POSTANOWIENIE - Interpretacja - P I/3/415-53/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 07.11.2005, sygn. P I/3/415-53/05, Urząd Skarbowy w Słupsku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r.- Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku podatnika z dnia 31.08.2005r. (złożony w tut. U.S. 08.09.2005r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie zasadności opodatkowania w 2005r. wypłaconej podatnikowi w 1998r. pomocy finansowej na uzyskanie lokalu mieszkalnego

stwierdzam, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Podatnik decyzją uzyskał pomoc finansową na uzyskanie lokalu mieszkalnego. Kwota ta nie została uznana jako przychód w chwili otrzymania i nie została opodatkowana.

Pismem podatnik został poinformowany o umorzeniu w dniu 01.09.2005r. uzyskanej pomocy finansowej oraz, że pomoc ta zgodnie z ustawą z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych zostaje włączona do dochodu uzyskanego w 2005r. Wobec powyższego na dzień 31.12.2005r. nastąpi niedobór w pobranych zaliczkach na podatek dochodowy, które należy rozliczyć we właściwym Urzędzie Skarbowym.

Zdaniem podatnika próba opodatkowania w 2005r. uzyskanej w 1998r. pomocy finansowej jest nieuzasadniona z uwagi na upływ okresu przedawnienia i tym samym wygaśnięcie zobowiązania podatkowego.

W piśmie z dnia 17.10.2005r. podatnik oświadczył natomiast, że pomoc finansowa na zakup mieszkania została przyznana mu w dwóch ratach w 1996 roku. W związku z tym wydano dwie decyzje. Decyzją 14/96 przyznano pomoc w formie zaliczki, a decyzją 17/96 przyznano mu wyrównanie do wcześniej wypłaconej zaliczki. Decyzją 10/98 ostatecznie ustalono kwotę pomocy finansowej w wysokości jak z roku 1996r. Zgodnie z oświadczeniem całość kwoty 7.768,80 zł. podatnik otrzymał faktycznie w 1996r.

Zgodnie bowiem z art. 59 §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa, zobowiązanie podatkowe wygasa w całości wskutek przedawnienia, natomiast art.70 §1 tejże ustawy stanowi, iż zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności.

Tutejszy organ podatkowy stwierdza, że do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące przepisy prawa podatkowego:

W myśl z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. Nr 14 z 2000r., poz. 176 z późn. zm.) - w brzmieniu obowiązującym w okresie przyznawania pomocy finansowej przychodami (z pewnymi zastrzeżeniami) są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie zaś do zapisu art. 12 ust. 1 cyt. ustawy o podatku dochodowym, za przychody ze stosunku służbowego (...) uważa się między innymi wszelkiego rodzaju wypłaty.

W stanie prawnym obowiązującym w okresie przyznawania pomocy finansowej, zgodnie z art. 94 ust. 1 ustawy z dnia 06.04.1990r. o Policji (Dz.U. Nr 30, poz. 179) policjantowi, który nie otrzymał lokalu mieszkalnego na podstawie decyzji administracyjnej o przydziale, przysługuje pomoc finansowa na uzyskanie lokalu mieszkalnego w spółdzielni mieszkaniowej albo domu jednorodzinnego lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość.

Przyznana podatnikowi pomoc finansowa udzielona została w oparciu o Zarządzenie Nr 41 Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 19 marca 1993r. w sprawie określenia wysokości pomocy finansowej na budownictwo mieszkaniowe dla funkcjonariuszy Policji, UOP, SG i PSP oraz zasad jej przyznawania i zwracania.

Z treści §13 ust. 1 pkt 1 cyt. zarządzenia wynika, że pomoc finansowa z zasady miała charakter zwrotny. Świadczenie miało bezzwrotny charakter jedynie w odniesieniu do otrzymujących je funkcjonariuszy, których okres służby stałej wynosi co najmniej 10 lat, a także emerytów i rencistów.

Zarządzenie przewidywało obowiązek zwrotu pomocy finansowej w przypadku funkcjonariuszy, których stała służba trwa krócej niż 10 lat, a w razie zwolnienia funkcjonariusza ze służby przed upływem tego okresu, udzielona pomoc finansowa podlegała zwrotowi z zastosowaniem umorzenia w wysokości 1/10 kwoty tej pomocy za każdy pełny rok służby stałej. Warunkiem otrzymania pomocy było złożenie przez funkcjonariusza zabezpieczenia w postaci weksla gwarancyjnego, poręczonego przez dwóch żyrantów. W przypadku umorzenia pomocy finansowej weksel podlegał zwrotowi.

Wobec powyższego wypłacone świadczenie miało charakter bezzwrotny po upływie 10 lat służby stałej funkcjonariusza lub w przypadku emerytów i rencistów.

Zatem w przedstawionym stanie faktycznym przychód w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 1993r. Nr 90, poz.416 z późn. zm.) powstaje w przypadku funkcjonariuszy ? z dniem przekroczenia 10 lat służby stałej.

Z przedłożonych dokumentów wynika, że podatnik funkcjonariuszem stałym został z dniem 01.09.1995r., czyli 10-letni okres służby stałej upłynął podatnikowi 01.09.2005r.

Mając zatem na uwadze wyżej powołane unormowania prawne pomoc finansowa przyznana na uzyskanie lokalu mieszkalnego w 1996r. stanowiła dla podatnika przychód ze stosunku służbowego podlegający opodatkowaniu na zasadach ogólnych w roku kalendarzowym, w którym pomoc ta została Panu umorzona (tj. uznana za bezzwrotną) - w tym przypadku w roku 2005.

Urząd Skarbowy w Słupsku