POSTANOWIENIE - Interpretacja - PB2-415-54-05-05-JM

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 31.08.2005, sygn. PB2-415-54-05-05-JM, Urząd Skarbowy Kraków-Śródmieście

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Śródmieście działając na podstawie art. 216, art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Polonika z dnia 01.08.2005 r. (data wpływu do tut. Organu podatkowego 04.08.2005 r.) uzupełnionego pismem z dnia 18.08.2005 r. (data wpływu do tut. Organu podatkowego 23.08.2005 r.) w sprawie udzielenia interpretacj; co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych oraz umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Japonią stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Podatnik zwrócił się z wnioskiem z dnia 01.08.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego.
Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, Podatnik będący rezydentem Japonii został oddelegowany przez przedsiębiorstwo z siedzibą w Japonii do pracy w Polsce, w znajdującym się na terenie Polski przedstawicielstwie. Wynagrodzenie za pracę Podatnika na terytorium Polski wypłacane jest przez przedsiębiorstwo w Japonii za pośrednictwem przedstawicielstwa w Polsce. Wynagrodzenie to nie jest przy tym ponoszone przez przedstawicielstwo w Polsce (nie stanowi kosztów w przedstawicielstwie). Podatnik wyjaśnia, że istniejące w Polsce przedstawicielstwo prowadzi jedynie działalność informacyjną w celach promocyjnych i reklamowych. Tym samym, jak wyjaśnia Podatnik, przedstawicielstwo w Polsce nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej. Ponadto Podatnik podaje, iż rozpoczął pracę w Polsce w listopadzie 2004 r. i pobyt Podatnika na terytorium Polski w 2004 r. nie przekroczył 183 dni. W 2005 r. pobyt Podatnika na terytorium Polski przekroczy natomiast 183 dni.
W związku z przedstawionym stanem faktycznym wątpliwości Podatnika budzi czy podlega opodatkowaniu w Polsce za rok 2004, czy ciąży na Podatniku obowiązek złożenia zeznania rocznego za 2004 r. oraz w jakim terminie winien rozliczać swoje dochody uzyskane za pracę w Polsce w 2005 r.

Do opodatkowania uzyskiwanych przez Podatnika za pracę na terytorium Polski dochodów zastosowanie będzie miał art. 15 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Podatnik wykonuje w Polsce pracę na podstawie zatrudnienia w przedsiębiorstwie z siedzibą w Japonii, które to przedsiębiorstwo posiada w Polsce przedstawicielstwo nie będące zakładem w rozumieniu art. 5 umowy między Polską Rzecząpospolitą Ludową a Japonią o unikaniu podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, z dnia 20 lutego 1980 r. (Dz. U. z 1983 r. Nr 12, poz. 60). Ponadto wynagrodzenie Podatnika nie jest ponoszone przez przedstawicielstwo, które jedynie pośredniczy w wypłacie wynagrodzenia Podatnikowi. Zgodnie z art. 15 ust. 1 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania pensje, płace i inne podobne wynagrodzenia, które osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie osiąga z pracy najemnej mogą podlegać opodatkowaniu tylko w tym Umawiającym się Państwie, chyba że praca wykonywana jest w drugim Umawiającym się Państwie, Jeżeli praca jest tam wykonywana, to osiągane za nią wynagrodzenie może być opodatkowane w drugim Umawiającym.

Przy czym zgodnie z art. 15 ust. 2 umowy bez względu na postanowienia ustępu 1 wynagrodzenie jakie osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z pracy najemnej wykonywanej w drugim Umawiającym się Państwie, mogą podlegać opodatkowaniu tylko w pierwszym Umawiającym się Państwie, jeżeli:
a) odbiorca przebywa w drugim Umawiającym się Państwie łącznie nie dłużej niż 183 dni podczas roku kalendarzowego oraz
b) wynagrodzenia są wypłacane przez pracodawcę lub w imieniu pracodawcy, który nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby w drugim Umawiającym się Państwie oraz
c) wynagrodzenia nie są ponoszone przez zakład lub stałą placówkę, którą pracodawca posiada w drugim Umawiającym się Państwie.

