Temat interpretacji
W odpowiedzi na pismo z dnia 29.06.2004 r. (uzupełnienie z dnia 12.07.2004 r.) w sprawie odbywania stażu zawodowego na podstawie porozumienia o wykonywaniu świadczeń wolontarystycznych, Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Tarnowie działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) informuje:
W zapytaniu skierowanym do tut. organu podatkowego wyjaśnia Podatnik,
iż w ramach odbywania stażu zawodowego u uprawnionego geodety, prowadzącego samodzielną działalność gospodarczą, wykonywać będzie Podatnik czynności o charakterze charytatywnym, jako wolontariusz. Podstawą odbywania stażu będzie porozumienie o wykonywaniu świadczeń wolontarystycznych.
Udzielenie informacji na zapytanie, czy w obecnym stanie prawnym porozumienie o wykonywaniu świadczeń wolontarystycznych rodzić będzie zobowiązanie podatkowe wobec Skarbu Państwa wymaga wyjaśnienia na wstępie czym jest instytucja wolontariatu.
Warunki wykonywania świadczeń przez wolontariuszy oraz korzystania z tych świadczeń reguluje ustawa z dnia 24.04.2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2003 r. Nr 96, poz. 873). Zgodnie z art. 2 pkt 3 tej ustawy, wolontariuszem jest osoba, która ochotniczo i bez wynagrodzenia wykonuje świadczenia na zasadach określonych w ustawie. Świadczenia te odpowiadają świadczeniom pracy, lecz podlegają ograniczeniom
wynikającym z tej ustawy. Mogą one być:
1) wykonywane tylko i wyłącznie na zasadach określonych w przepisach art. 42-52 tej ustawy oraz
2) wyłącznie na rzecz korzystających, którymi mogą być:
a) organizacje pozarządowe oraz podmioty wymienionych w art. 3 ust. 3 (osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego, stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego) w zakresie ich działalności statutowej, w szczególności w zakresie działalności pożytku publicznego,
b) organy administracji publicznej, z wyłączeniem prowadzonej przez nie działalności gospodarczej,
c) jednostki organizacyjne podległe organom administracji publicznej lub nadzorowane przez te jednostki,
d) organizacje międzynarodowe,
jeżeli postanowienia umów międzynarodowych nie stanowią inaczej, a świadczenia na rzecz takich organizacji przez wolontariuszy wykonywane są na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej.
Działalnością pożytku publicznego jest natomiast w myśl ustawy działalność społecznie użyteczna, w sferze zadań publicznych określonych w ustawie. Zadania te na zasadzie zamkniętej listy wymienia w 21 punktach art. 4 ust. 1 ustawy m.in.: zadania w zakresie pomocy społecznej, w tym rodzinom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób, działalności charytatywnej, podtrzymywania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej, działalności na rzecz mniejszości narodowej, ochrony i promocji zdrowia, działania na rzecz osób niepełnosprawnych, promocji zatrudnienie i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy, upowszechniania i ochrony praw kobiet oraz działalności na rzecz równych praw kobiet.
Tak więc biorąc pod uwagę przepisy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz przedstawiony w piśmie stan faktyczny należy stwierdzić, iż wykonywanie czynności, prac bez wynagrodzenia, w ramach odbywanego stażu zawodowego, nie czyni Podatnika wolontariuszem. Podatnik nie będzie bowiem wykonywać świadczeń na rzecz podmiotów określonych w art. 42 ww. ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, ani też zakres tych świadczeń nie odpowiadać będzie zadaniom wymienionym w art. 4 ust. 1 ustawy.
Odnosząc taki stan do przepisów prawa podatkowego Naczelnik tut. Urzędu informuje, iż zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52 i 52a oraz
dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 11 ust. 1 wyżej powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Jeżeli zatem nie będzie Podatnik otrzymywać wynagrodzenia za świadczoną pracę, stan taki nie będzie rodził po Podatnika stronie obowiązku podatkowego. Nie osiągnie on bowiem przychodów podlegających opodatkowaniu w myśl wyżej powołanego art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym po stronie korzystającego z bezpłatnych czynności nie powstanie obowiązek pobierania zaliczek na podatek dochodowy.
Naczelnik tut. Urzędu informuje ponadto, iż stosownie do postanowień art. 14a Ordynacji podatkowej, organ podatkowy udziela pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnych sprawach podatników, natomiast udzielenie odpowiedzi na pytanie czy staż zawodowy odbywany u uprawnionego geodety będzie spełniał warunki do zakwalifikowania się do egzaminu w zakresie geodezyjnych pomiarów podstawowych, wykracza poza uprawnienia organu podatkowego.