Temat interpretacji
Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego przez Pana w piśmie, które wpłynęło do tut. Urzędu dnia 09.07.2004 r., zawarł Pan w dniu 14.05.2004 r. umowę z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, której przedmiotem jest realizacja przedsięwzięcia polegającego na budowie obiektu budowlanego niewymagającego pozwolenia na budowę (wiaty gospodarcze) oraz zakup maszyn i urządzeń na potrzeby produkcji wyrobów tartacznych. Agencja zobowiązała się do udzielenia pomocy finansowej z funduszy Unii Europejskiej i funduszy krajowych - Program SAPARD w zakresie przewidzianym w Rocznej Umowie Finansowej zawartej na rok 2002 między Komisją Wspólnot Europejskich a rządem Rzeczypospolitej Polskiej w ramach:
- - Oś Poprawa warunków prowadzenia działalności gospodarczej i tworzenie miejsc pracy
- Działanie 4 - Różnicowanie działalności gospodarczej na obszarach wiejskich
- Schemat Tworzenie miejsc pracy na obszarach wiejskich.
Agencja udzieli Panu pomocy finansowej stanowiącej zwrot 50% kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia poniesionych przez Pana na sporządzenie biznesplanu, budowę i zakup
środków trwałych. Agencja dokona płatności po dokonaniu odbioru całości przedsięwzięcia wraz z udokumentowaniem poniesionych 100% kwalifikowanych kosztów przedsięwzięcia, w terminie trzech miesięcy od dnia złożenia kompletnego i poprawnego wniosku o płatność.
Zapytanie Pana dotyczy:
- 1) kosztów uzyskania przychodów z tytułu wydatków na wykonanie biznesplanu,
2) kosztów uzyskania przychodów z tytułu amortyzacji środków trwałych, których zakup zostanie w części zrefundowany,
3) rozliczenia naliczonego podatku od towarów i usług od zakupów finansowanych w części przez Agencję.
W myśl przepisu art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie
kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których zgodnie z art. 22a-22o dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 47a ustawy wolne od podatku dochodowego są dotacje z budżetu państwa otrzymane na dofinansowanie przedsięwzięć realizowanych w ramach Specjalnego Przedakcesyjnego Programu na Rzecz Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich (SAPARD). Przepis art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy stanowi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c i 116.
Natomiast przepis art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określa, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych, dokonywanych według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej
części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie tych środków we własnym zakresie, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.
Zgodnie z art. 22h ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, z zastrzeżeniem art. 22k, począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek lub wartość wprowadzono do ewidencji (wykazu), z zastrzeżeniem art. 22e, do końca tego miesiąca, w którym następuje zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową lub w którym postawiono je w stan likwidacji, zbyto lub stwierdzono ich niedobór; suma odpisów amortyzacyjnych obejmuje również odpisy, których zgodnie z art. 23 ust. 1, nie uważa się za koszty uzyskania przychodu.
Biorąc pod uwagę treść przytoczonych wyżej przepisów prawa podatkowego oraz fakt, że dotację
w ramach programu SAPARD otrzyma Pan po dokonaniu odbioru całości przedsięwzięcia oraz udokumentowaniu poniesionych 100% kwalifikowanych kosztów przedsięwzięcia, w terminie trzech miesięcy od dnia złożenia kompletnego i poprawnego wniosku o płatność, należy stwierdzić, że ma Pan prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w momencie poniesienia wydatek na sporządzenie biznesplanu, a także pełną kwotę odpisów amortyzacyjnych naliczonych począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym środki trwałe wprowadzono do ewidencji. Następnie w momencie otrzymania dotacji należy skorygować koszty uzyskania przychodów o kwotę zwrotu 50% wydatku poniesionego na sporządzenie biznesplanu oraz o kwotę odpisów amortyzacyjnych z tytułu zużycia środków trwałych niestanowiącą kosztu uzyskania przychodu w związku ze zwrotem 50% wydatków na ich nabycie. Art. 23 ust. 1 pkt 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie.
Przepisy
rozdziału 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) określają przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Zwrot podatku określony w § 23-27 dotyczy przypadków, kiedy nabycie towarów i usług następuje w całości lub w części za środki finansowe bezpośrednio przekazane podatnikowi na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Natomiast § 27a określa zasady zwrotu podatku z tytułu nabycia towarów i usług podmiotom, które przed dniem 1 maja 2004 r. zawarły z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w ramach programu SAPARD dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego
programu.
Umowa zawarta przez Pana dotyczy refundacji poniesionych wydatków, ale zawarta została po dniu 1 maja 2004 r. W tej sytuacji nie można więc zastosować żadnego z cyt. wyżej przepisów.
Nie ma jednak przeszkód do rozliczenia podatku naliczonego na zasadach ogólnych. Według wyżej cyt. uregulowań prawo do zastosowania szczególnego trybu zwrotu nie przysługuje w stosunku do tych kwot podatku naliczonego, o które został pomniejszony lub mógł być pomniejszony podatek należny oraz które zostały zwrócone przez właściwy urząd skarbowy na podstawie odrębnych przepisów (§ 24 oraz § 27a ust. 6 pkt 2 cyt. wyżej rozporządzenia).
Tak więc podatek naliczony od dokonanych zakupów należy rozliczyć na zasadach ogólnych, a przepisy rozdziału 12 rozporządzenia mogą być zastosowane wyłącznie wtedy, gdy rozliczenie takie nie miało i nie mogło mieć miejsca.
Trafne jest zatem stanowisko Pana zawarte w piśmie dotyczące wyżej omówionych kwestii.
Należy jednak zauważyć, że otrzymane
dofinansowanie kosztów przedsięwzięcia, w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Przepis ten stanowi, iż podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest natomiast kwota należna z tytułu sprzedaży, obejmująca całość świadczenia należnego od nabywcy, pomniejszona o kwotę należnego podatku, a także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.
W świetle powyższego dotacje mające na celu dofinansowanie działalności, nieuzależnione od ilości i wartości świadczonych usług, nie podlegają opodatkowaniu. Natomiast w zakresie rozliczenia kwoty podatku naliczonego przedmiotowe dofinansowanie, jako pozostające poza zakresem opodatkowania, w myśl regulacji art. 90 ust. 7 ustawy z dn. 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług, podlega wliczeniu do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie
przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.