Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie przepisów art. 14a, § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz.U.nr 8, poz. 60 z 2005r.) Naczelnik Urzędu Skarbowego po rozpatrzeniu wniosku złożonego do Urzędu Skarbowego dnia 25.07.2005r., postanawia uznać Pana stanowisko zawarte we wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji stosowania przepisów prawa podatkowego za prawidłowe
UZASADNIENIE
W dniu 25.07.2005 r. zwrócił się Pan z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie.
Zgodnie z przepisem art. 14a, § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz.U.nr 8, poz. 60 z 2005r.) stosownie do swojej właściwości Naczelnik Urzędu Skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Wypełniając dyspozycje art. 14 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa w przedstawionym przez Pana stanie faktycznym i prawnym, obowiązującym w dniu zaistnienia zdarzenia, stanowisko zawarte we wniosku uznaję za
prawidłowe.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że od 1999r. korzystał Pan z ulgi budowlanej z tytułu wpłat na mieszkanie do devalopera. W 2002r. Sąd Rejonowy ogłosił upadłość developera a nieruchomość z rozpoczętą budową weszła w skład masy upadłości. Z uwagi na brak środków na dalsze prowadzenie budowy inwestycja została wstrzymana. Syndyk wypowiedział umowy realizacyjne, a wierzyciele zgłosili swoje roszczenia do listy wierzytelności. Podjęte przez nowego syndyka działania w zakresie przygotowania obiektu do dalszej budowy pozwoliły na pozyskanie źródeł finansowania, wybrano generalnego wykonawcę oraz nadzór inwestorski. W związku z podjęciem przez Syndyka dalszej budowy wierzyciele zainteresowani budową będą mogli ponownie zawrzeć umowy na lokale mieszkalne z Syndykiem, na budowę których dokonywali wpłat, tych samych lub podobnych. W ramach realizowanej przez Syndyka budowy nie ma możliwości zapewnienia wierzycielom tych samych warunków finansowych z umów pierwotnych podpisanych z developerem. Zmuszeni oni będą do dokonania dopłaty do ceny ustalonej przez Syndyka. Osoby, które nie chcą kontynuować budowy otrzymają zwrot gotówkowy.
Zdaniem Pana w opisanej sytuacji, w przypadku przystąpienia do dalszej budowy na warunkach określonych przez syndyka lub wznowieniu umów realizacyjnych z wierzycielami na budowę lokali w tych samych budynkach albo podobnych oraz przy sprzedaży całego przedsiębiorstwa innej osobie prawnej np: spółdzielni mieszkaniowej nie będzie konieczności zwrotu kwot odliczonych w poprzednich latach w ramach ulgi budowlanej. Natomiast w przypadku zwrotu wniesionego wkładu, syndyk będzie obowiązany potwierdzić zwrot w deklaracji PIT-8C.
Biorąc pod uwagą przedsatwiony stan faktyczny, w oparciu o obowiązujące przepisy prawa Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza: zgodnie z art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 134,
poz. 1509) podatnikom, którzy w latach 1997-2001 nabyli prawo do odliczenia od podatku wydatków poniesionych na cele określone w art. 27a ust. 1 pkt 1 lit. a-f ustawy w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2002r., a odliczenia te nie znalazły pokrycia w podatku obliczonycm za te lata, przysługuje prawo do dokonywania tych odliczeń na zasadach określonych w tej ustawie. Natomiast podatnikom, którzy w latach 1997-2001 nabyli prawo do odliczania od podatku wydatków poniesionych na cele określone w art. 27a ust. 1 pkt 1 lit. a-f ustawy w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2002r. przysługuje, na zasadach określonych w tej ustawie, prawo do odliczania od podatku dalszych wydatków na kontynuację danej inwestycji - poniesionych od 1 stycznia 2002r. do 31 grudnia 2004r.
W świetle art. 27a ust. 13 pkt 3 ustawu z dnia 26.07.1991r o podatku dochodowym od osób fizycznych (jednolity tekst Dz. U. z 2000r. Nr 14 poz. 176 z późn.zm.) w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2002r. jeżeli
podatnik skorzystał z odliczeń od dochodu (przychodu) lub podatku z tytułu wydatków poniesionych na cele określone w ust. 1 pkt 1 i 2, a następnie po roku, w którym dokonano odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków, z wyjątkiem gdy zrócone kwoty zostały zaliczone do przychodów podlegających opodatkowaniu,- do dochodu (przychodu) lub podatku należnego za rok, w którym zaistniały te okoliczności, dolicza się odpowiednio kwoty poprzednio odliczone z tych tytułów.
Opisana przez Pana sytuacja tj. kontynuacja budowy mieszkań przez Syndyka, wznowienie umów realizacyjnych z wierzycielami na budowę lokali na tym samym osiedlu lub sprzedaż całego przedsiębiorstwa innej osobie prawnej np: spółdzielni mieszkaniowej w celu realizacji umów zawartych przez Syndyka na budowę mieszkań, nie pozbawi Pana prawa do wykorzystanej w latach poprzednich ulgi budowlanej. Sam fakt, że podmiot z którym zawarł Pan umowę o realizację budowy lokalu mieszkalnego nie wywiązał się z umowy, nie powoduje utraty prawa do odliczenia wydatków w ramach ulgi budowlanej. W przypadku, gdy wydatki poniesione jako wpłaty na mieszkanie zostałyby zwrócone Panu w jakiejkolwiek formie, wówczas powstanie obowiązek doliczenia uprzednio odliczonych kwot do podatku dochodowego za rok, w którym nastąpi zwrot odliczonych wydatków.
Ponadto zgodnie z art. 42a ustawy z dnia 26.07.1991r o podatku dochodowym od osób fizycznych (jednolity tekst Dz. U. Z 200r. Nr 14 poz. 176 z późn.zm.) w brzmieniu obowiązującym od 2005r.- osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust., z wyjatkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21,art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podtaku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację wg ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje Naczelnik Urzędu Skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.
Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia i nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Natomiast jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona lub uchylona wyłącznie w drodze decyzji w określonym trybie (art. 14a § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).
Mając powyższe na uwadze postanawiam jak w sentencji postanowienia.