Temat interpretacji
Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926, ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Strzelinie, odpowiadając na pismo w sprawie udzielenia informacji w następujących sprawach:
1) możliwości prowadzenia dwóch działalności gospodarczych -
dotychczasowej - bazy danych oraz nowej - Kancelarii Radcy Prawnego- w oparciu o wpis do ewidencji działalności gospodarczej,
2) sposób ujawnienia nowej działalności w urzędzie skarbowym
3) sposób prowadzenia księgowości tych działalności w przypadku gdy dotychczasowa działalność rozliczana jest w oparciu o księgę przychodów i rozchodów. wyjaśnia co następuje:
Zgodnie z art. 14 a § 1 Ordynacji podatkowej stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego ma obowiązek udzielić informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnych sprawach podatników, w których nie toczy się postępowanie podatkowe, lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Pojęcie "przepisów prawa podatkowego" (do których odnosi się obowiązek udzielenia informacji) zdefiniowany jest w art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej, który stanowi, iż przez przepisy prawa podatkowego rozumie się przepisy ustaw podatkowych oraz przepisy wydanych na ich podstawie
aktów wykonawczych. Definicja pojęcia "ustaw podatkowych" zawarta jest w art. 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej, który stanowi, iż są to ustawy dotyczące podatków, opłat oraz nieopodatkowanych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, także ich następców prawnych.
W ocenie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Strzelinie pierwsze zapytanie Pani nie dotyczy udzielenia informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego lecz dotyczy interpretacji przez organ podatkowy przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Ocena czy można prowadzić dwa rodzaje działalności w oparciu o wpisy do ewidencji działalności gospodarczej - bazy danych oraz kancelarii radcy prawnego nie należy do kompetencji Naczelnika Urzędu Skarbowego. Wykładni (interpretacji) przepisów prawa mogą dokonywać organy, które
dany akt prawny uchwaliły lub też inne organy państwowe, sądy lub trybunały, na zasadach określonych w przepisach szczególnych.
Jeżeli chodzi o sposób ujawnienia nowej działalności w urzędzie skarbowym, wyjaśniam: W świetle art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 13.10.1995 o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. 142, poz. 702 ze zm.) podatnicy są obowiązani do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego, które dokonuje się jednokrotnie bez względu na liczbę opłacanych przez podatnika podatków, form opodatkowania, liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę prowadzonych przedsiębiorstw.
W przypadku podjęcia nowego rodzaju działalności gospodarczej - Kancelarii Radcy Prawnego - zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy podatnik obowiązany jest złożyć zgłoszenie aktualizacyjne NIP-1 w terminie 14 dni od daty zaistniałej zmiany.
Jeżeli chodzi o sposób prowadzenia księgowości tych działalności, w przypadku gdy dotychczasowa działalność rozliczana
jest w oparciu o księgę przychodów i rozchodów,wyjaśniam:
Zgodnie z art. 9a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 - pozarolnicza działalność gospodarcza - są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Jak wynika z akt sprawy dotychczasowa działalność prowadzona przez Panią rozliczana była w oparciu o księgę przychodów i rozchodów. Tak więc także nowo rozpoczęta dodatkowa działalność w roku 2004 opodatkowana będzie również na tych samych zasadach.
Sposób prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów regulują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i
rozchodów. Zgodnie z § 9 ust. 2 ww. rozporządzenia księga oraz dowody, na których podstawie dokonywane są w niej zapisy, musi znajdować się w miejscu wykonywania działalności lub miejscu wskazanym przez podatnika jako jego siedziba, a jeżeli prowadzenie księgi zostało zlecone biuru rachunkowemu - w miejscu wskazanym przez podatnika stosownie do § 8 ust. 1 pkt 1.
Jeżeli obydwa rodzaje działalności będą wykonywane w różnych miejscach to zgodnie z § 9 ust. 3 księgi muszą znajdować się w każdym zakładzie. Podatnik może jednak prowadzić jedną księgę w miejscu wskazanym jako jego siedziba, pod warunkiem, że w poszczególnych zakładach jest prowadzona co najmniej ewidencja sprzedaży, o której mowa w § 8 ust. 1 pkt 2.
Jeżeli obydwa rodzaje działalności prowadzone będą w jednym miejscu wystarczy jedna księga przychodów i rozchodów.
Słuszne jest stanowisko Pani w sprawie składania jednej deklaracji miesięcznej na zaliczki z obu rodzajów działalności - PIT-5, jak również jednej
deklaracji VAT-7.