P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - I-415/02/03/05

shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 04.03.2005, sygn. I-415/02/03/05, Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Górna

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Górna, działając na podstawie przepisów art. 14a §1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t.: Dz. U. Nr 8, poz. 60) - uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione przez Pana w złożonym w dniu 28 stycznia 2005r. i uzupełnionym w dniu 8 lutego 2005r. wniosku, w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Pana indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

U Z A S A D N I E N I E

Zgodnie z art. 14a § 1 cytowanej ustawy Ordynacja podatkowa - "stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Interpretacja, o której mowa powyżej następuje w drodze postanowienia i dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

W dniu 28 stycznia 2005r. został przez Pana złożony w tut. organie podatkowym wniosek, uzupełniony w dniu 8 lutego 2005r., w sprawie "wyjaśnienia zasady odliczeń od podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu remontu lokalu mieszkalnego".

Opisany przez Pana stan faktyczny przedstawia się następująco:

W roku 2004 poniósł Pan wydatki na remont budynku mieszkalnego (wymiana dachu i okien), które zostały udokumentowane fakturami VAT. Remontowany budynek stanowi własność Pana oraz Pańskiej żony.

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie podniósł Pan, że poniesione w roku 2004 wydatki na remont budynku mieszkalnego stanowią podstawę do dokonania odliczeń od podatku, w granicach obowiązującego limitu.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Górna, po sprawdzeniu, że spełnione zostały warunki określone w art.14a §1 i 2 cytowanej ustawy Ordynacja podatkowa - udziela poniższej informacji :

Stosownie do art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 202, poz. 1956 z zmianami) wydatki, o których mowa w art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zmianami), w brzmieniu obowiązującym w roku 2003, poniesione w latach 2004-2005 podlegają odliczeniu od podatku, w wysokości i na zasadach określonych w art. 27a i 45 ust. 3a pkt 1 tejże ustawy.

Zgodnie z ww. art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym w roku 2003 ) - "podatek dochodowy (...) zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2-15, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego".

Przy dokonywaniu odliczeń od podatku z tytułu poniesionych wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego należy pamiętać, że :

- zmniejszenie podatku może być dokonane w roku podatkowym, w którym suma wydatków poniesionych przez podatnika od początku okresu trzyletniego (2003-2005) wynosi co najmniej 567,00 zł. (art. 27a ust. 5 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w roku 2003);

- kwota, o którą zmniejsza się podatek wynosi 19% z kwoty faktycznie poniesionych wydatków nie więcej niż limit określony w art. 27a ust. 3 pkt 2 wyżej wymienionej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tj. w przypadku remontu lub modernizacji budynku mieszkalnego odliczenie w latach 2003-2005 nie może przekroczyć kwoty 5.670,00 zł.;

- jeżeli podatnik dokonując remontu lub modernizacji budynku mieszkalnego ponosi wydatki na remont lub modernizację instalacji gazowej, urządzeń eksplozymetrycznych lub urządzeń gazowych i w związku z tymi wydatkami przekroczy limit odliczeń (5.670,00 zł.) wysokość odliczeń podwyższa się o kwotę 945,00 zł. (art. 27a ust. 4 wyżej wymienionej ustawy);

- wskazane powyżej limity dotyczą łącznie obojga małżonków, z wyjątkiem małżonków, w stosunku do których orzeczono separację (art. 27a ust. 10 wyżej wymienionej ustawy);

- wysokość poniesionych wydatków ustala się na podstawie faktury wystawionej wyłącznie przez podatnika podatku podatku od towarów i usług, nie korzystającego ze zwolnienia od tego podatku, lub dowodu odprawy celnej (art. 27a ust. 6 pkt 1 wyżej wymienionej ustawy).

Biorąc pod uwagę przedstawione powyżej uzasadnienie - postanowiono jak w sentencji, uznając, że przedstawione przez Pana własne stanowisko w sprawie - jest prawidłowe.

Końcowo informuję, że niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana we wniosku z dnia 28 stycznia 2005r., sprecyzowanym w dniu 8 lutego 2005r. oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Górna, w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia (art. 14a § 4 cytowanej wyżej Ordynacji podatkowej).

Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Górna