POSTANOWIENIE - Interpretacja - D-1/415-52/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 04.11.2005, sygn. D-1/415-52/05, Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216, art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie postanawia uznać przedstawione stanowisko w złożonym wniosku o interpretację za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 września 2005 roku wpłynął wniosek Szkoły ....... o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Wniosek uzupełniono pismem złożonym w dniu 27.09.2005 roku.

W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:Szkoła organizuje imprezy integracyjne dla pracowników i członków ich rodzin, które finansowane są ze środków funduszu świadczeń socjalnych, takie jak:
1. zorganizowanie wycieczki krajowej, polegającej na wykupieniu usługi od biura turystycznego,
2. zorganizowanie we własnym zakresie wyjazdu do teatru - zakup biletów wstępu, koszt wynajmu autokaru, koszt ubezpieczenia.
Całkowity koszt imprez pokryty będzie ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.
Szkoła pokrywa koszty imprezy w pełnej wysokości nawet w przypadku niewykorzystania miejsc w danej imprezie przez wszystkich pracowników.

Szkoła pyta: Czy w/w świadczenia dla pracowników, sfinansowane ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych stanowią przychód pracowników i są opodatkowane ?

Zdaniem Szkoły: Wartość w/w świadczeń może korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie przepisów art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z tym, że pokrycie wydatków nastąpi w całości z funduszu świadczeń socjalnych, za "z góry" określoną ilość osób, niezależnie ilu pracowników i ilu członków rodzin weźmie udział w imprezie.

Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości miejscowej naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W związku z powyższym udzielam interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następująco:

Ad. 1.

Zgodnie z przepisami art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) wolna od podatku dochodowego jest:
- wartość rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych - do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.

Opierając się na wykładni gramatycznej art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy należy stwierdzić, że zwolnieniu podlegają tylko świadczenia o charakterze rzeczowym, a więc zwolnienie nie dotyczy usług dla pracowników sfinansowanych z ZFŚS. W opisanym przypadku przedmiotem świadczenia jest usługa turystyczna, a nie świadczenie o charakterze materialnym, tj. rzeczowym.

W związku z tym, o ile możliwe jest zindywidualizowanie świadczeń przypadających na poszczególnych pracowników, świadczenia te będą przychodem podlegającym opodatkowaniu, zgodnie z przepisami art. 12 ust. 1 cytowanej ustawy. Powyższy przepis stanowi, że za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależne od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.Zindywidualizowaną wartość świadczeń dla pracowników należy doliczyć do innych wypłat na rzecz pracowników i odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy jak od innych dochodów ze stosunku pracy, zgodnie z przepisami art. 31, 32 i 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Opisane przez Szkołę świadczenia w postaci sfinansowania z funduszu socjalnego zakupionej od biura turystycznego wycieczki dla członków rodzin pracowników nie podlegają też zwolnieniu w oparciu o art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako "dopłata do wypoczynku dzieci i młodzieży do lat 18", bo nie są związane z wypoczynkiem.

W świetle przepisów art. 21 ust. 1 pkt 78 w/w ustawy wolne od podatku dochodowego są dopłaty do: wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych, leczniczo-opiekuńczych, oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu - dzieci i młodzieży do lat 18:
a) z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra niezależnie od ich wysokości,
b) z innych źródeł - do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł.
Istota wypoczynku różni się od celów, które są realizowane w przypadku zorganizowania wycieczki. Według definicji słownikowej, zawartej w "Słowniku Języka Polskiego" PWN, Warszawa 1983, wycieczka to wędrówka piesza, wyjazd, podróż, wyprawa w celach krajoznawczych, turystycznych, o ile wczasy, kolonie, obóz czy zimowisko mają za swój cel podstawowy nabranie nowych sił przez osoby, które korzystają z wypoczynku, o tyle wycieczka za swój cel podstawowy ma zapewnienie wrażeń emocjonalnym wycieczkowiczom.
Przyjmując, że wycieczkę można uznać również za formę wypoczynku, to jednak nie została ona wymieniona w art. 21 ust. 1 pkt 78 cyt. wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stąd też, o ile wartość przypadająca na każdego uczestnika niebędącego pracownikiem jest możliwa do wyodrębnienia Szkoła jako płatnik winna sporządzić na podstawie przepisów art. 42a w związku art. 20 ust. 1 cytowanej ustawy informację o wysokości uzyskanego przychodu, wg wzoru PIT-8C, gdyż w w/w przypadku płatnik dokonujący wypłaty należności lub świadczeń nie jest obowiązany do pobrania zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego.
Osoba otrzymująca takie świadczenie doliczy jego wartość do przychodów z pozostałych źródeł.

Ad. 2.

Podobnie brak jest podstaw do zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy kosztów przejazdu autokarem, czy kosztów ubezpieczenia, gdyż uczestnicy wyjazdu nie otrzymują świadczeń o charakterze materialnym, tj. rzeczowym.
W/w świadczenia podlegają opodatkowaniu na zasadach opisanych powyżej.

Natomiast zakupione dla pracowników bilety wstępu do teatru będą korzystały ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy, o ile zostaną spełnione łącznie następujące warunki:
- świadczenia będą miały charakter świadczeń rzeczowych,
- źródłem finansowania tych świadczeń będą w całości środki z ZFŚS,
- wartość w/w świadczeń rzeczowych nie przekroczy w roku podatkowym kwoty 380 zł.
Z w/w zwolnienia nie będą korzystali pozostali uczestnicy wyjazdu niebędący pracownikami.

Zaznaczyć należy, że w przypadku braku możliwości przypisania przychodów z tytułu opisanych świadczeń konkretnym osobom świadczenia te byłyby obojętne podatkowo. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewiduje bowiem możliwości doliczania do dochodu pracowników wartości świadczeń ponoszonych przez pracodawcę, przypadających na pracownika, ale jedynie faktycznie przez niego otrzymane.

Informuje się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Szkołę jako płatnika i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla płatnika wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Zgodnie z art. 14a § 4 w związku z art. 236 Ordynacji podatkowej na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie