Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Podatnik zawarł w marcu 2004 roku umowę, zgodnie z którą uzyska, z powiatowego urzędu pracy, zwrot czę... - Interpretacja - US.PB-1/415-24/04

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 11.08.2004, sygn. US.PB-1/415-24/04, Urząd Skarbowy w Pszczynie

Temat interpretacji

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Podatnik zawarł w marcu 2004 roku umowę, zgodnie z którą uzyska, z powiatowego urzędu pracy, zwrot części kosztów ponoszonych na zatrudnienie nowych pracowników z grona osób bezrobotnych, w ramach prac interwencyjnych.

Zgodnie z art. 6 pkt 8 lit. a) ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (j. t. Dz. U. z 2003 r. Nr 58, poz. 514 ze zm.) do zadań samorządu powiatowego należy w szczególności inicjowanie i finansowanie prac interwencyjnych.

W myśl definicji zawartą w art. 2 ust. 1 pkt 18 powyższej ustawy prace interwencyjne to zatrudnienie bezrobotnego przez pracodawcę, jeżeli zatrudnienie to nastąpiło w wyniku umowy zawartej ze starostą.

Stosownie do art. 19 ust. 1, 2 i 2a wyżej cytowanej ustawy starosta zwraca pracodawcy, który zatrudnił w ramach prac interwencyjnych na okres do 6 miesięcy skierowanych bezrobotnych, część kosztów poniesionych na wynagrodzenia, nagrody oraz składki na ubezpieczenie społeczne skierowanych bezrobotnych w wysokości uprzednio uzgodnionej, nieprzekraczającej jednak kwoty ustalonej jako iloczyn liczby zatrudnionych w miesiącu w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy oraz kwoty zasiłku określonej w art. 24 ust. 1 obowiązującej w ostatnim dniu zatrudnienia każdego rozliczanego miesiąca i składki na ubezpieczenie społeczne od refundowanego wynagrodzenia. Starosta może dokonywać, w zakresie i na zasadach określonych w ust. 1, zwrotu poniesionych przez pracodawcę kosztów, z tytułu zatrudnienia do 12 miesięcy skierowanych bezrobotnych w ramach prac interwencyjnych, w wysokości uprzednio uzgodnionej, nieprzekraczającej jednak najniższego wynagrodzenia i składki na ubezpieczenie społeczne od refundowanego wynagrodzenia za każdego bezrobotnego, jeżeli refundacja obejmuje koszty poniesione za co drugi miesiąc ich zatrudnienia. Starosta może skierować bezrobotnych, którzy ukończyli 53 lata - kobiety i 58 lat - mężczyźni, z którymi rozwiązanie stosunku pracy w ostatnim zakładzie pracy nastąpiło z przyczyn dotyczących zakładu pracy, do wykonywania pracy w ramach prac interwencyjnych przez okres do 24 miesięcy oraz dokonać na zasadach określonych w ust. 1 zwrotu poniesionych przez pracodawcę kosztów.

Zaznacza się, że ustawa z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (j. t. Dz. U. z 2003 r. Nr 58, poz. 514 ze zm.) została z dniem 01.06.2004 r. uchylona przez ustawę z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001). Zgodnie z art. 139 ust. 4 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy umowy zawarte przed dniem wejścia w życie ustawy są kontynuowane na zasadach określonych w przepisach dotychczasowych.

Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j. t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52 i 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do przepisu art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Ponieważ Podatnik zawarł umowę, zgodnie z którą w wyniku zatrudnienia osób dotychczas bezrobotnych, w ramach prac interwencyjnych, uzyska z powiatowego urzędu pracy, zwrot części kosztów (refundacje) poniesionych na ich zatrudnienie, to uzyskaną z tego tytułu kwotę należy uznać za inne nieodpłatne świadczenie, otrzymane na pokrycie kosztów albo zwrot wydatków, które zgodnie z art. 14. ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest przychodem z działalności gospodarczej.

Podsumowując, tutejszy organ podatkowy stoi na stanowisku, że nie są objęte zwolnieniem wyżej opisane, zwrócone Panu wydatki, zgodnie z umową zawartą w marcu 2004 roku, związane z zatrudnieniem w ramach prac interwencyjnych osób dotychczas bezrobotnych.

Urząd Skarbowy w Pszczynie