku dochodowy od osób fizycznych /j. t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 z późn. zm./ w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2002r., jeżeli podatnik skorzystał z odliczeń od dochodu /przychodu/ lub podatku z tytułu wydatków poniesionych na cele określone w ust. 1 pkt. 1 i 2, a następnie:

1. wycofał ze spółdzielni wniesiony wkład,

2. w całości zmienił przeznaczenie lokalu lub budynku mieszkalnego na użytkowy,

3. po roku, w którym dokonano odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków, z wyjątkiem gdy zwrócone kwoty zostały zaliczone do przychodów podlegających opodatkowaniu,

4. wycofał oszczędności z kasy mieszkaniowej, z wyjątkiem gdy wycofana kwota po określonym w umowie o kredyt kontraktowy okresie systematycznego oszczędzania została wydatkowana zgodnie z celami systematycznego oszczędzania na rachunku prowadzącym tę kasę,

5. przeniósł uprawnienia do rachunku oszczędnościowo-kredytowego na rzecz osób trzecich, z wyjątkiem dzieci własnych lub przysposobionych

do dochodu /przychodu/ lub podatku należnego za rok, w którym zaistniały te okoliczności, dolicza się odpowiednio kwoty poprzednio odliczone z tych tytułów.

W opisanej przez Pana sytuacji nie zaistniała żadna z cytowanych powyżej okoliczności, zatem nie ma Pan obowiązku doliczenia do podatku, odliczonych w latach 1998-1999 wydatków poniesionych z tytułu wpłat na zakup domu jednorodzinnego. Sam fakt, że podmiot z którym zawarł Pan umowę o realizację domu jednorodzinnego nie wywiązał się z umowy, nie powoduje obowiązku zwrotu odliczonych w ramach ?ulgi budowlanej? wydatków. W przypadku, gdy wydatki poniesione w latach 1998-1999 zostałyby zwrócone Panu w jakiejkolwiek formie, wówczas powstaje obowiązek doliczenia uprzednio odliczonych kwot do podatku dochodowego za rok, w którym nastąpi zwrot odliczonych wydatków.

Powyższa interpretacja w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej ? do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa Targówek, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt. 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej /Dz. U. Nr 86 poz. 960 ze zm./ wniesienie zażalenia podlega opłacie skarbowej w wysokości 5 zł oraz od załączników po 0,50 gr.

Urząd Skarbowy Warszawa-Targówek