Temat interpretacji
Postanowienie
Na podstawie art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. ? Ordynacja podatkowa (Dz.U z 2005r. Nr 8 poz.60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Praga
postanawia
#61607; uznać stanowisko Państwa wyrażone we wniosku jako nieprawidłowe.
Uzasadnienie
Z wniosku wynika, iż w 1997 roku nabyli Państwo akcje Banku w Warszawie S.A. w tzw transzy
pracowniczej w ramach oferty kierowanej do pracowników tego Banku.
Pytanie dotyczy zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodu osiągniętego ze sprzedaży w/w akcji.W Państwa opinii osiągnięty dochód ze sprzedaży akcji nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, bowiem w/w transza pracownicza znajdowała się w Prospekcie Emisyjnym i zgodnie z decyzją Komisji Papierów Wartościowych jest to oferta i obrót publiczny.Dokonując oceny stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Praga informuje, iż zgodnie z art. 9 ust.1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U z 1993r. Nr 90, poz.416 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21 i zwolnionych od podatku na podstawie odrębnych przepisów.
Zgodnie z treścią art. 52 pkt 1 lit a w/w ustawy o p.d.o.f. zwolnione są od podatku dochodowego w okresie od dnia 1 stycznia 1993 roku do dnia 31 grudnia 2000r. dochody uzyskane ze sprzedaży akcji dopuszczonych do publicznego obrotu, nabytych na podstawie oferty publicznej lub na giełdzie papierów wartościowych albo w regulowanym pozagiełdowym obrocie publicznym; zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli sprzedaż tych akcji jest przedmiotem działalności gospodarczej.Akcje Banku w Warszawie S.A. nabyte przez pracowników tego Banku w procesie jego prywatyzacji nie spełniają przesłanek określonych w art. 52 pkt 1 lit a w/w ustawy o p.d.o.f. do zwolnienia dochodu ze sprzedaży tych akcji od podatku dochodowego od osób fizycznych, gdyż nabycie akcji przez tych pracowników nastąpiło w szczególnym trybie (w ofercie skierowanej do pracowników Banku w Warszawie S.A) który nie może być utożsamiany z ofertą publiczną lub nabyciem na rynku regulowanym. Prywatyzacja Banku w Warszawie S.A. została przeprowadzona na podstawie przepisów ustawy z dnia z dnia 13 lipca 1990r. o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych (Dz. U Nr 51, poz.298 z późn zm.). Stosownie do przepisu art. 2a ust.1 i 2 w/w ustawy prywatyzacja przedsiębiorstw państwowych oraz jednoosobowych spółek Skarbu Państwa o szczególnym znaczeniu dla gospodarki Państwa wymagała zgody Rady Ministrów.Bank uzyskał zgodę Rady Ministrów na prywatyzacje i zezwolenie na szczególny tryb zbycia części akcji uchwałą Nr 18 Rady Ministrów z 25 marca 1997r. (M.P. Nr 18, poz. 172).Natomiast decyzja Komisji Papierów Wartościowych z 7 maja 1997r. w sprawie zgody na wprowadzenie do publicznego obrotu akcji Banku wydana została pod rządami ustawy z 22 marca 1991r. ? Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi i funduszach powierniczych (Dz.U z 1994r. Nr 58, poz. 239 z późn zm.).Stosownie do przepisu art. 1 § 1 pkt 1 powołanej wyżej ustawy publicznym obrotem jest proponowanie nabycia, nabywania lub przenoszenie praw z emitowanych w serii papierów wartościowych przy wykorzystaniu środków masowego przekazu albo w inny sposób, jeżeli proponowanie nabycia skierowane jest do więcej niż trzystu osób albo do nieoznaczonego adresata.Jednocześnie ustawa określa przypadki, które mimo spełnienia warunków powyższej definicji nie stanowiły publicznego obrotu. Do takich wyjątków należało udostępnienie w procesie prywatyzacji przez Skarb Państwa akcji pracownikom danej spółki oraz producentom rolnym na trwale związanym z przedsiębiorstwem.Fakt, iż sposób i tryb zbywania akcji Banku został przedstawiony w prospekcie emisyjnym nie przesądza o tym, iż nabywanie przez pracowników akcji stanowiło nabycie akcji w publicznym obrocie.Podobnie, fakt objęcia jedną decyzją o dopuszczeniu do publicznego obrotu wszystkich akcji spółki nie przesądza o sposobie ich dalszego zbywania. Decyzją taką mogą być objęte zarówno akcje będące następnie przedmiotem publicznej oferty, jak i akcje, które przedmiotem takiej oferty nie są lub być nie mogą.
Przychód z tytułu sprzedaży akcji Banku w Warszawie S.A. stanowi źródło przychodu zgodnie z art. 10 ust.1 pkt 7 w związku z art. 17 pkt 6 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na ogólnych zasadach.Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 cyt. ustawy źródłami przychodu są m.in. kapitały pieniężne, zaś zgodnie z art. 17 pkt 6 ustawy ? za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się m. in. należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z odpłatnego przeniesienia tytułu własności akcji, które po odliczeniu kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 23 ust.1 pkt 38 stanowią dochód, który podlega opodatkowaniu łącznie z innymi dochodami wykazanymi w zeznaniu podatkowym.W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, że uzyskany dochód ze sprzedaży akcji zwykłych serii A Banku w Warszawie S.A. zakupionych w 1997 roku przez pracowników w procesie prywatyzacyjnym tego Banku nie spełnia warunku do zwolnienia od podatku dochodowego, wobec powyższego podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 9 ust.1 ustawy o p.d.o.f i winien być rozliczony w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45. ust.1 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.