Temat interpretacji
D E C Y Z J A
Na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 04.10.2005 r. wniesionego przez Fundację X, ..., ul. ... na postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w ... z dnia 28.09.2005 r. Nr ... uznające stanowisko płatnika - Fundacji X - przedstawione we wniosku z dnia 22.06.2005 r., który wpłynął w dniu 28.06.2005 r., uzupełnione pismem z dnia 10.08.2005 r., które wpłynęło dnia 22.08.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych:
1) za prawidłowe w zakresie zwolnienia dochodów osób bezpośrednio realizujących zadania programu - na podstawie umowy o dofinansowanie Działania I w ramach programu operacyjnego "Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004-2006" współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz
- w ramach programu Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego (ZPORR) Priorytet 2 finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego realizowanego na podstawie umów z Wojewódzkim Urzędem Pracy w K. i Wojewódzkim Urzędem Pracy w O.,
2) za nieprawidłowe w zakresie zwolnienia dochodów osób realizujących zadania w ramach kontynuowanej współpracy z Fundacją Y przy realizacji programu dotowanego ze środków pomocy zagranicznej Polsko-... Fundacji Z na podstawie umowy dotacji zawartej przez płatnika z Fundacją Y
- Dyrektor Izby Skarbowej w ... odmawia zmiany postanowienia organu pierwszej instancji.
U Z A S A D N I E N I E
Pismem z dnia 22.06.2005 r., złożonym w Pierwszym Urzędzie Skarbowym w ... w dniu 28.06.2005 r., Fundacja Xi z siedzibą w ..., ul. ..., złożyła wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Z przedstawionego w w/w piśmie stanu faktycznego wynika, iż Fundacja X podpisała jako beneficjent umowę o dofinansowanie działania I w ramach programu operacyjnego "Program Inicjatywy wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004-2006" współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego, zarządzanego w imieniu Instytucji Zarządzającej EQUAL przez Krajową Strukturę Wsparcia. Program ten Fundacja realizuje na podstawie umowy nr ... z dnia 14.02.2005 r. obejmującej kwalifikowane wydatki dokonywane przez Fundację X od 15.11.2004 r. Zdaniem Fundacji wypłaty na rzecz osób wykonujących zadania na rzecz tego programu korzystają ze zwolnienia z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), gdyż Fundacja X podlegając uprawnieniom zwolnienia z podatku dochodowego na mocy art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) korzysta również z uprawnień na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowego od osób prawnych.
Powyższy wniosek Fundacja Xi uzupełniła pismem z dnia 10.08.2005 r., złożonym w dniu 22.08.2005 r., w którym rozszerzyła zakres swojego wniosku o następujące programy:
- w ramach strukturalnego Europejskiego Funduszu Społecznego: Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego priorytet 2 - wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach (realizowane na podstawie umów z Wojewódzkim Urzędem Pracy w K. i Wojewódzkim Urzędem Pracy w O.)
- w ramach kontynuowanej współpracy z Fundacją Y przy realizacji programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej Polsko-... Fundacji Z.
Z pisma wynika, że w/w programy ŚFWP realizuje odpowiednio na podstawie umów:
- Nr Z/2.24/II/2.3/5/04/U/2/05 - projekt: Nowe kwalifikacje - szersze perspektywy;
- Nr Z/2.16.II/2.3/04/04/U/2/04 i aneks nr 1/2005 - projekt: Wzmacnianie aktywności zawodowej rolników i domowników w sektorze pozarolniczym;- Nr 2005/G/36 - projekt: Program outplacment dla pracowników GK GZE.
Zdaniem Fundacji X wypłaty na rzecz osób fizycznych realizujących bezpośrednio zadania w/w programów korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Postanowieniem z dnia 28.09.2005 r. Nr ...
