Temat interpretacji
Jakie są skutki podatkowe wykazania przez Spółdzielnię Mieszkaniową w PIT-8C kwoty dotyczącej rozliczenia funduszu remontowego?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 marca 2012 r. (data wpływu do Organu 21 marca 2012 r.), uzupełnionym w dniu 21 maja 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wykazania przez Spółdzielnię Mieszkaniową w PIT-8C kwoty dotyczącej rozliczenia funduszu remontowego jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 15 marca 2012 r. do Organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wykazania przez Spółdzielnię Mieszkaniową w PIT-8C kwoty dotyczącej rozliczenia funduszu remontowego.
Z uwagi na fakt, iż wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem z dnia 14 maja 2012 r. znak: IBPB II/1/415-303/12/MK wezwano do jego uzupełnienia.
Wniosek uzupełniono w dniu 21 maja 2012 r.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca otrzymał od Spółdzielni Mieszkaniowej PIT-8C z tytułu rozliczenia funduszu remontowego dotyczącego mieszkania oraz garażu przy ul. G. (powstanie wspólnoty mieszkaniowej w miejsce własności spółdzielczej).
W trakcie członkostwa Wnioskodawcy w Spółdzielni Mieszkaniowej nie korzystał on z ulg w PIT z tytułu wpłat na fundusz remontowy spółdzielni.
Rozliczenia Spółdzielnia Mieszkaniowa dokonała w 2011 r. w związku z założeniem w 2010 r. przez lokatorów wspólnoty mieszkaniowej. Rozliczenie polegało na przeznaczeniu przez Spółdzielnię Mieszkaniową większości przedmiotowego zwrotu na pokrycie poniesionych przez tą Spółdzielnię kosztów z tytułu członkostwa Wnioskodawcy w Spółdzielni.
Z uzupełnienia wniosku z dnia 18 maja 2012 r., który wpłynął do tut. Biura w dniu 21 maja 2012 r. wynika, iż w kwietniu 2011 r. w związku z powstaniem wspólnoty mieszkaniowej, Spółdzielnia Mieszkaniowa dokonała rozliczenia dwóch zajmowanych przez Wnioskodawcę lokali (mieszkanie i garaż) tytułem kosztów utrzymania nieruchomości, energii elektrycznej i innych, środków funduszu remontowego oraz tytułem kosztów utrzymania nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni. I tak:
- A. Lokal 1 (garaż):
- Tytułem rozliczenia kosztów utrzymania i energii naliczono: 334,81 zł do zapłaty.
- Tytułem rozliczenia funduszu remontowego naliczono:
do zwrotu netto: 587,45 zł
+ podatek VAT: 129,24zł
- pod. doch. od os. prawnych: 111,62 zł.
W sumie do zwrotu: 605,07 zł.
c) Tytułem kosztów utrzymania nieruchomości stanowiących mienie Spółdzielni:
netto do zapłaty: 26,44 zł
+ podatek VAT: 5,82 zł
brutto do zapłaty: 32,26 zł.
Łącznie z tytułu powyższych rozliczeń Spółdzielnia przelała na konto Wnioskodawcy 238 zł.
- B. Lokal 2 (mieszkanie):
- Tytułem rozliczenia kosztów utrzymania, sprzątania klatki schodowej oraz opłat niezależnych, przypadających na lokal mieszkalny naliczono: 908,70 zł do zapłaty.
- Tytułem rozliczenia funduszu remontowego naliczono:
do zwrotu: 1.141,61 zł
- pod. doch. od os. prawnych: 216,91 zł.
W sumie do zwrotu: 924,70 zł.
Tytułem kosztów utrzymania nieruchomości stanowiących mienie Spółdzielni:
do zapłaty: 102,87 zł.
Łącznie z tytułu powyższych rozliczeń Wnioskodawca przelał na konto Spółdzielni
86,87 zł
Z uzupełnienia wniosku wynika również, iż w 2012 r. Wnioskodawca otrzymał od Spółdzielni Mieszkaniowej PIT-8C, w którym uwzględniono kwotę 1.529,77 zł, która jest sumą pozycji dotyczących zwrotu z tytułu rozliczenia funduszu remontowego za oba lokale (605,07+924,70).
