Temat interpretacji
Na podstawie art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wawer na pisemne zapytanie z dnia 25.10.2004 /data wpływu 09.11.2004r/ udziela informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego i stwierdza, co następuje:
Zgodnie z przedstawionym w zapytaniu stanem faktycznym podatnik z uwagi na złą sytuację finansową nie zapłacił i nie zaliczył do kosztów uzyskania przychodów podatku od środków transportu za lata 2002 - 2004 . Na początku 2005 roku zamierza uregulować zadłużenie.
Pytanie brzmi czy podatek od środków transportu może być kosztem uzyskania 2005 roku czyli w roku zapłaty podatku, czy też należy zaliczyć go w koszty poszczególnych lat podatkowych i dokonać korekty PIT-36 za te lata.
Kwestia potrącalności kosztów uzyskania przychodów została uregulowana przepisami art. 22 ust 4-6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. Nr 14, poz. 176 z 2000 r., zm.) . Koszty uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 5 i 6, są potrącane tylko w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione.
U podatników prowadzących księgi rachunkowe (handlowe) koszty uzyskania przychodów objętych tymi księgami są potrącane tylko w tym roku podatkowym, którego dotyczą, tj. są potrącalne także koszty uzyskania poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy, lecz dotyczące przychodów roku podatkowego oraz określone co do rodzaju i kwoty koszty uzyskania, które zostały zarachowane, chociaż ich jeszcze nie poniesiono, jeżeli odnoszą się do przychodów danego roku podatkowego, chyba że zarachowanie ich nie było możliwe; w tym wypadku są one potrącalne w roku, w którym zostały poniesione
Zasada określona wyżej ma zastosowanie również do podatników prowadzących podatkowe księgi przychodów i rozchodów, pod warunkiem że stale w każdym roku podatkowym księgi te będą prowadzone w sposób umożliwiający wyodrębnienie kosztów uzyskania odnoszących się tylko do tego roku podatkowego.
Natomiast problematyka podatku od środków transportu uregulowana jest w ustawie z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych./ Dz.U. nr 9, poz. 84 z 2000 z zm./ Zgodnie z art.10 wymienionej ustawy Rada gminy określa, w drodze uchwały, wysokość stawek podatku od środków transportowych, z tym że roczna stawka podatku od jednego środka transportowego nie może przekroczyć wysokość stawek określonych w ustawie. Według art. 11. w/w ustawy podatek od środków transportowych, z zastrzeżeniem ust. 2, jest płatny w dwóch równych ratach, w terminie do dnia 15 lutego i do dnia 15 września każdego roku. Jeżeli obowiązek podatkowy powstał:
1) po dniu 1 lutego, a przed dniem 1 września roku podatkowego, podatek za ten rok płatny jest w dwóch równych ratach w terminie: a)w ciągu 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego - I rata, b)do dnia 15 września roku podatkowego - II rata,
2) po dniu 1 września, podatek jest płatny jednorazowo w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego.
Osoby fizyczne i osoby prawne będące właścicielami środków transportowych i jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, na które środek transportowy jest zarejestrowany uiszczają podatek od środków transportowych - bez wezwania - na rachunek budżetu gminy. Jednocześnie podmioty są zobowiązane do składania deklaracji na podatek od środków transportowych na dany rok podatkowy w których obliczają podatek podlegający wpłacie.
Jak wynika z konstrukcji tego podatku zobowiązanie w podatku od środków transportu, powstaje z dniem zaistnienia zdarzenia, z którym ustawa podatkowa wiąże powstanie takiego zobowiązania, a wysokość podatku określa sam zobowiązany w drodze tzw. samoobliczenia podatku. Stawki podatku są określone z góry w drodze uchwały rady gminy i odpowiednie ich przyporządkowanie do określonych przedmiotów opodatkowania, umożliwia obliczenie kwoty podatku od właściwej podstawy opodatkowania w prawidłowej wysokości. Decyzja organu podatkowego ma natomiast charakter deklaratoryjny i termin jej wydania nie wpływa na moment ujęcia w kosztach uzyskania przychodów wydatków na zobowiązania z tytułu podatku od środków transportu.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w latach 2002 - 2004 istniała możliwość zarachowania kosztów podatku od środków od transportu do kosztów uzyskania przychodów , gdyż znana była podatnikowi wysokość tego podatku ponieważ zgodnie z zasadą samoobliczenia sam był zobowiązany ją obliczyć i zadeklarować. A zatem zgodnie z zasada wyrażoną w art. 22 ust. 5 kwoty podatku wynikające z deklaracji za lata 2002-2004 należało uwzględnić w kosztach uzyskania przychodu odpowiednio w latach 2002-2004, czyli przyporządkować koszty do przychodów roku podatkowego , którego te koszty dotyczą.
Zapłacony w 2005 roku podatek od środków transportu za lata 2002- 2004 nie może stanowić kosztu uzyskania przychodu roku 2005 r, bowiem nie będzie związany z uzyskaniem przychodów roku 2005 r.
W związku z powyższym organ podatkowy podziela stanowisko podatnika , co do sposobu zaliczenia w koszty uzyskania przychodów w poszczególnych latach podatku od środków transportu i złożenia korekt PIT-36.