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w ... uznał:
1) za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy w zakresie zwolnienia dochodów osób bezpośrednio realizujących zadania programu - na podstawie umowy o dofinansowanie Działania I w ramach programu operacyjnego "Program Inicjatywy wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004-2006" współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz
- w ramach programu Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego (ZPORR) priorytet 2 finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego realizowanego na podstawie umów z Wojewódzkim Urzędem Pracy w K. i Wojewódzkim Urzędem Pracy w O.,
2) za nieprawidłowe stanowisko wnioskodawcy w zakresie zwolnienia dochodów osób realizujących zadania w ramach kontynuowanej współpracy z Fundacją Y przy realizacji programu dotowanego ze środków pomocy zagranicznej Polsko-... Fundacji Z na podstawie umowy dotacji zawartej przez płatnika z Fundacją Y.
Pismem z dnia 04.10.2005 r., złożonym w Pierwszym Urzędzie Skarbowym w ... w dniu 05.10.2005 r., Fundacja X wniosła zażalenie na w/w postanowienie, w którym podnosi, iż jest grantobiorcą a nie podwykonawcą Programu outplacement dla pracowników ....
Rozpatrując zażalenie Dyrektor Izby Skarbowej w ... stwierdza, co następuje:
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. jedn. Dz. U z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym w 2005 r., wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje
rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem
Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że przedmiotowe zwolnienie z podatku dochodowego od osób fizycznych dotyczy dochodów uzyskanych przez podmioty, które:
- otrzymały bezzwrotne środki pomocowe bezpośrednio od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych lub
- są beneficjentami pomocy, którzy otrzymali w/w środki za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.
Powołany przepis wprowadza określone przesłanki zwolnienia; istotne jest pochodzenie dochodów z określonych źródeł oraz bezpośrednie realizowanie celu programu finansowanego z tych źródeł. Przedmiotowe zwolnienie adresowane jest bowiem jedynie do podatników bezpośrednio realizujących cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy, jeżeli umowa, na podstawie której podatnicy bezpośrednio realizujący cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy została zawarta z bezpośrednim beneficjentem pomocy, tj. podmiotem który pierwszy otrzymał środki objęte tym zwolnieniem oraz w przypadku, gdy otrzymał środki pomocowe za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania tych środków. Z tego względu dla ustalenia podmiotów korzystających ze zwolnienia istotna jest treść dokumentów, przyznających stronie polskiej bezzwrotne środki pomocowe oraz treść umów, na podstawie których podatnik otrzymuje przedmiotowe przychody.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Fundacja X, zawarła w dniu 14.02.2005 r. z Fundacją "Fundusz Współpracy", zwaną "Krajową Strukturą Wsparcia" działającą w imieniu Instytucji Zarządzającej EQUAL Umowę Nr ... dofinansowania Działania I w ramach programu operacyjnego - Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004-2006.Stosownie do § 1 pkt 1 tej umowy "Program EQUAL" oznacza program przyjęty rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie przyjęcia programu operacyjnego - Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004-2006 (Dz. U. Nr 189, poz. 1948) oraz Uzupełnienie Programu przyjęte rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 21 września 2004 r. w sprawie przyjęcia Uzupełnienia programu operacyjnego - Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004-2006 (Dz. U. Nr 124, poz. 2172). Zgodnie z § 2 pkt 1 w/w umowy Instytucja Zarządzająca EQUAL (tj. Minister Gospodarki i Pracy) przyznała Beneficjentowi (tj. Fundacji X) środki finansowe na realizację Działania określonego we wniosku o dofinansowanie Działania. Z wniosku z dnia 22.06.2005 r. wynika, że środki otrzymane z pomocy zagranicznej w ramach programu EQUAL u wnioskodawcy jako osoby prawnej korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.).
Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż na podstawie w/w umowy Fundacja X jest beneficjentem środków pomocowych w ramach Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004-2006. Zatem dochody osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę czy umowy zlecenia bezpośrednio realizujących cele w/w programu EQUAL finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jak wynika z pisma z dnia 10.08.2005 r. Fundacja X jako beneficjent dotowany w ramach strukturalnego Europejskiego Funduszu Społecznego: Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego, zawarła:- w dniu 07.12.2004 r. z Wojewódzkim Urzędem Pracy w O., zwanym "Instytucją Wdrażającą" Umowę Nr ... o dofinansowanie Projektu "Wzmacnianie aktywności zawodowej rolników i domowników w sektorze pozarolniczym" ... w ramach Priorytetu 2 - Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach oraz - w dniu 22.06.2005 r. z Samorządem Województwa ... reprezentowanym przez Dyrektora Wojewódzkiego Urzędu Pracy w K., zwanym "Instytucją Wdrażającą" Umowę Nr ... o dofinansowanie Projektu "Nowe kwalifikacje - szersze perspektywy" nr ... w ramach Priorytetu 2 - Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach (z wyłączeniem Działania 2.5 - Promocja Przedsiębiorczości).
Zgodnie z § 1 pkt 1 i 2 w/w umów "Program" i "Uzupełnienie Programu" oznacza Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego 2004-2006, przyjęty rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1 lipca 2004 r. w sprawie przyjęcia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz. U. Nr 166, poz. 1745) oraz Uzupełnienie Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006, przyjęte rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 25 sierpnia 2004 r. w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz. U. Nr 200, poz. 2051).
Stosownie do § 2 pkt 1 w/w umów, Instytucja Wdrażająca (Wojewódzki Urząd Pracy w O. i Wojewódzki Urząd Pracy w K. przyznaje Beneficjentowi ( Fundacji X) na realizację Projektu, dofinansowanie w formie dotacji, ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Zatem w przypadku tych umów Fundacja X otrzymała bezzwrotne środki pomocowe od podmiotów upoważnionych do ich rozdzielania. Tym samym dochody osób zatrudnionych przez Fundacją X na podstawie umowy o pracę czy umowy zlecenia bezpośrednio realizujących cele w/w programów w ramach Priorytetu 2 - Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, również korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie cyt. wyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Poza w/w programami, Fundacja X realizuje również projekt "Program outplacment dla pracowników ...". W tym celu zawarła w dniu 09.05.2005 r. z Fundacją Y Umowę Dotacji nr ... finansowaną ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej w ramach umowy dotacji nr ... zawartej 4 lutego 2004r. pomiędzy Fundacją Y a Polsko-... Fundacją Z.Stosownie do pkt 1 tej umowy Fundacja Y udziela Fundacji X dotacji w wysokości 30.000,00 zł na projekt "Program outplacment dla pracowników ... zgodnie z Ogólnymi Warunkami Umowy Dotacji Polsko-... Fundacji Z.
W dołączonym do przedmiotowego zażalenia piśmie z dnia 20.09.2005r. Prezes Zarządu Fundacji Y oświadczył, iż Fundacja jest operatorem Programu Polsko-... Fundacji Wolności "Bezrobocie - co robić?", finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej w ramach umowy nr ... zwartej 24 lutego 2004 roku pomiędzy Fundacją Y a Polsko-... Fundacją Z (dysponentem środków), oraz że Fundacja X jest grantobiorcą w ramach w/w programu. W piśmie zaznaczono, iż umowa między Fundacją X a Fundacją Y ma charakter dotacji, nie zlecenia.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w przypadku tej umowy Fundacja X nie jest bezpośrednim beneficjentem środków pomocowych. Fundacja Y udzieliła Fundacji X Dotacji, pochodzącej ze środków Polsko-... Fundacji Z (dysponenta środków pomocowych) - pkt 8 w/w Umowy Dotacji nr .... W związku z powyższym dochody osób realizujących "Program outplacment dla pracowników ...? nie korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie w/w przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż z przedłożonych dokumentów nie wynika, iż Fundacja X uzyskała środki pomocowe od wskazanego w tym przepisie podmiotu zagranicznego bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do ich rozdzielania.
Wobec powyższego brak jest przesłanek do dokonania zmiany postanowienia organu pierwszej instancji.
Mając na względzie powyższe orzeczono jak w sentencji.
Decyzja niniejsza jest ostateczna. Decyzja ta, na mocy art. 143 Ordynacji podatkowej, została wydana z upoważnienia Dyrektora Izby Skarbowej w ....