Jak wynika z cytowanego wyżej artykułu, dochody z pracy Podatnika będącego rezydentem Japonii, wykonywanej na terytorium Polski podlegają opodatkowaniu w Polsce chyba, że spełnione są jednocześnie wszystkie trzy warunki wymienione w art. 15 ust. 2 umowy wyłączające opodatkowanie takich dochodów w Polsce.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż spełnione zostały warunki wymienione w art. 15 ust. 2 pkt b) i c) umowy wyłączające opodatkowanie dochodów z pracy najemnej w Polsce. Dlatego też w przedmiotowej sprawie decydujące znaczenie czy dochody z pracy Podatnika wykonywanej na terytorium Polski będą podlegały opodatkowaniu w Polsce będzie miał warunek wymieniony w art. 15 ust. 2 pkt a) to jest okres pobytu Podatnika w Polsce podczas roku kalendarzowego.

Ponieważ w roku 2004 okres pobytu Podatnika w Polsce nie przekroczył 183 dni w roku kalendarzowym, to dochody Podatnika uzyskane za pracę w Polsce w 2004 r. nie podlegają opodatkowaniu w Polsce. Ponieważ uzyskane w 2004 r. dochody Podatnika za pracę w Polsce nie podlegają opodatkowaniu w Polsce, to Podatnik nie ma również obowiązku składania zeznania rocznego za 2004 r. obejmującego przedmiotowe dochody.

Z uwagi z kolei na fakt, że okres pobytu Podatnika w Polsce w 2005 r. przekroczył 183 dni w roku kalendarzowym to dochody Podatnika uzyskane w 2005 r. za pracę na terytorium Polski podlegają opodatkowaniu w Polsce.

Zgodnie z art. 44 ust. 3a ustawy podatnicy uzyskujący dochody ze stosunku pracy z zagranicy są obowiązani wpłacać zaliczki miesięczne w wysokości 19% uzyskanego dochodu za miesiące, w których uzyskali ten dochód, w terminie do dnia 20 następnego miesiąca za miesiąc poprzedni, a za grudzień w terminie złożenia zeznania rocznego. W terminach płatności zaliczek podatnicy są obowiązani składać deklaracje według ustalonego wzoru (PIT-53).

Przy czym stosownie do art. 44 ust. 3d ustawy podatnicy będący nierezydentami uzyskujący dochody z pracy wykonywanej na terytorium Polski na podstawie stosunku pracy, są obowiązani wpłacać zaliczki na zasadach określonych w art. 3a i 3c, po przekroczeniu okresu, który zgodnie z umową o unikaniu podwójnego opodatkowania stanowi warunek wyłączenia z opodatkowania tych dochodów na terytorium Polski; w tym przypadku przy obliczaniu pierwszej zaliczki podatnik jest obowiązany uwzględnić dochody uzyskane od początku roku podatkowego.

Jak wynika z powyższego Podatnik, z tytułu dochodów uzyskiwanych za pracę na terytorium Polski, będzie miał obowiązek składać co miesiąc deklaracje na zaliczki miesięczne (PIT-53) i wpłacać wynikające z tych deklaracji zaliczki przy czym pierwszą deklarację PIT-53 Podatnik będzie miał obowiązek złożyć za miesiąc, w którym okres pobytu Podatnika w Polsce przekroczy 183 dni. W pierwszej składanej deklaracji PIT-53 Podatnik będzie miał obowiązek wykazać całość dochodów uzyskanych od początku roku.
Sposób obliczania zaliczki określony został w art. 44 ust. 3a i ust. 3c ustawy.

Uzyskane w 2005 r. dochody Podatnik będzie miał również obowiązek zeznać w zeznaniu rocznym. Termin złożenia zeznania rocznego określony został w art. 45 ust. 1 z zastrzeżeniem art. 45 ust. 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j. t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.).

Zgodnie z wymienionymi art. 45 ust. 1 i ust. 7 Podatnik będzie miał obowiązek zeznać uzyskane dochody do dnia 30 kwietnia 2006 r. chyba, że przed tym terminem zamierza opuścić terytorium Polski. Jeżeli Podatnik zamierza opuścić terytorium Polski przed 30 kwietnia 2006 r. to będzie obowiązany złożyć zeznanie roczne przed opuszczeniem terytorium Polski (art. 45 ust. 7 ustawy).
Artykuł 45 ust. 8 ustawy nie znajduje w tym przypadku zastosowania. Artykuł 45 ust. 8 ustawy odnosi się bowiem do tych przypadków, w których umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania określają warunek wyłączający opodatkowanie dochodów w państwie źródła między innymi jako pobyt przez określony przedział czasu (np. 183 dni) "podczas każdorazowego dwunastomiesięcznego okresu" a nie jako pobyt przez określony przedział czasu "w roku kalendarzowym" lub "w roku podatkowym".

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

POUCZENIE:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Śródmieście w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.

Urząd Skarbowy Kraków-Śródmieście