Temat interpretacji
Ogólne pojęcie kosztów uzyskania przychodów osób prawnych zostało opisane w rozdziale 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz. U. Nr 54 z 2000 r. poz. 654 ze zm.). Zgodnie z art. 15 ust. 1 cytowanej wyżej ustawy "Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. (...)".
Z podanej definicji kosztów
wynika, iż warunkami, które kwalifikują dany koszt do grupy kosztów uzyskania przychodów jest poniesienie kosztu w celu osiągnięcia przychodów oraz niezakwalifikowanie go do grupy kosztów nie uznawanych przez ustawę o podatku dochodowym od osób prawnych za koszty uzyskania przychodów.
Wydatki na rzecz członka zarządu stowarzyszenia należy analizować na podstawie art. 15 ust. 1 i art. 16 ust. 1 wyżej cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Przepis art. 16 ust. 1 pkt 38a wyklucza możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów pewnej kategorii wydatków ponoszonych na rzecz członków organów osób prawnych, a konkretnie wydatków na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych, z wyjątkiem wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pełnionych funkcji. Kosztem uzyskania przychodów dla tych podmiotów są wyłącznie wynagrodzenia z tytułu pełnionych funkcji.
Do opisanego przez Stronę stanu faktycznego nie będzie
miał zastosowania przepis art. 16 ust. 1 pkt 38a, bowiem Zarząd nie jest organem stanowiącym, lecz organem zarządzającym Stowarzyszeniem.
Zatem wydatki na rzecz członków zarządu będą stanowiły koszt uzyskania przychodów po spełnieniu warunku zawartego w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Zaliczenie wydatków do kosztów uzyskania przychodów nie będzie jednak możliwe bez prawidłowego udokumentowania faktu ich poniesienia. Podatnik, który wprawdzie poniósł faktycznie określone koszty, lecz nie posiada dowodów potwierdzających ich poniesienia, nie będzie mógł zaliczyć tych wydatków do kosztów uzyskania przychodu.
Zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych "podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21 i 22 stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo w art. 7a ust. 1 po odliczeniu:
- darowizn przekazanych na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o
wolontariacie (Dz. U. Nr 96 poz. 873), organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych określonych w tej ustawie - łącznie do wysokości nieprzekraczającej 10 % dochodu, o których mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1;
- w bankach - 20 % kwoty kredytów (pożyczek) umorzonych w związku z realizacją programu restrukturyzacji na podstawie odrębnych ustaw, zakwalifikowanych do straconych kredytów (pożyczek) i zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów;
- darowizn na cele kultu religijnego - łącznie do wysokości nieprzekraczajacej 10 % dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1".
Zatem niezaliczenie wydatków do kosztów uzyskania przychodów wpłynie na zwiększenie dochodu. Jednak Stowarzyszenie prowadzając działalność statutową polegającą na ochronie zdrowia i pomocy społecznej, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, będzie miało dochody
wolne w części przeznaczonej na działalność statutową określoną w wyżej wymienionym art. 17 ust. 1 pkt 4.
Ponadto podatnik trafnie przyjął, iż pomimo ponoszenia kosztów nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów, dochód podatnika jest zwolniony od podatku dochodowego od osób prawnych, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4, jednak tylko w części dotyczącej działalności statutowej, wymienionej w tym przepisie.