Biorąc pod uwagę przytoczone powyżej rozliczenia otrzymana od Spółdzielni Mieszkaniowej wpłata w wysokości 238 zł oraz dokonana przez Wnioskodawcę wpłata do Spółdzielni Mieszkaniowej w wysokości 86,87 zł powoduje, iż według Wnioskodawcy Spółdzielnia dokonała kompensaty należności na sumę 151,13 zł (zwrot).
Podobne rozliczenie (proporcjonalne do zajmowanych powierzchni) otrzymali wszyscy właściciele lokali w posesji przy ul. G.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Czy ww. rozliczenie jest przychodem i należy je uwzględnić przy rozliczeniu podatku PIT za rok 2011, czy raczej wyżej wzmiankowany PIT-8C należy traktować jako informację o wysokości zwrotu wcześniej wpłacanych zaliczek na fundusz remontowy, ze względu na wcześniejsze opodatkowanie (podatek PIT z lat poprzednich)...
Wnioskodawca uważa, iż kwota zwrotu wykazana w PIT-8C Spółdzielni Mieszkaniowej nie powinna być uwzględniana w zeznaniu PIT za 2011 r.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Jak wynika z treści art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t. j. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 ze zm.) spółdzielnia tworzy fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych. Odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Obowiązek świadczenia na fundusz dotyczy członków spółdzielni, właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali.
Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania. W myśl tej zasady, wyrażonej w treści art. 9 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Z przepisu art. 11 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Przepis art. 10 ust. 1 ww. ustawy zawiera katalog przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy źródłem przychodów są inne źródła.
W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.
Natomiast jak dowodzi użycie sformułowania w szczególności, definicja przychodów z innych źródeł ma charakter przykładowy i otwarty, zatem do tej kategorii należy zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Z treści powyższego wynika, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega dochód uzyskiwany w wyniku określonych czynności faktycznych i prawnych, w następstwie których mamy do czynienia z przyrostem mienia. Tak więc podstawą uzyskania przychodów z innych źródeł mogą być tylko takie czynności, w wyniku których następuje po stronie osoby fizycznej przysporzenie majątkowe.
Na podstawie powołanych wyżej przepisów opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega uzyskany w roku podatkowym dochód stanowiący dla osób fizycznych (podatników) przysporzenie majątkowe.
Z przestawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca otrzymał od Spółdzielni Mieszkaniowej PIT-8C z tytułu rozliczenia funduszu remontowego dotyczącego mieszkania oraz garażu przy ul. G. w związku z powstaniem wspólnoty mieszkaniowej w miejsce własności spółdzielczej.
Rozliczenia Spółdzielnia Mieszkaniowa dokonała w 2011 r. w związku z założeniem w 2010 r. przez lokatorów wspólnoty mieszkaniowej. Rozliczenie polegało na przeznaczeniu przez Spółdzielnię Mieszkaniową większości przedmiotowego zwrotu na pokrycie poniesionych przez tą Spółdzielnię kosztów z tytułu członkostwa Wnioskodawcy w Spółdzielni.
Z uzupełnienia wniosku wynika, iż w kwietniu 2011 r. w związku z powstaniem wspólnoty mieszkaniowej, Spółdzielnia Mieszkaniowa dokonała rozliczenia dwóch zajmowanych przez Wnioskodawcę lokali (mieszkanie i garaż) tytułem kosztów utrzymania nieruchomości, energii elektrycznej i innych, środków funduszu remontowego oraz tytułem kosztów utrzymania nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni.
Biorąc pod uwagę ww. przepisy prawa oraz stan faktyczny wniosku należy stwierdzić, że jeżeli w informacji PIT-8C wykazana została przez Spółdzielnię Mieszkaniową kwota zwrotu z tytułu rozliczenia funduszu remontowego, przy czym rozliczenie to dotyczy wyłącznie kwot faktycznie wpłaconych przez Wnioskodawcę na utworzony przez Spółdzielnię fundusz remontowy, to kwot tych nie należy opodatkować w zeznaniu podatkowym za 2011 r., ponieważ po stronie Wnioskodawcy nie nastąpi przysporzenie majątkowe w rozumieniu art. 20 ust. 1 w związku z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z uzupełnienia wniosku wynika bowiem, iż zwrócone Wnioskodawcy środki pieniężne to środki, które wpłacał w ramach opłat czynszowych na fundusz remontowy do Spółdzielni Mieszkaniowej.
Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Do wniosku Wnioskodawca dołączył kopię dokumentu. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach