Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu, na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ... - Interpretacja - PDFI/415-47/04

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 04.10.2004, sygn. PDFI/415-47/04, Urząd Skarbowy w Oświęcimiu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu, na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), w odpowiedzi na pismo z dnia 17 września 2004 r. (wpływ 23.09.04 r.), dotyczące udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie odsprzedaży przez firmę dokonującą zakupu części materiałów na rzecz firmy podatnika, w cenie zakupu bez naliczania marży - wyjaśnia, co następuje:

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, iż trzech przedsiębiorców, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, zawarło umowę konsorcjum, celem której była wspólna realizacja inwestycji polegającej na budowie sieci kanalizacyjnej dla gminy. Zakres prac dla każdego przedsiębiorcy miał zostać określony w odrębnej umowie. Wójt gminy realizację inwestycji powierzył przedsiębiorcom wchodzącym w skład ww. konsorcjum.
Zgodnie z pismem podatnika jeden ze wspólników dokonuje zakupu materiałów budowlanych związanych z realizacją inwestycji, w tym zarówno z realizacją części inwestycji przypadającej na niego, jak również z częścią inwestycji realizowaną przez podatnika.

Pytanie dotyczy możliwości odsprzedaży przez firmę dokonującą zakupu części materiałów na rzecz firmy podatnika, w cenie zakupu bez naliczania marży.

Zgodnie z § 5 pkt 2 umowy konsorcjum każdy z partnerów ponosi wszelkie koszty związane z realizacją swojej części kontraktu (stosownie do § 4 pkt 1 zakres prac dla każdego wspólnika zostanie określony w odrębnej umowie opracowanej po rozstrzygnięciu przetargu).

W przedstawionej sytuacji przedsiębiorca, który dokonał zakupu materiałów dotyczących realizacji inwestycji, winien dokonać refakturowania części kosztów zakupu, które nie dotyczą realizowanej przez niego części inwestycji na tego partnera, który towar objęty refakturą wykorzysta przy realizacji swej części inwestycji.

Refakturowanie polega w praktyce na zafakturowaniu odsprzedaży usług bez doliczania jakiejkolwiek marży. Refakturowanie opiera się na możliwości swobodnego kształtowania stosunków umownych i oznacza faktyczny zwrot poniesionych kosztów z rygorem niepowiększania ceny, refakturowanie jest zatem jedynie technicznym przeniesieniem kosztu świadczonej usługi na inny podmiot, związany z wystawiającym refakturę więzią prawną.

Przyjmując powyższe, przedstawione przez podatnika stanowisko jest zgodne z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego.

Urząd Skarbowy w Oświęcimiu