
Temat interpretacji
W dniu 6.09.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w ... wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz( prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1 , następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Agencja Rozwoju xxxxxxxx w zawarła z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości w Warszawie umowę o udzielenie bezzwrotnego wsparcia finansowego na prowadzenie punktu konsultacyjnego w xxxxx , w ramach poddziałania 1.11. Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw. To bezzwrotne wsparcie finansowe realizowane jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego ( EFRR). Finansowanie przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości odbywa się zgodnie z budżetem projektu, w okresie od 1 lipca 2005 r. do 31 grudnia 2007. Wydatkami kwalifikującymi się do objęcia wsparciem są min. wydatki na wynagrodzenie osób bezpośrednio zatrudnionych przy realizacji przedsięwzięcia wraz ze składkami na ubezpieczenie społeczne. Do realizacji zadań objętych projektem, Agencja Rozwoju xxxxx w xxxx zatrudnia osoby, zarówno na podstawie umowy o pracę, jak i umowy zlecenia/umowy o dzieło.
Zdaniem Wnioskodawcy, do otrzymanego od Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości wsparcia finansowego, przeznaczonego na wynagrodzenia osób zatrudnionych bezpośrednio przy realizacji przedsięwzięcia ma zastosowanie zwolnienie z podatku dochodowego od osób fizycznych, zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w ... dokonując oceny stanu faktycznego i stanowiska wnioskodawcy w świetle obowiązujących przepisów stwierdza co następuje;
Stosownie do postanowień art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( tj. Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli :
- pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnych deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami ,organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielenia środków bezzwrotnej pomocy oraz
- podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy, zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca- bez względu na rodzaj umowy- wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
Obie te przesłanki muszą być spełnione łącznie.
Oznacza to, że z tego zwolnienia przedmiotowego korzystają dochody osób fizycznych bezpośrednio realizujących cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 sierpnia 2004 r. w sprawie
udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego -Wzrost Konkurencyjności przedsiębiorstw ( Dz. U. Nr 195 poz. 2010 ze zm), pomoc finansowa może być udzielona m.in. podmiotom działającym na rzecz rozwoju gospodarczego- na rozwój punktu konsultacyjnego. Pomoc finansowa udzielana jest w formie bezzwrotnego wsparcia finansowego na pokrycia wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem. Wsparcie finansowe na rozwój punktu konsultacyjnego przeznaczone jest na finansowanie wydatków związanych z realizacją przedsięwzięcia, polegającego na tworzeniu lub wzmacnianiu zdolności do świadczenia usług informacyjnych mikroprzedsiębiorcom, małym i średnim przedsiębiorcom. Nie może natomiast być przeznaczone na finansowanie bezpośrednich kosztów świadczenia usług informacyjnych dla tych podmiotów.
Jako wydatki kwalifikujące się do objęcia wsparciem na rozwój punktu konsultacyjnego, Rozporządzenie wskazuje m.in. wydatki na wynagrodzenie osób zatrudnionych bezpośrednio przy realizacji przedsięwzięcia, wraz ze składkami na ubezpieczenie społeczne, poniesione w okresie od dnia zawarcia umowy o udzielenie wsparcia do dnia określonego w umowie.
Wnioskodawca- Agencja Rozwoju xxxx jest bezpośrednim beneficjentem otrzymanych środków pomocowych.
Z przedstawionego stanu faktycznego nie można wnioskować, że wsparcie finansowe zostało przekazane dla Strony za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania tej bezzwrotnej pomocy finansowej, tj. Polskiej Agenci Rozwoju Przedsiębiorczości w Warszawie.
Należy zauważyć, że Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości w Warszawie jest państwową osobą prawną, agencją rządową podlegająca Ministrowi Gospodarki i Pracy, zadaniem której jest realizowanie i uczestniczenie w realizacji programów operacyjnych oraz realizowanie zadań z zakresu administracji rządowej.
W świetle powyższych ustaleń należy stwierdzić , że zarówno dochody pracowników uzyskiwane na podstawie umowy o pracę, jak i podatników bezpośrednio realizujących cel programu w ramach innej umowy (na przykład umowy-zlecenia, o dzieło ) zawartej z osobą prawną , która otrzymała bezzwrotną pomoc, zwolnioną na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem, że osoby te realizują cel tego programu.
Ponadto, w przypadku gdy spełnione zostały przesłanki dla tego zwolnienia przedmiotowego, to na Wnioskodawcy - jako płatniku nie ciąży obowiązek obliczania, pobierania i odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy. Obowiązany jest natomiast, stosownie do formy prawnej zawartych umów, w myśl przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a zawartych w;
art. 42 ust. 5, w zakresie umów-zleceń/ o dzieło,
art. 39 ust. 1, w zakresie umów o pracę ,
sporządzić informacje podatkowe PIT-11/8B o wysokości wypłaconych przychodów pochodzących ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy.
Ocenie prawnej nie zostały poddane dokumenty załączone przez Stronę do wniosku.